tilbage

Land Rover Forum  

Index
36174: Skift af starter S3 (02-07-2006 22:00:22)
Jes Ramsing #6810 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.189.27)
Mojn.
Hvordan piller man starteren ud af en S3 2.25D - mens motoren sidder i ? Er det køleren og generatoren som skal af eller kan den lirkes ud et eller andet sted ( som jeg endnu ikke har fundet )

Jes - "garagen igen igen igen"
Index
36175: sv: Skift af starter S3 (02-07-2006 22:09:27) (svar på 36174)
Verner /451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.116.87)
Hej Jes.

Det gør du bare; det vil sige at du skal løsne 2 bolte som starteren er fastgjort med. Du finder dem under udstødningsmanifolden, en oppe og en nede under starteren.
Du behøver ikke at fjerne køler eller generator. Indrømmet; det kan være noget "kantet" at komme til.

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie23.109-serie3.dk/
Index
36176: sv: sv: Skift af starter S3 (02-07-2006 22:28:09) (svar på 36175)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære Verner

Tillad mig at stille din manglende viden om Land-Rover diesel til offentlig skue....
Starteren sidder med 3 (skriver tre) bolte, De to er faste gevindstykker mens den tredie kan være gevindstykke eller løs bolt/møtrik.
Især den inderste/øverste er he.... svær at få fat i. Men hvsi oliepindsrøret bukkes lidt ud kan man nå med en meget forlangforlænger.
...pålidelige LR kilder vil vide at det tætteste du har været på en dieselmotor var da du holdt bag en taxa ved en lysregulering ;-D

Og Jes...husk at afbryde batteriforbindelsen før du starter på opgaven.


Med venlig og overhovedet ikke sarkastisk hilsen (hæ)

Claus
Index
36178: sv: sv: sv: Skift af starter S3 (02-07-2006 23:41:01) (svar på 36176)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.116.87)
Hej Claus.

No hard feelings from over here...

(Jeg troede faktisk at den var rimeligt ens med benzineren og at jeg dermed kunne score et par billige points.)..
Det må være det jeg selv kaldte en "ommer - capiche..".

Jes, Lyt til Claus; det bli'r du klog af.. (for the time beeing)..

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie23.109-serie3.dk
Index
36180: sv: sv: sv: Skift af starter S3 (03-07-2006 07:56:26) (svar på 36176)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Den hænger og dingler mellem rammen og motoren, og forrøret har jeg pillet af for at kunne komme til, men ingen steder har jeg fundet plads til at lirke den ud.

Nå, men siden det åbenbart kan lade sig gøre uden at tage motoren ud vil jeg i aften rode lidt mere med det.

Min havde 2 bolte og et gevindstykke, møgbøvlet pillearbejde nede ved den sk... starter.

Tak for hjælpen
/Jes
Index
36181: sv: Skift af starter S3 (03-07-2006 08:01:32) (svar på 36174)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.154.96)
Hej Jes
Af en eller anden grund er starteren for tyk til at komme mellem rammen og motoren, og den kan ikke komme op forbi manifolden!!
Det jeg tror at du skal gøre, er at afmonterer forrøret, og så se om du kan få den ned forbi vangen, når motorophænget er afmonteret. Du skal nok have et brækjern til at skubbe motoren med.
Du kan også gøre som jeg gjorde, skær et hul i fodbrønden, der skulle ny i aligeveld.

88 Diesel hilsen Steen
Index
36187: sv: sv: Skift af starter S3 (03-07-2006 11:00:15) (svar på 36181)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Det bekræfter mine værste antagelser om engelske biler.

Nå, men et koben og lidt "fingerspitzgefühl" skulle da gerne hjælpe lidt på det så.

Mange tak for svaret.

Jes - "snart med koben i hånden"
Index
36193: sv: sv: Skift af starter S3 (03-07-2006 16:24:57) (svar på 36181)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Ak og jo - kære Steen -- med lidt snilde og en del tålmodighed KAN starteren dog fås op forbi manifolden. Jeg har prøvet det op til flere gange - man bander og svovler og ønsker LaRoen ad pokker til, ens arme føles tunge og slatne i de mange forgæves forsøg - og så pludselig met et trylleslag smutter den lige akkurat op forbi manifolden (???). Men den ide med hullet i fodbrønden lyder ganske cool og besnærende (så kan man da også se hvem eller hvad man kører over i tvivlstilfælde).
Hejsa Stefan - Skanderborg
Index
36195: sv: sv: Skift af starter S3 (03-07-2006 17:44:07) (svar på 36181)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Aha så det er _det_ hullerne i Land Rover fodbrønde skal bruges til.

Her gik jeg og troede at de huller var til for at give fører og passager fodbad med passende mellemrum. Men hullerne er altså beregnet til noget så lav praktisk som at fjerne startere igennem. Ja så ved man da det ;-)
Index
36197: sv: sv: sv: Skift af starter S3 (03-07-2006 20:55:57) (svar på 36195)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.141.128)
Stefan & Steen & co er jeg helt enig med, Men! være nu meget forsigtig med det brækjern. Jeg måtte ofre en ny manifold på min Norsk Ex-Mil, fordi en hærværker / hær-mekker, havde brugt den teknik, og trykket på udstødnings manifold. Skulle jeg skift starter, så vil jeg altså afmontere manifoldene. Det koster trods alt kun en billig pakning, selvom det er lidt speciel at få nogen af boltene ind på plads igen! Steen's med modificeret fodbrønd lyder dog suverrænt, og er klart at foretrække. Tag bare 3 dyb indåndinger, og skær så!
Hilsen David.
Index
36211: sv: sv: sv: sv: Skift af starter S3 (04-07-2006 09:18:44) (svar på 36197)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Hvor lang tid tager det at afmontere forskærmen?. Har den siddet der i mange år, tager det nok lidt tid. Men man slipper for at skære i fodbrønden. For ikke at rode med gamle ledninger og bulletstik, kan man dreje skærmen og lægge den ind på motoren.

Jeg har det seneste årti gået med lumske planer om at sætte multistik af marinekvalitet på ledninsbundtet mellem skærm og kølerforplade, samt at bore moteringshullerne i skærmen mod forpladen op, så de er dråbeformet. Herefter skulle det ikke tage mere end ti minutter at skaffe adgang til starter, een styrestang, to styrekugle (på relæ og styrehus), manifold, forrør mod manifold, bremsefordeler, brændstofpumpe og hvad der ellers måtte gemme sig dernede. Problemet er nu at der i vinter blev monteret en Eberspächer på den ene forskærm...

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
36410: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af starter S3 (09-07-2006 17:04:53) (svar på 36211)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Skift af starter - min løsning.

Her er min "starter ud/ind procedure".
Afmonter forrøret - husk at bestille nye bolte.
Fjern møtrikken til motorophænget i venstre side over gummiophænget, og i højre side løsn konsollen under gummiophænget ( 2 bolte som er nemme at komme til )
Derefter en stor plade under bundkarret og en værkstedsdonkraft under til at løfte motoren.
Pladen skal kun lige flugte med bundkarret i venstre side ellers stjæler den pladsen som du skal bruge til at fjerne starteren.
Et lille koben kan så bruges mellem venstre ophæng og rammen til at flytte motoren ca. 3 cm. mod højre og det er nu rimeligt nemt at bytte starteren.

Men, da jeg nu har en død starter at tage mål med vil jeg overveje om højre side i fodbrønden kan byttes til aluplade, jeg tror der vil være en meget hurtig adgangsvej til fremtidige øvelser - for nogle af boltene ved starteren er møghamrende trælse at spænde.

Mojn
/Jes
Index
36840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af starter S3 (31-07-2006 23:15:38) (svar på 36410)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.143.144)
Hejsa

He he jeg har lige været turen igennem, og sad bagefter og kiggede på andres løsningsmodeller.

Jeg måtte sande at der ikke er plads mellem motor og vange, så her kom den ikke ud.

- afmonter forrør til udstødning - her hjalp fastnøgle, vinkelsliber og bajonetsav (pas på det gælder om ikke at skære i udstødningsrøret.)
- den holder med sprinklervæske og ekspansionsbeholder afmonteres - møtrikker sidder inde i forskærmen over hjulet. Det kan være lidt bøvlet at holde igen på den anden side i motorrummet, men mine bolte får en svejseklat, så er det ikke et problem næste gang.
- Nu kan starteren tages ud uden de vilde problemer, man subber lidt til olierøret, og så kører det...

LR hilsen
Thomas