tilbage

Land Rover Forum  

Index
33789: Green Filter (12-04-2006 20:40:44)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.94.249)
Ville lige hører om der er nogle her som ved hvor i dk man kan købe green filter og om der er nogle erfaringer med disse.
Index
33820: sv: Green Filter (13-04-2006 13:51:38) (svar på 33789)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hvis jeg ikke tager meget fejl. kan du købe disse filtre hos Bildillen og andre "bilkrejlere".

Jeg bruger selv KN-indsatsfiltre, som "arbejder" ud fra samme idé - et "evighedsfilter" - KN garanterer en million miles... og så længe har jeg nok ikke bilen...

Grund-ideén med Green filter og KN etc. er at udskifte et konventionelt papirfilter med et "stof"-baseret filter der er "fugtet/vædet i olie" Denne kombination skulle filtrere de urenheder, der er i luften (støv etc.) fra således at det ikke kan beskadige motoren.
En anden god ting at at men ikke længere skal "investere" i filtre igen... og efter bare 2-3 service har det "alternative filter tjent sig ind igen... de koster normalt ca. 5-600 kr. som indsatstype og lidt mere som åbent filter.

Du skal imidlertid være klar over, at luftgennemstrømningen IKKE bliver den samme, som ved et almindeligt papirfilter.

"Alternative" filtre er ok til benzinbiler, men absolut ikke til dieselbiler.. de får ikke de rigtige mængde luft og derved bliver forureningen som oftets for høj... Min kæreste har en Citroën Xsara Hdi - også med KN-filter, og den dumpede i første gang ved røggastesten i forbindelse med 1. syn i efteråret... et originalt papirfilter løste problemet.. så jeg fik bekræftet mit forrige udsagn på egen krop...

Jeg har KN-filter i min 4.6 RR og har "opnået" et gennemsnit på 7 - 7.5 km/l over den 52.000 km har har kørt i bilen til dato... Fabrikken opgiver den til 6.1 km/l så op til 1.4 km/l er da ok

Min forrige benzinbil kørte også ca. 1.5 km længere på literne efter montering af KN-filter. Du kan iøvrigt købe dem mange steder - eksempelvis hos Lindebjerg Carparts i Smallegade på frederiksberg i Kbh.

Vælger man at eftermontere et såkaldt "åbent filter" skal man sørge for, at den luft som filteret skal suge ind er kold - og altså ike fra selve motorrummet hvor der er varmt . kold luft kal udvide sig mere end varm luft og derved give motoren mere energi at arbejde med. simpel tanke om termik.

held og lykke og god påske
Thorstein... på vej til påskefrokost hos naboen
Index
33854: sv: sv: Green Filter (14-04-2006 11:09:53) (svar på 33820)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.209.164)
Hej Alexander
Tak for dit svar, jeg påtænker at montere på en v8 3.9I
så det lyder jo som en god idé.

Morten
Index
33981: sv: sv: sv: Green Filter (18-04-2006 12:22:13) (svar på 33854)
Christian J. Simony #7113, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.3.141.122)
Hej,

Jeg har selv en RRC 3.9 V8, som jeg har fiflet rundt med luftfilteret på.

først satte jeg et åbent Green filter på, det giver lidt ekstra power men så vidt jeg kunne se ikke ret meget på økonomien ... til gengæld har det åbne filter en KLAR ulempe, nemlig, at det i sagens natur er åbent for alskens skidt og møg når man kører terræn med bilen ... og det gør vi jo ;-)

I stedet har jeg monteret den originale luftfilter-cylinder igen, denne gang med et K&N filter i ... DET spiller !!!

Efter min mening, men hverken målt eller beregnet, giver det meget mere power og indtil videre tyder det på, at økonomien er forbedret med 0,6-0,9 km/l ... en hel del, når øsen ellers lige ligger på de 4 km/l.

Jeg ville så afgjort gå efter K&N filterindsats der passer i det originale system.

/Christian