tilbage

Land Rover Forum  

Index
33466: Værdi på ombygget 88"? (03-04-2006 13:32:55)
Jesper Yde Knudsen #7163, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.130.39.24)
Hej Forum
Dette er ikke en annonce men en forsigtig forespørgsel: Jeg har en Serie 2a fra 1967, som jeg overvejer at sælge. Jeg ved bare ikke, hvad jeg kan tage for den. Har længe fulgt med i priserne på roverbørsen, men min seriebil er lidt af en klon, så den kan dårligt sammenlignes med nogen af de andre derinde. Lidt oplysninger til dem, der stadig læser med:

- Rød m hvid hard top, ikke køn i lak.
- 90” front samt skærmforøgere
- Servostyring
- 3,54/1 differ, rangerovergearing.
- 24 volt = altid strøm nok
- 3,4 l dieselmotor (fra Toyota LC BJ42, 90 hk, 220NM) og toyotagearkasse/reduktionsgear
- Akslerne under fjedrene = hævet 20 cm
- Snorkel
- Nye dæk (16-235-85) m+s, ny køler
- Motor udskiftet
- Indreg. til veterankørsel efter nye regler
- Medf. org. Værkstedshåndbog, reservehjul, bagklap, maling mv.

Hvad er sådan et kuriosum værd for den rette køber? Rammen er i ualmindeligt god stand. Den har selvfølgelig sine skavanker, men den kører fint og starter altid. Jeg er ret nysgerrig efter at høre jeres gæt. På forhånd tak.

Mvh Jesper, nørrebro
Index
33471: sv: Værdi på ombygget 88"? (03-04-2006 16:51:11) (svar på 33466)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.190)
folk er blev sat i fængsel for mindre!
nå spøg til side, bare lige en ting er der betalt afgift osv af denne ombygning? hvad siger synhallen ? det er jo også noget der har indflydelse på en evt pris

Lars/Biltris
Index
33472: sv: Værdi på ombygget 88"? (03-04-2006 17:50:24) (svar på 33466)
Ole May (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.231.254)
Motorhistorisk Samråd og andre veteranbilklubber, har i mange år presset på for at få de "gunstige" regler for veterankøretøjer der nu er gældende - derfor er det et hån mod disse anstrengelser, at dette "misfoster" kan komme ind under disse regler - men kan den nu også det?

Bilen er fra 1967, og skal dermed til syn i 2007 inden 8 års periodesyn kan træde i kraft - mon ikke synsmyndighederne på dette tidspunkt vil have bemærkninger til dette misk-mask af et køretøj? - det må man da håbe, så man ikke risikerer en god og fornuftig ordning bliver bragt i miskredit.

Et bud på prisen tja - kan man stadig få skrotpræmie.

Hilsen
Ole May
Land-Rover SIIA 1967
Morris Minor 1957
Index
33476: sv: sv: Værdi på ombygget 88"? (03-04-2006 18:47:52) (svar på 33472)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!

At sætte en fast pris på noget som ikke er standard-vare er altid vanskeligt!

Den SPOA-konvertering som bilen er forsynet med er dygtigt lavet; og bestemt ikke en ombygning som man teknisk set kan hæfte betegnelsen "miskmask" på.

Om man så kan lide disse ombygninger eller ej vil jo altid være et personligt - og dermed næsten indiskutabelt - anliggende.

SPOA-konverteringen og den forbedrede motor skulle gøre bilen attraktiv for personer som ønsker en billig og kapabel bil til "mudderfræs"; blot mangler der stadig en del modifikationer for at fuldende bilen til sådant brug. - Formentlig hovedsageligt i form at spil og store mudderdæk.

En seriebil med SPOA-konvertering og evt. tilmed parabolske fjedre kan opnå en anseelig akselvandring - og kan tilmed monteres med temmeligt store hjul. Personligt vil jeg mene at et sæt 9.00x16.00 ville passe fint på den bil!

For samlere - altså de personer som ønsker at bibeholde de originale landrovere i deres originale former - har bilen vel så godt som ingen værdi.

Så værdien må blive et spørgsmål om hvor let eller vanskeligt det vil være at finde en person som værdsætter bilens kvaliteter.

Rammen er jo i god stand; mekanisk fejler bilen jo heller ikke noget - og med en ny og sund motor ilagt skulle prisen vel ligge omkring de 15000 - 20000. Det vil i hvert fald være mit gæt!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
33473: sv: Værdi på ombygget 88"? (03-04-2006 18:10:15) (svar på 33466)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.82.106)
Hej Jesper.Ja en Landrover er det jo ikke så sæt den til salg som en Toyota,pris ja?? 10-15 tusind hvis du er heldig,med hensyn til forsikring ligner det plat for at sige det mildt.
Index
33475: sv: Værdi på ombygget 88"? (03-04-2006 18:26:04) (svar på 33466)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej Jesper
Det lyder som et spændende køretøj du er i besiddelse af? Jeg ville vælge at se bort fra Ole`s bemærkninger! Manden må jo have en dårlig dag! Og hvis han nu selv er medlem, så burde han også vide at DLRK er et rummeligt forum for alle udgaver af LR/RR! Det er jo ikke alle som har interresse i en LR i sin standard udgave, hvad enten den er veteran eller ej!
Jesper har ret i at værdien af køretøjet er mere værd hvis du har dokumentation/godkendelse af diverse ombygninger, samt har et fuldstændigt overblik over hvilke ændringer der lavet! Så ny ejer ved hvilke dele der er fra hvad?
Personligt synes jeg at det er spændende med ombygning af LR og sjovt når en gammel LR/RR står og skinner som havde den lige forladt fabrikken!
Selv vil jeg afholde mig fra at sætte pris på vidunderet, men en ting er sikkert,- de seriebiler som er ombygget, er de første som forsvinder fra salgslisterne! Så mon ikke den er en hel del mere værd end "skrotpræmien"?

Med venlig "original 88èr" hilsner
Rasmus Hintze
Index
33498: sv: sv: Værdi på ombygget 88"? (04-04-2006 08:12:09) (svar på 33475)
Jesper Yde Knudsen #7163, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.130.39.24)
Hej igen

Jeg kan da uddybe, at bilen er godkendt med både akslerne under fjedrene og motorombygningen.

I øvrigt får jeg en uforklarlig trang til at understrege, at ombygningerne ikke er foretaget hverken af mig eller på min foranledning. Som det også fremgår af strengen her er sådanne ombygninger et tradeoff for nu at sige det på godt dansk. Det virker selvfølgelig provokerende på nogen.

Mvh Jesper
Index
33514: sv: sv: sv: Værdi på ombygget 88"? (04-04-2006 17:57:56) (svar på 33498)
Henrik Pedersen #2921, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.57)
En toyota motor er ikke noget dårligt valg.
Original motoren kan jo ikke trække skindet en kop kakao.
Index
33521: sv: sv: sv: sv: Værdi på ombygget 88"? (04-04-2006 20:48:59) (svar på 33514)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Fuldstændigt enig, toyota har lavet/laver fantastisk slidstærke motore og gearkasser, at resten af bilen så smuldre væk (ældre årgange) er så en anden sag! Et problem med BJ42 motoren/gearkassen kan være at den efterhånden er så gammel at det kan være dyrt at reparere den, samt at reservedele kan være svære at få uoriginalt eller for den sags skyld originalt! En LJ70 eller LJ73 motor ville måske være et bedre valg at putte i sin seriebil! Men det lyder stadigvæk som et spændende gadekryds af et køretøj som Jesper er indehaver af! Og ja seriebilens motorydelse er normalt noget der får lastvogns chaufføre til at slå sig på lårene og skrige af grin, når man forvilder sig op på siden af dem,- med tungen lige i munden og fuldstændigt overbevidst om at DENNE GANG vil en overhaling lykkes! Ja og man kan jo ikke engang bebrejde dem at de finder seancen eventyrlig morsom, specielt når man slukøret må trække ind bag dem igen!!!

Rasmus