tilbage

Land Rover Forum  

Index
35001: nas?!? (17-05-2006 09:17:30)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Godmorgen alle.

Jeg er den næsten uvirkeligt lykkelige ejer af en serie III, et ejerforhold der er godt 3 måneder gammelt, hvilket jo sætter sine begrænsninger forsåvidt angår erfaringer udi dette landskab, desto mere, fordi tidligere erfaringer udi motorkunsten alene bunder i driven omkring på en Morini 3½. Disse 3 måneder har været en nydelse, ikke alene på grund af den mulighed en serie 3 giver for et nærstudie af landskabet - kun en cykel kører med en hastighed der er lavere og dermed med mulighed for endnu nærmere studier af landets naturhistorie - men tillige fordi bilen ligefrem indbyder til at lege mekaniker, ja den vil slet ikke høre tale om, at man ikke skal interesse sig for bare et eller andet på den - hele tiden. Og så er jeg i tilgift så heldig, at jeg er omgivet af good fellows, der alle nyder samme previlegier fra deres egne biler, hvilket har givet dem dybe k(ar) - af hvilke de gladeligt øser deres viden. Men der er dog spørgsmål, på hvilke jeg ikke har kunnet få svar, eller måske glemte jeg bare at spørge, for det kan da ikke være fordi jeg ikke har hørt efter??? NAS?!? Jeg ved at det står for North American Standard, men hvad udspringer det af? Og den gule farve som disse biler er farvet ind i, hvad kaldes den, altså ud udover NAS? Jeg har spurgt hos Sadolin på Tingstedet i Valby, men de er tilbøjelige til at henvise mig til fiskehandleren, som de mener må være den nærmeste til at have noget på hylderne med det navn. Problemet er nemlig at jeg gerne vil have skiftet den efterhånden ikke længere eksiterende farve på bilen ud med en anden og ja, jeg ved godt, at det ikke er specielt Landroveroriginalt, men denne gule farve bliver ved at spærre mit udsyn, også når jeg sover, så den farve bliver det!! - HVIS JEG ALTSÅ KAN FINDE DEN -. Og her er det at I forhåbentligt kommer ind i billedet. Kan I hjælpe mig til en begrebsliggørelse af hvad jeg står overfor?

På forhånd tak og fortsat god sommer til alle.

Mvh Kim
Index
35003: sv: nas?!? (17-05-2006 09:38:08) (svar på 35001)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.214.254)
Kære Kim

Såvidt jeg ved så har NAS standarden noget med emmisioner fra motoren at gøre, samt forskellige sikkerhedsmæssige ændringer for at bilen kunne indregistreres i nord amerika. Jeg tror ikke umiddelbart at det har noget med den gule farve at gøre.

Venlig hilsen

Michael Nielsen
#6407
Index
35004: sv: nas?!? (17-05-2006 09:44:56) (svar på 35001)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
North American Spec(ification). Biler som eksporteres til især USA, skal ofte modificeres for at overholde gældende love og regler. Om fabrikken har ladet specielle farver indgå i specifikationerne til dette marked, ved jeg ikke.

Farverkoder kan du se her:

http://www.landrover.net/paint/

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
35006: sv: nas?!? (17-05-2006 10:25:28) (svar på 35001)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Kim

Først og fremmest tillykke med kareten.
Jeg ved ikke hvad NAS står for men med hensyn til gulfarvede biler - så ved jeg at insekter er HELT VILDE med den. Jeg overvejede også engang at min sIIIer kunne få denne lækre kulør, men skiftede mening da jeg engang en forårsdag var passager i en gulfarvet sag som alverdens insekter åbenbart i fællesskab syntes de skulle holde picnic på da vi for en kortere tid holdt stille. Jeg er overbevist om at det ikke havde noget med mig at gøre men netop den gule farve.
Er du stadig hoocked på gul må du nok leve med millioner af blinde passagerer i tilgift (har du seler til dem alle? ;-))
Hejsa Stefan - Skanderborg
Index
35007: sv: sv: nas?!? (17-05-2006 10:33:01) (svar på 35006)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Alle
Jep en skarp gul farve tiltrækker insekter i stor stil.
Prøv at tage en gul T-shirt på ud i sommeren.....

Må jeg henvise til vores udmærkede "leksikon" der vist lever "en stille tilværelse i støvet hjørne af DLRK".

Der er NAS faktisk omtalt og hvis i har yderligere forklaringer, kan jeg da kun opfordre til at I skriver dem ind der.

Det leksikon er helt godt at få forstand af.

Hilsen Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
35008: sv: sv: nas?!? (17-05-2006 10:44:36) (svar på 35006)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Tak til jer alle for de fine svar. jeg vil dykke lidt ned i hvorfor jeg har fået den opfattelse at NAS skulle have noget med farven at gøre og vil komme tilbage omkring dette, når jeg har fået lidt mere hold på kilderne. Og tak for din, hvis ikke ligefrem opmuntrende, så ihvertfald muntre, advarsel, Stefen. Din beskrivelse kunne ligefrem give mig lyst til at prøve, bare for at kunne give dig og Jens ret. For jeg har da også gjort mig præcis disse tanker under hele forløbet, men synes ikke at få det bekræftet ved de gule biler jeg ser rundt omkring, ligesom de Landrovere som var vist på billederne i forbindelse med omtalen af "NAS-projekterne" var som nymaldede - hele tiden. Men o.k. billederne viste jo så heller ikke fotografen, der vaskede bilen mellem hvert billede. Og Jens, jeg vil straks kaste mig over det omfalte leksikon. Men under alle omstændigheder tak for den fine introduktion til dette forum.

Hilsen Kim
Index
35012: sv: nas?!? (17-05-2006 11:06:16) (svar på 35001)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.10)
Hej Kim.

Jeg tror at det drejer sig om en 90" med hele pivetøjet, som blev introduceret i USA for en god del år siden. (Måske i forbindelse genindførelsen af Land-Rover i USA?).
Så selve farven relaterer ikke til NAS, men den var sikkert gul for "lirens" og "opsigtsvækker-effektens" skyld. (Det gør ret "nas" at se på den ;-).....

Det vil være synd at smøre den farve på en Serie III, den bør males med en mere "naturtro" farve...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109.serie3.dk
Index
35013: sv: sv: nas?!? (17-05-2006 11:39:04) (svar på 35012)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Verner. Tak for dit svar. Jeg har med stor appetit læst din link og nydt de renoveringer der bliver præsenteret på dine sider. De er til stor inspiration og jeg forstår godt at du helst ser, at i hvertfald Seriebilerne ikke kommer for langt væk fra udgangspunktet. Og jeg skal være den første til at indrømme, at min vej har krydset nogle få eksemplarer, hvor det ikke synes som om den pågældende bil var valgt fordi det var en Landrover, men blot fordi det var hvad der stod i grøftekanten. Men jeg har ved gud også set meget smukke ombygninger, hvor afstanden til udgangspunktet, mønt for mønt var reduceret til den ydre skal. Og stadig var resultatet mere end blot tåleligt, det var frækt og det var elegant. Og faktum er jo, at størsteparten af de landrovere jeg har set, vidner om ejere der bare elsker deres køretøjer og dette i en grad der kun kan skabe misundelse hos de biler af andre mærker der blot hver dag bliver dumpet i deres ejeres indkørsel, fordi de ikke blev købt for deres egen skyld, men alene som parablyer på fire hjul. Trods alt dette må jeg alligevel give dig ret. Det kønneste er stadig en serie 1 eller 2 malet i den originale tone og med det originale udstyr monteret ind- og udvendigt. Det er smukt og det koster - om ikke andet, så i tålmodighed. Angående farven tænkes der stadig. Tæt på den gule som valg følger sandfarven, som ikke har samme "pangeffekt" som den gule, som til gengæld er meget smukt i sin neddæmpethed og jo tillige er meget Landrovertro, også overfor en 88'er. Og hvad angår NAS har du også ret. Det er nemlig alle sammen 90'ere med en masse plastictuning. Og det sidste jeg er nået frem til er at NAS synes at være et større forskningsforetagende der tager sig af undersøgelser af diverse forhold i USA, sociologisk såvel som geologisk og måske er her tale om ekspeditionskøretøjer der for genkendelighed alle kørte rundt med samme udstyr og samme farve som efterfølgende blev opkaldt efter organisationen!?!? Hilsen Kim
Index
35015: sv: sv: sv: nas?!? (17-05-2006 12:37:16) (svar på 35013)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Kim

Også serie III modeller kom i slutningen af 70'erne i nogle skrappe farver bl.a. også gul. Det skete samtidig med at 109" kom med frembygget køler og V8 motor, som "forløber" til 110".

Land Rover har anvendt den gule farve dels på Defender til bla. USA men også andre markeder har kunnet bestille den gule farve, ligesom Range Rover kunne leveres i samme gule farve. Så farven er original Land Rover farve, også på seriebiler, selvom der nok er en lille nuanceforskel.

I Land Rover terminologi betyder NAS blot North American Specifikations.

mvh
Ib 0219
Index
35021: sv: sv: sv: sv: nas?!? (17-05-2006 14:15:42) (svar på 35015)
Kim Brännfält (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Ib. Tak for dit svar. Ja, jeg tror faktisk at jeg har set nogle billeder af en Stage One i gul. Jeg husker, at jeg undrede mig over den fremskudte køler, taget i betragtning af den skulle gå for at være en Serie III. Men den gule farve der var på denne bil var mere rolig, nærmest "blyagtig" I skal alle have tak for jeres svar. Jeg fandt ikke frem til "NAS-farven", men jeg fik nogle gode svar til det videre arbejde med farvevalget. Tak for det. Hilsen Kim
Index
35022: sv: sv: sv: sv: sv: nas?!? (17-05-2006 14:57:15) (svar på 35021)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.234)
Hej Kim tillykke med den dejlige bil, med hensyn til gul farve kan du på region sydsjællands side slå op under biler og læse Peter Strunztes udmærket indlæg vedrørende maling af en Land Rover i farven gul.

Direkte Link:
http://www.dlrk-ssj.dk/?dlrktop=y&wurl=1011&kat=0&topkat=0&uid=406789201

Med venlig hilsen
2547 Steen
Index
35049: sv: nas?!? (17-05-2006 23:30:17) (svar på 35001)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.240)
En Land-Rover-ejer ( i DK) er noget for sig selv, hvorfor du jo blot kan vælge den farve, der passer dig bedst. Det behøver ikke at være en original LR-farve. Vær dig selv i farvevalget !
Index
35051: sv: sv: nas?!? (18-05-2006 08:57:52) (svar på 35049)
Kim Brännfält (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.152.247.77)
Godmorgen til alle og ikke mindst til Steen og Paul som lige som jer øvrige skal have tusind for den seriøse behandling af mit indslag. Jeg har lige været en smut inde på Peters fine link og ja, det var jo også en mulighed der var værd at overveje og til Paul: Det er netop den linie der hele tiden kører forneden i mit billede, men det bliver ustandseligt holdt op (af mig selv) mod et ønske om også at bevare den historie som dette køretøj jo reprsæenterer. Som jeg skrev til Verner er der jo ikke (ikke for mig, anyway) et smukkere syn end en serie I eller II der er restaureret fuldstændig tro til sit oprindelige udgangspunkt, både i materiale- og farvevalg, men samtidig er jeg den der står længst, når der er en gut eller gutinde der fremviser sin opfindsomhed i ombygningen af netop en sådan seriebil, så intet længere er originalt i gængs forstand - for original er den jo på sin egen måde. Så begge dele har sin plads og berettigelse.

Hilsen og fortsat god dag til alle (men lidt mere sol, please).

Kim
Index
35123: sv: sv: sv: nas?!? (20-05-2006 00:36:35) (svar på 35051)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.54.21)
I Land Rover Owner dec 2005 er der en artikel om en (18 årig!) pige der selv har renoveret en serie 3. Hun har valgt at male den gul-gul.
Der er en del billeder af bilen så du kan se hvo'n det ser ud...

Jeg har bladet liggende hvis du er interesseret

Mvh Lars Qvist 4177
- vi malede vores sort
Index
35167: sv: sv: sv: sv: nas?!? (22-05-2006 15:52:19) (svar på 35123)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Lars.

Det tilbud vil jeg meget gerne benytte mig af, men hvordan gør vi rent praktisk? Jeg bor i Tølløse og Midtjylland er jo for den rare dame alligevel lidt af en tur, en dejlig tur, men alligevel, hun er jo ikke længere en letbenet lille hoppe, selv om hun af sind er ganske ung og ihvertfald holder sin ejer til ilden som enhver Laro med respekt for sig selv bør gøre. Men hvad gør vi Lars? Har du et telefonnummer så jeg kan ringe til dig?

Hilsen

Kim
Index
35209: sv: sv: sv: sv: sv: nas?!? (23-05-2006 20:21:09) (svar på 35167)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.54.21)
joda - ring så finder jeg ud af at sende det til dig

Du kan jo også gå ind på www.rydskovgaard.dk og købe en halv økologisk gris og få bladet leveret sammen med den......

Ellers:
75561848

Lars Qvist
Index
35221: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nas?!? (24-05-2006 08:45:04) (svar på 35209)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Lars.

Dit forslag om indkøb af en halv gris lyder helt besnærende, men i så fald kræves, at der er tale om marcipanvarianten, da min frysebox er på ca 20 liter. Men jeg vil meget gerne ringe til dig ved førstkommende lejlighed.

Hilsen

Kim