tilbage

Land Rover Forum  

Index
36565: Nu hvor min gearkasse alligvel er skilt ad... (14-07-2006 20:31:11)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.115.18)
....hvor meget kan det så anbefales at skifte...?

Jeg har pga. en mislyd i bakgearet skilt hovedgearkassen på min 88" SIII ad, og det viste sig at bakgearet havde kværnet et par tænder fordi en eller to af de "clips", som sidder i 3/4 gearet var røget ud og smuttet en tur med igennem tandhjulene.

Så udover nye clips og bakgeartandhjul, hvad kan/bør jeg så skifte, nu hvor det hele er skilt ad? De øvrige tandhjul ser gode nok ud lige som lejerne virker ok, så dem regner jeg ikke med at gøre noget ved. Men pakninger og syncromeshringe kan jeg vel lige så godt skifte, nu hvor jeg har det hele skilt ad. Andre forslag?

Derudover et par spørgsmål til billedet: det er indvendigt i transfergearkassen (kassen til firhjulstræk ligger i bunden af billedet) og drejer sig om tandhjulene på "mainshaft".

1. Dette hjul virker også noget kværnet, men så vidt jeg kan se skal det ikke bruges til noget. Hvad har der siddet her engang monstro? Er det et kraftudtag, der kan sluttes til i højre side af billedet?

2. Hvad gør tandhjulet inderst mod væggen op til hovetgearkassen, og hvorfor er det store tandhjul med skråtstillede hjul rykket til højre, så det ikke kører med hele "trædefladen" mod tandhjulet nederst til venstre i billedet?

Gode svar og forslag til dele til udskiftning modtages med kyshånd.

RH Niels 6803/reg øsj
Index
36575: sv: Nu hvor min gearkasse alligvel er skilt ad... (15-07-2006 10:05:12) (svar på 36565)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.115.18)
Okay, jeg var lidt træt da jeg skrev igår - det er da vist ikke ret godt forklaret.

Gearkassen til forhjulene er selvsagt ikke med i billedet, men befinder sig blot nedefter. På dette billede taget gennem det rektangulære dæksel skulle placeringen gerne fremgå lidt mere klart.

RH Niels
Index
36576: sv: sv: Nu hvor min gearkasse alligvel er skilt ad... (15-07-2006 10:06:41) (svar på 36575)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.115.18)
...og så prøver vi én gang til, hvor billedet rent faktisk kommer med...
Index
36583: sv: sv: sv: Nu hvor min gearkasse alligvel er skilt ad... (15-07-2006 12:34:53) (svar på 36576)
Tony Madsen #2360, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.72.135.49)
Hej.

du skal skifte alle pakninger, lejer og syncromesserne. selvom de ser ok. ud. men for din egen skyld. ellers kan du starte forfra på et senere tidspunkt.

men transfer skal jeg lige få tony til at kigge på,
det har jeg ikke lige helt styr på.

hilsen jeanette madsen

ellers ring hvis du er i tvivl.
23463052
Index
36588: sv: Nu hvor min gearkasse alligvel er skilt ad... (15-07-2006 16:03:34) (svar på 36565)
Poul-Erik Andersen #0097, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.131.5)
næstegang du sætter et nyt tandhjul på din udgangsaksel på hovedgearkassen skal du jo lige vende 180 grader så det sidder rigtig for eller kan du ikke sætte ekstraudstyr på din udgangsaksel det er de grove stråler på gearhjulet der hvender ind mod din hovedgaerkasse, disse skal ven udaf.
med LR hilsen
Poul-Erik Andersen 0097
Index
36589: sv: sv: Nu hvor min gearkasse alligvel er skilt ad... (15-07-2006 16:40:32) (svar på 36588)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.115.18)
Hej, og tak for hjælpen begge to.

Poul-Erik, jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig ret: Tandhjulet mærket "2" på mit første billede skal vende væk fra hovedgearkassen og ud mod lejet? Derved kommer tandhjulet med de skråtstillede tænder jo også rigtigt ind og køre mod tandhjulet på "intermediate" gearet. Nu skriver du godt nok "næste gang jeg sætter nyt tandhjul på" - kan jeg ikke bare vende det nu, hvis det ikke har slidt sig alt for meget sammen i den nuværende stilling?

Tandhjulene sad sådan da jeg åbnede transferkassen, men jeg synes godt nok at det så lidt mærkeligt ud.

VH Niels