tilbage

Land Rover Forum  

Index
36730: Diesel eller benzin (25-07-2006 15:57:12)
Bo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.143.239.141)
Hej Alle

Jeg er på nippet til at skulle købe min første range rover.
Mit spørgsmål går på, hvad erfaringer i som kendere har med benzin/diesel ? - altså bortset fra den åbenlyse.
f.eks en 2,5 TD vs. 4,6 HSE

???

TAK
Index
36733: sv: Diesel eller benzin (25-07-2006 20:34:27) (svar på 36730)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg var for år tilbage ved at købe en 2.5 DSE fra 1998 - den havde ca. km 88000 på klokken og var meget pæn.... men oplevelsen var noget nær det mest forfærdelige jeg har prøvet bag et rat... aldrig før har jeg kørt i så langsom og larmende en bil... lige på nær den 90" diesel (no offense meant)!!

Jeg prøvede derefter en 4.6 HSE - "og himlen åbnede sig og solens lys ramte jorden og alle var glade"... nej ikke helt sådan, men oplevelser er en helt anden... bilen kører ubesværet ved alle hastigheder.. og jeg mener ALLE hastigheder - om det er 50 / 80 /110 / 130 eller højere... på den tyske Autobahn... er der ingen problemer med at komme frem.

en diesel kører vel i gennemsnit 8 - 10km/l.
Min 4.6 fra 2000 kører 7.5 km/l i gennemsnit og er min privatbil.

Du skal selvfølgelig se på hvor meget du skal køre... (daglig distance) dit eget temperament ( er du hare eller skildpadde).

Du får mest udstyr i en benzin - 4.6 har altid automatgear - en 4.0 kan findes med manuelt men bilen er de facto bedst med automatgear - har prøvet diesel med og uden - og også benzin med og uden.

et andet kuriosum er, at næsten alle P38'ere - med dieselmotor vel at mærke (fabrikkens kode for en Range Rover i perioden 1995 - 2002) får skiftet/renoveret motor mellem km 120000 - 150000. Det er IKKE en billig omgang med måske meget logisk da den "kun" har 136Hk mod 198 i en 4.0 og 218/225 i en 4.6 (sidstnævnte varierer alt efter årgang).

Modeller efter 2000 har 4 airbags lidt mere legetøj end før - de er også forbedret hvad angår elektronik.

Jeg har ikke fortrudt valget af en 4.6. Jeg kører årligt km 15000 - 20000. - Kører hvert år til Sydeuropa i den uden problemer.

Find en med service historien i orden - ikke nødvendigvis autoriseret men i hvert fald hvor ejeren kan dokumentere hvad der er lavet - og hvornår!!

Acceptér ikke en bil uden rustbeskyttelse eller åbenlyse fejl - manglende eller defekt udstyr - det bliver for dyrt i længden og besparelsen ædes op af eventuelt garantiarbejde med dertil hørende bøvl..

Importerede biler kan sikkert være ok men jeg turde ikke - selv om prisen er lavere... men der er også langt til eksempelvis München hvis motor eller gearkasse står af på vejen hjem - eller efter 5 måneder... hvem står så med aben i hånden??


Det var mange ord.. og jeg har flere hvis du er interesseret -

held og lykke i din jagt på det rigtige "bytte".
Index
36734: sv: sv: Diesel eller benzin (25-07-2006 20:48:11) (svar på 36733)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.27.121)
Der er også skiftet mange 4.6 Motore. Ca. ved 100000km.
De tåler ikke at blive varme.
Index
36763: sv: Diesel eller benzin (28-07-2006 22:01:56) (svar på 36730)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.160)
Jeg har selv haft en 2,5 på prøve i et halvt døgns tid og blev meget skuffet over de sløve præstationer. En V8 er klart at foretrække og bestemt med automatgear.