tilbage

Land Rover Forum  

Index
33928: Slør i akslerne... (16-04-2006 14:05:10)
Daniel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.96.213)
Endnu et problem...
Min Defender 1994 giver et ordentligt "klonk" fra undervognen hvis jeg slipper koblingen for raskt, især ved skift fra første til bak, eller omvendt. Samme sker når jeg accellerer og decelererer på skift.
Jeg kørte bilen på en rampe, satte i neutral og hev fat i akslerne.

-Bagerste drevaksel (fra håndbremsen til bagerste differentiale) kunne rykke sig et par centimeter uden at hjulene fulgte med, hvorefter der lød et "klonk".

-Forreste aksel kunne også drejes et par centimeter uden at hjulene fulgte med.

Er det normalt slør eller står jeg overfor at skulle udskifte dele? Det skal siges at jeg ikke har kørt Defender før og ved derfor ikke hvilke lyde der skal være der/ikke være der...
Index
33935: sv: Slør i akslerne... (16-04-2006 18:48:16) (svar på 33928)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Daniel
Prøv at tjekke, fulcum bracket, og fulcum bracket ball joint.
Det er nr 6 og 7, på det vedhæftede billede.
Slør der giver, præcis det klonk, du beskriver.
Land-Rover hilsen Ingvar
Index
34049: sv: sv: Slør i akslerne... (19-04-2006 21:25:51) (svar på 33935)
Daniel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.128.161)
Hej

Jeg vil prøve at tjekke "fulcrum bracket" og "ball joint". Så vidt jeg kan se på billedet er det den der stabiliserer bagakslen, så den ikke vugger frem/tilbage. Det ser lovende ud. Skal nok hive noget kraftigt i det for at mærke om der er slør. Tak for det Ingvar...
Jeg vil også prøve differentialerne Tony, men kardankrydsene ser OK ud.

Er der forresten nogen der ved hvor man kan få fat i "gummiled", som kan sættes ind imellem kardan og kardankryds, som skulle gøre hele drevet "blødere"?

Hilsen, Daniel
Index
33947: sv: Slør i akslerne... (17-04-2006 08:18:23) (svar på 33928)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Det er sandsynligvis slid af differentialerne der er årsag til for meget slup i tandhjulene. Kontroller at dine kardanakslers kryds er i god stand. Hvis krydsene er ok, er der som sådan kun differentialerne tilbage. Kardanakslen bør ikke kunne drejes mere end ca. 1,5 cm før hjulene skal følge med.

mvh Tony
Index
33949: sv: Slør i akslerne... (17-04-2006 09:05:20) (svar på 33928)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
bare for at være ord-kløver eller bare pisse-irriterende ,så er der ikke noget der hedder "deceleration".
ordet Acceleration , betyder "ændring i bevægelseshastighed", og det er hvad enten det er op i fart eller ned i fart.
Index
33950: sv: sv: Slør i akslerne... (17-04-2006 09:33:19) (svar på 33949)
Bo Møller Rasmussen #5789, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.141.13)
Deceleration er negativ ændring af hastighed. Iflg.netleksicon.
Index
33951: sv: sv: Slør i akslerne... (17-04-2006 09:55:09) (svar på 33949)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.79)
Jo, Brian, der er noget, som hedder ”deceleration“.
Det er et engelsk ord, som har vundet indpas i dansk gennem brug af termer i teknisk sprogbrug.
Ordet er et udtryk for negativ acceleration, det vil sige NEDSÆTTELSE af hastigheden.
Ordet ”acceleration“ er afledt af det latinske ord ”accelerare“, hvilket betyder FORØGELSE af hastigheden. (Iflg. Nudansk ordborg).
Det er ikke blot en ÆNDRING af bevægelsen, det angiver præcis, at der er tale om en forøgels af hastigheden, jvfr. udtrykket ”accelerando“, som i musikkens univers indikerer et forøget tempo, eller ordet ”accelerator“, eller som i fysikkens verden kan betegne en drivmuskel eller et apparet til opnåelse af rotation med ekstreme hastigheder.
Folrtsat god påske
Mvh. Morten
Index
34074: sv: sv: sv: Slør i akslerne... (20-04-2006 15:45:15) (svar på 33951)
Daniel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.96.213)
Jeg har nu prøvet at tjekke fulcrum bracket og -joint. Det ser ikke ud til at være slidt.
Læste i en anden tråd at det kunne være differentialerne og at der så ikke var noget at gøre ved det andet end montere nye differentialer... øv

Jeg har hørt at nogle monterer RRC-bagaksel på deres Defender. Mon det er en god ide?

Hilsen og tak for svarene,
Daniel