tilbage

Land Rover Forum  

Index
36679: varm aircon (21-07-2006 22:07:51)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.209.60)
Hej Alle,

Vores aircondition er pludselig holdt op med at være kold, og så midt i den varme tid. Vi har en Defender TD5.
Andre, i almindelige borgergryder, har fortalt mig at der skal efterfyldes noget væske stads på aircondition anlægget?? Måske noget med en kompressor?!? Er det noget der almindeligvis skal gøres? Den har lige været til service, men de har garanteret glemt at tjekke den slags.

Hvis problemet blot er noget manglede væske - er det så noget man kan købe i en dunk eller flaske og efterfylde selv??
Index
36681: sv: varm aircon (21-07-2006 23:05:23) (svar på 36679)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.1.162)
Hejsa

Nu er det ikke fordi jeg har en fin ny LR med aircon, men har hørt en mekaniker i familien omtale dit problem. Man skal vist hen på et værksted, hvor de kan efterfylde og teste dit anlæg. Ham jeg snakker om har eget værksted, men råder altid folk til at køre til et værksted, hvor de har det rette udstyr. Håber det giver mening.

Lr hilsen
Thomas
Index
36682: sv: sv: varm aircon (21-07-2006 23:25:48) (svar på 36681)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.185.61)
Det er rigtigt, dit kølesystem skal formentligt efterfyldes.
Index
36683: sv: varm aircon (22-07-2006 07:29:11) (svar på 36679)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.51.80.119)
Hej Jakob

Jan, der bor i roskilde og har tlf. nr. 22239635 kan hjælpe dig. Han har værktøj og kølemiddel

Med venlig hilsen

Steen 0411
Index
36684: sv: varm aircon (22-07-2006 08:15:44) (svar på 36679)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Principielt taber en AC ikke freon eller hvad kølemediet nu kaldes.
Hvis dit problem viser sig at være manglende kølemedie, skyldes det en utæthed på systemet, som ikke må være der.
Nogle velsamlede anlæg kan køre uforstyrret i mange år uden efterfyldning, medens andre skal efterfyldes, måske et par gange om året.
Er det en ny vogn under garanti, er det helt oplagt en garantisag, hvor man ikke lader sig nøje med en sludder for en sladder om at "sådan er det på alle biler!".
Det kan være overordentligt meget voldsomt svært at finde en ganske beskeden utæthed, men ligger den inde i fordamperen, får du altså den udstrømmende vædske lige i luftvejene, og mon det er sundt?????????
Så længe anlægget ikk kan producere kulde, skal du tage ledningen fra kompressoren, hvis den stadig kobler til og driver "indmaden" med rundt. Sæt så en selvholdertang på vandtilgangen til varmeapparatet, hvorefter du nu kan køre uden yderligere varmetilførsel, hvilket ikke er nødvendigt i disse dage!!!
Det kræver et meget specielt udstyr at efterfylde en AC, men i dag har hvert andet værksted udstyr til den slags.
Du skal helt finde ud af, via dit mærkeværksted, hvilket medium, der er på dit anlæg, men formentlig, hvis det er et <15 år gammelt system 134A.
Tidligere anlæg er med Freon 12 og skal ændres til 134A.
Index
36688: sv: sv: varm aircon (22-07-2006 09:44:13) (svar på 36684)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Egentlig er det meget enkelt at konstatere, om anlægget fungerer efter hensigten.

Aktivér recirkulering af kabineluften, sæt køling på maksimum og kontroller om luften nu bliver lidt koldere - er det tilfældet er det sandsynligvis tegn på for lidt "væske" på A/C-anlægget.

når du tilkobler A/S-anlægget lyder der et højt "klik" fra "maskinrummet" - den lyder kommer idet anlægget tændes - det er magnetkoblingen i A/S-kompressoren der slår til, og derved fastlåser pumpens drivhjul - hvorved væsken cirkuleres i anlægget.

få efterprøvet anlægget hos en specialist - han vil starte med at påfylde sporevæske og dernæst tage nogle smarte gulgrønne briller på samt en lampe med infrarødt lys så han kan se eventuelle lækager... Kølevæske er ikke lige at spøge med... det er giftigt at indånde og symptomerne er kvalme og kraftig diaré... (til at begynde med....)

det kan ogå være det filter i A/C-anlægget der kan "være klar" til udskiftning - det sidder i en såkaldt "pressostat".

Der er mange der har problemer med deres A/C for tiden og en stor fejlkilde er, at folk "glemmer" at bruge deres anlæg hele året - det skal tændes minimum en gang om ugen og være aktiveret nogle kilometer - kølevæsken er nemlig også smøremiddel for anlægget og pakninger m.m. kan tørre ud og derved bliver anlægget utæt - med store regninger til følge...

Ligeledes bør kondensor (den forreste køler til A/C-anlægget skylles med en blød vandstråle et par gange om vinteren for at fjerne saltrester - salt angriber meget nemt og meget kraftigt aluminium og kan gennemtærre en køler efter bare 3 år hvis den får lov til at leve i det skjulte og uudforskede motorrum...

P.S. Du bliver nødt til at åbne de forreste spjæld og køre Defender på ægte LR-manér... i hvert fald et par dage..


Kølige hilener og held og lykke - og god vind
Thorstein ... i en kold Range Rover

God weekend til Jer alle!!
Index
36699: sv: sv: sv: varm aircon (22-07-2006 22:14:09) (svar på 36688)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.209.60)
Hej alle,

Tusind tak for jeres gode inputs. Jeg er helt klar over at jeg må op til mit værksted og få efterprøvet anlægget.
Sjovt nok virker det fint igen - jeg ved ikke om dagen igår, der var grumme lummer, har gjort et skidt indtryk på anlægget, eller om jeg bare har kørt nogle for korte ture. I morges var der fin køling efter en kilometers penge, og resten af dagen har det bålet derudaf. Så nu har både min bedre halvdel og jeg ufattelig kolde knæ igen.
Som mange ved resulterer aircon i Defender mest af alt i superkolde knæ, hvorefter kulden breder sig langsomt igennem ens krop. Ungerne sidder bagi og sveder - vi har snakket om at det måske hjælper at holde dem i hånden efter man har kørt 40-50 kilometer og kulden har nået vores fingerspidser.
Spøg til side - vi er virkelig glade for anlægget, selvom placeringen virker helt i posen. Bilen er fra 2000, så garantien er overstået, og jeg bruger det også om vinteren. Det er supereffektivt at tørre kabineluften med, når en stor mængde vådt overtøj giver 99% luftfugtigthed.
Spjældene foran er også flittigt i brug - især når man holder parkeret i indkørslen.

God sommer til jer alle.
Index
36700: sv: sv: sv: sv: varm aircon (22-07-2006 22:50:32) (svar på 36699)
Boe Dommerby #7371, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 85.81.72.238)
Pga luftfugtigheden kommer der is på fordamperen/køleren inde i bilen dvs til at starte med fungere det fint, så forsvinder kulden ligesom den tilstopper til. den vandpyt der ligger under bilen efter en kørertur er dette is der er smeltet. på nogle A/C er der en termostat der regulere dette, ved at afbryde pumpen til der igen er fri passage.

mvh Boe
Index
36747: sv: sv: varm aircon (28-07-2006 08:49:32) (svar på 36684)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
på disse bredegrader (altså i kære lille danmark og andre lande med samme klima) er det ikk unormalt at et air-con anlæg skal efterfyldes en gang hvert eller hvertandet år,
det kan ret nemt afhjælpes ved at at have air-con´en tændt altid . har set problemet på en del entreprenør maskiner . køler fint hele somren , så bliver det koldt og man slukker air-con , næste sommer virker pisset ikke . har på en del maskiner tilsluttet air-connen så den køre på laveste trin lige så snart at blæseren køre , og på en eller anden underlig måde taber anlæget ikke tryk.