tilbage

Land Rover Forum  

Index
35508: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (03-06-2006 22:39:51)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.32.205)
Det tog mig ret lang tid at regne ud, hvordan de 12 ledninger fra trailerens (tidligere) 24V net skulle forbindes til RR'ens 7-polede stik. Så måske andre kunne have glæde af det ....
Index
35510: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (04-06-2006 10:00:16) (svar på 35508)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hej Michael,

Tak, det er et godt diagram.

Men ved du hvad farve der går til hvilken pol på det originale(NAiTO) stik? Jeg har nemlig et hunstik uden kabel jeg gerne vile bruge til at lave et adapterkabel fra 7-han til 13-hun.

/tony
Index
35512: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (04-06-2006 11:24:01) (svar på 35510)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.32.205)
Jeps, for jeg måtte jo skille det ad (kors, det er solidt!) for at se indmaden.
Du skriver '13-hun', men der er kun 12 ben, det har du set, ikke?
Her er stikket set forfra, altså set ind på stikbenene ude fra og med slidsen nedad:

1 2
3 4 5
6 7
8 9 10
11 12
-|-

1: sort, lysegrøn
2: grå, lilla, lyserød
3: mørkegrøn
4: -
5: orange
6: brun, blå
7: -
8: gul
9: -
10: -
11: hvid
12: rød

mvh Michael
Index
35513: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (04-06-2006 11:58:57) (svar på 35510)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.32.205)
Jeg glemte lige: har du fået den synet? Den er typegodkendt, men HMK vil have 1200,- for blanketten. Den findes gratis i skufferne hos de bilsyn, der før var Statens Bilinspektion, og har nr. 10646.
Findes også på www.dmkf.dk/typegodkendelser

Jeg kan nu ikke helt få målene til at passe og jeg kan heller ikke se noget typeskilt på akslen. Ved du noget om det?

Michael
Index
35561: sv: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (07-06-2006 10:12:45) (svar på 35513)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.135.155)
Jeg tror ikke det er et problem. Der sidder et skilt på selve kassen fortil, og det er vist alt hvad synsfolkene vil se sammen med typegodkendelsen. Jeg har ikke fået synet min endnu, jeg venter stadig på mit 12-polede(jeps, du har ret) hunstik til bilen. Jeg snakkede med en synsmand igår om det, og han sagde at der ikke ville blive problemer.

/tony
Index
35961: sv: sv: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (22-06-2006 19:37:46) (svar på 35561)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.203.95)
Har fået den synet i dag. Uden problemer. Men nu viser det sig, at man ikke kan få en kvadratisk nummerplade til en trailer. Det er ikke til at bære: Hvor og hvordan skal man så hænge nummerpladen op? Skrue den fast på bagklappen, men så kan man jo ikke køre med den åben. Og belysning - så skal man have en ledning udenom klappen, det er noget skidt. Og nedenunder er der jo ikke plads. Og det kommer ikke til at se RIGTIGT ud. Øv.
Index
36067: sv: sv: sv: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (27-06-2006 12:27:15) (svar på 35961)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.203.95)
Men der skulle jo en nummerplade på, så den lokale smed har fremstillet denne udmærkede ting, der lige kan skrues op i to eksisterende bolte.
Index
36346: sv: sv: sv: sv: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (07-07-2006 10:38:38) (svar på 36067)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.35.130)
Tillykke med synet og pladen ,jeg fik min synet igår ,også uden problemer, fik den vejet til kg. 520 uden presening .Jeg måtte også bide i det sure æble ,en aflang nr. plade.
Hvor monterer du den fine tilskårne plade ?

Erik nu også med 1/2 T trailer.
Index
36354: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (07-07-2006 11:29:46) (svar på 36346)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.203.95)
Tillykke Erik

Ja, jeg var jo så tåbelig at køre til vejning med pressenning og støtteben og alting på, så min blev lidt tungere.
Min plade har huller, der passer lige til to bolte, som i forvejen er der: De holder den indre bund fast til rammen. Dem genbrugte jeg, for ikke at bore flere huller. Måtte skrabe grundigt i malingen for at få en stelforbindelse, og har smurt godt med fedt imellem de to flader, der nu mødes, for ikke at få en rustsamler der.

Michael
Index
36356: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (07-07-2006 11:33:38) (svar på 36346)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.203.95)
Så sådan sidder den færdige indretning:
Index
35514: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (04-06-2006 12:23:28) (svar på 35508)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.48.104.66)
Dette link fortæller om hvad de enkelt ben dækker

http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/trailerstik.htm

/Per
Index
36366: sv: militær trailer HMK 1/2 tons - forbindelsesdiagram (07-07-2006 18:58:38) (svar på 35508)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.203.95)
Under den første køretur med det stolte køretøj sprang sikringen efter kort tid. Nu kan det godt ærgre mig, at jeg ikke fordelte højre/venstre kredsløb på 58K og 58R i stikket. I alt trækker traileren 50W, og de trækkes på min bil over højre positionslygtes kredsløb, som kun har 5A sikring. 50W plus de 15W, som er bilens eget positionslys, giver 65W. 65W:12V=5,42A, så derfor brænder sikringen over. Jeg har skiftet til 7,5A, og håber ledningerne kan holde til det!
Det var bare en lille kommentar til mit diagram. Andre, der har mere forstand på strøm end jeg, har sikkert allerede gennemskuet, hvor dum jeg er. Men så vidt jeg husker, var det altså ikke så ligetil blot at forbinde de to kredsløb til hver sit strømudtag. Måske fordi der er noget galt forbundet på bilen, hvem ved? Og nu har jeg kapslet det hele ind i poly-skum, så det ikke bliver vådt indvendigt, så jeg skiller det ikke ad lige med det første.
/Michael