tilbage

Land Rover Forum  

Index
37876: Bankelyd fra motoren (14-09-2006 00:35:28)
Morten Clausen #7286, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.6.29)
Hej,

Er der nogen, som kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der er galt med min ex-mili 109” 2,25L Diesel fra 1983.

Der kommer en underlig banke lyd fra motoren og jeg har herunder forsøgt at gøre rede for hvad jeg har kontrolleret og skiftet.

Lyden opstod under kørsel med cirka 40 km/t, hvor motoren var varm (have kørt omkring 50 km). Jeg mener, at jeg lige have koblet ud for at komme i et lavere gear, men dette er dog usikkert.

En bekendt som er maskinmester, mente at det lød som en stødstang eller lignende der var knækket, så jeg har haft topstykket af og kontrolleret stødstænger, ventilløfterne osv. men kunne ikke finde noget som virkede unormalt, så jeg samlede motoren igen. Resultatet var at lyden stadig var der.
Efter kontrol af dyserne, synes jeg at den ene eller to af dem ikke var helt gode, så skiftede alle fire dyser. Resultatet var kortvarigt positivt, da lyden var forsvundet, men der var kommet en anden lyd, som mindre om et dårligt kugleleje, under fejlfindingen efter den nye lyd lod jeg motoren stå i tomgang og gav lidt gas – det resulteret i at den gamle bankelyd kom igen.

Jeg kan nu være heldig at starte motoren uden at bankelyden er der, men hvis jeg giver lidt gas kommer den igen og forsvinder ikke før motoren bliver slukket.

Det skal siges at der kommer lidt udstødning ud oppe omkring manifolden, men den lyd som er der mindre ikke om en ”sportsvogn”, som man ellers kunne forvente med en utæt manifold.

Er der nogen ideer til hvad der kan være galt?

Jeg er meget tæt på at sende bilen på værksted – hvilken værksteder kan I anbefalede omkring Odense?

Med venlig hilsen
Morten
Index
37879: sv: Bankelyd fra motoren (14-09-2006 07:18:07) (svar på 37876)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Jeg fandt aldrig bankelyden i min 2.25D, men den forsvandt da det meste af motoren blev skildt ad og skruet sammen igen. Der var i hvert fald et hovedleje som var slidt op, men om det var årsagen har jeg ingen anelse om.
88" Mojn
/Jes
Index
37883: sv: Bankelyd fra motoren (14-09-2006 14:00:39) (svar på 37876)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Morten,

Det lyder som de par gange hvor udrykkerlejet i gearkassen på min 2,25 diesel har været røget

Mvh
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili
Index
37886: sv: Bankelyd fra motoren (14-09-2006 15:37:29) (svar på 37876)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.119.89)
Hej Morten.

Mine erfaringer med "bankelyde" går iretning af dyserne.Har du været omhyggelig med skiverne som tætner ved dyserne,både at få de gamle ud og så montere de nye?
Jeg har set dyser hvor at flangen som holder dysen sammen var revnet,det gav en underlig bankelyd.

jon.
Index
37900: sv: Bankelyd fra motoren (14-09-2006 23:43:05) (svar på 37876)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej Morten..
Hvis stemplerne ser fine ud på overfladen og ikke bærer præg af at have kissemisset med ventilerne, så lyder det desværre som om at der er gået et hovedleje i motoren! Men få en fagmand til at kigge på den, det behøver jo ikke at være et værksted. Der skulle efter sigende være en del kyndige LR folk i din region, som nok rigtig gerne vil være behjælplig med at stille den korrekte diagnose!

Hilsen
Rasmus
Index
37913: sv: Bankelyd fra motoren (15-09-2006 14:27:22) (svar på 37876)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej igen...
Hvor utæt er din manifold egentligt, det kunne altså også godt være ventilerne som du kan høre? Som regel når maskineriet lyder som en "sportsvogn", så er det selve udstødningen der er gået! Når manifolden enten er flækket eller pakningen smuldret væk, så kan man tydeligt høre ventilerne "banke"! så det behøver altså ikke at være så galt endda?
Prøv pm du ikke kan lokalisere lyden på motoren når du giver lidt gas,- om det er ved topstykket eller om det kommer længere nede?

mvh.
Rasmus
Index
37916: sv: Bankelyd fra motoren (15-09-2006 16:02:05) (svar på 37876)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.0.227)
Hej Morten

Hvor langt har motoren kørt?
Ved du hvor meget olietryk den laver?

Hvis den har kørt over 100.000 km. er der en stor sansynlighed for at det er et plejstangsleje der er gået.

Af med olien og bundkaret så er det meget let at checke lejerne ved at skrue overfaldene af, på denne måde er det eneste leje du ikke checke, det bagerste hovedeleje, og det er så stort at det stort set aldrig går.
Hvis der er nogle af lejepanderne der er blevet kobberfarvet eller på anden måde ser slidte ud, så ligger fejlen her.
Hele operationen med udskiftning af leje og montering af bundkar tager under 2 timer, hvis man har prøvet det før

88" Hilsen
Fasmer
Index
37917: sv: sv: Bankelyd fra motoren (15-09-2006 17:45:55) (svar på 37916)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.186)
Det er, som Jon er inde på, sansynligvis en dyse der klemmer, havde det været et def. leje var lyden der hele tiden. Prøv, når lyden er der, at løsne dyserørene et for et, der skal bruges en 5/8 = 16 mm. gaffelnøgle. Det er meget vigtigt at tilspænde dysen, dvs. de to holdebolte, med det rigtige moment da man ellers kan deformere denne. Tilspændingsmomentet er forskellig om det er bolte i tomme ell. millimeter, milimetermål kom med motoren m. 5 hovedlejer dvs. 1981, men man kan jo aldrig vide med en LandRover.
Index
37961: sv: Bankelyd fra motoren (17-09-2006 20:39:10) (svar på 37876)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.0.130)
Bare en strøtanke, hvad med brændstoffilteret, har oplevet noget der kunne minde om bankelyde når brændstoffilteret skulle skiftes.
mvh per b.