....hvor meget kan det så anbefales at skifte...?
Jeg har pga. en mislyd i bakgearet skilt hovedgearkassen på min 88" SIII ad, og det viste sig at bakgearet havde kværnet et par tænder fordi en eller to af de "clips", som sidder i 3/4 gearet var røget ud og smuttet en tur med igennem tandhjulene.
Så udover nye clips og bakgeartandhjul, hvad kan/bør jeg så skifte, nu hvor det hele er skilt ad? De øvrige tandhjul ser gode nok ud lige som lejerne virker ok, så dem regner jeg ikke med at gøre noget ved. Men pakninger og syncromeshringe kan jeg vel lige så godt skifte, nu hvor jeg har det hele skilt ad. Andre forslag?
Derudover et par spørgsmål til billedet: det er indvendigt i transfergearkassen (kassen til firhjulstræk ligger i bunden af billedet) og drejer sig om tandhjulene på "mainshaft".
1. Dette hjul virker også noget kværnet, men så vidt jeg kan se skal det ikke bruges til noget. Hvad har der siddet her engang monstro? Er det et kraftudtag, der kan sluttes til i højre side af billedet?
2. Hvad gør tandhjulet inderst mod væggen op til hovetgearkassen, og hvorfor er det store tandhjul med skråtstillede hjul rykket til højre, så det ikke kører med hele "trædefladen" mod tandhjulet nederst til venstre i billedet?
Gode svar og forslag til dele til udskiftning modtages med kyshånd.
RH Niels 6803/reg øsj