tilbage

Land Rover Forum  

Index
38787: Discovery transfergear i td5 Defender (17-10-2006 20:26:31)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.161.102.147)
Hej
Er der nogen der kan hjælpe med erfaringer med ovennævnte modifikation. Hvordan er det at starte fra 1. gear? vil den stalle? Kræves der flere gearskift ved bykørsel.
Discovery gear sænker omdrejningerne i 5. gear med 450 så motoren vil snurre ca. 1600 omd/min i stedet for godt 2000 ved 80 km/t (235/85-16 dæk).
Jeg kan se Glad laver ændringen for 12.500 kr incl. moms. Er der andre der kender alternative priser?
mvh
Henrik
Index
38791: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (17-10-2006 21:42:45) (svar på 38787)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.97)
Jeg har læst i forskellig britiske blade om ændringen og eneste minus skulle være lidt flere gearskift. Til gengæld skulle det betyde mindre brændstofforbrug.
Er iøvrigt en bedre løsning end et overdrive, dvs, du får færre sliddele, som kan gå i stykker.
Index
38796: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (18-10-2006 00:47:11) (svar på 38787)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Henrik
Som udgangspunkt er jeg enig med Paul i, at ændringen til Discovery-gear er den enkleste, men da jeg for et halvt års tid siden ville ændre min Defender til højere gearing, fik jeg mulighed for at prøve både Discovery gearing og GK overgear, og valgte GKN overgearet, hvilket jeg aldrig har fortrudt - bl.a. fordi jeg fortsat har de normale, "lave" gear, og fordi GKN løsningen reducerer omdrejningerne med 28 %, når det aktiveres i 3. 4. eller 5. gear. Det fungerer rigtig godt, og det er meget rarere at køre længere ture, når overgearet er i sving.
Mvh. Jørgen
Index
38835: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (19-10-2006 09:25:57) (svar på 38796)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.161.102.147)
Hej Jørgen
Grunden til du fravalgte Discovery gear, var det fordi vognen var for højgearet i 1, 2 og 3 gear?
Henrik
Index
38846: sv: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (19-10-2006 19:12:50) (svar på 38835)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.248)
Jeg må lige tilføje, at GKN overgearet skam ikke er noget bras; kender det fra tidligere årgange af Ford Transit og vi har altid været tilfreds med gearet, som aldrig svigtede.
Index
38849: sv: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (19-10-2006 21:18:23) (svar på 38835)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej igen, Henrik

Ja, det var grunden. Med GKN har jeg den normale gearing plus mulighed for at lægge overgear ind i 3., 4. og 5. gear - i mine øjne kan det ikke blive meget bedre.

Hvis du har mulighed for det, synes jeg da, du skulle prøve begge løsninger før du bestemmer dig.

Du skriver lidt om priser og leverandører i dit første indlæg - Team Bertelse plejer at have GKN på lager og har monteret mange af dem, så du kunne da prøve at tage en snak med Jan eller Per.

Mvh. Jørgen
Index
38850: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (19-10-2006 22:05:03) (svar på 38787)
Kris #4791 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.254.56)
Hej Henrik,
Jeg har en 300Tdi med en Disco transfer. Det fungerer ganske fornuftigt, dog kan den højere gearing godt mærkes ved igangsætning.
Jeg har købt transferen ved Tohuse Kjeld. Han kan sikkert også give dig en pris på ændringen. Tidligere har jeg også købt en ved Bertelsen. Begge værksteder kan stærkt anbefales!
Du er velkommen til at prøve en tur i min 300, selvom det nok ikke giver et helt retvisende billed mht. trækkraft.
Mvh
Kris
Index
38893: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (22-10-2006 19:24:57) (svar på 38850)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.161.102.194)
Tak for svarene.
Jeg bør nok prøve de forskellige løsninger. Det er nok også et temperamentspørgsmål hvad man synes om når en td5 synes for højgearet mens en 300 tdi går an med discoverygear. Jeg har fået et tilbud hos Bertelsen for GKN incl. moms og montage på 18.500 kr. Det er jo en slat penge så jeg tænker lig over det.
Henrik
Index
38894: sv: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (22-10-2006 21:18:52) (svar på 38893)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.122)
Du kan måske også få din motor optimeret til at yde fuld drejningsmoment/effekt indenfor de lovlige rammer. Det skulle iflg. britiske LR-blade hamle op med den højere Discovery-gearing.
Index
38899: sv: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (23-10-2006 08:41:46) (svar på 38893)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.72)
Hej Henrik

Fruen har en 110 TD5 bus monteret med GKN overgear, en perfekt løsning idet TD5'eren ikke er kendt for et særligt godt bundtræk ved lave omdrejninger. Dette er ikke et problem for en 200Tdi eller en 300Tdi hvorfor Discovery transfergearløsningen sikkert virker bedre på disse motorer. Jeg ville helt sikkert vælge GKN overgearet og med mindre du har MANGE tommelfingre er monteringen ikke noget du ikke selv kan gøre. En lørdag eftermiddag gør meget ved det, incl kaffe og %&x?#pauser. Om man sparer brændstof tvivler jeg lidt på men omdrejningerne og støjniveauet falder. Selve overgearet larmer ikke.
Har selv en Aschroft Highratio Transferbox på min 109 Bus med en 200Tdi, men den har også bundtrækket........

Held og lykke med det


Lars /1584
Index
38928: sv: sv: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (23-10-2006 20:33:36) (svar på 38899)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.148.135)
Hej
Jeg støder tit på udsagnet om at td5 ikke har så meget bundtræk ved lave omdrejninger. Ved bundtræk formoder jeg der menes drejningsmoment. Når jeg kigger på Land Rovers oplysninger om moment for 300tdi og td5 (kurver med grov indeling derfor ca. aflæsning) får jeg følgende resultat:
1000 omdrejninger: 300tdi=170 nm, td5=170-175 nm
1500 omdrejninger: 300tdi=225 nm, td5=270 nm
Max moment: 300tdi=265 nm/1800 omdj. td5=300 nm/1950 omdj.
Momentet under 1000 omdrejninger fremgår ikke og det er måske der problemet med td5 ligger.
En td5 skal igangsættes på en lidt anden måde en 300tdi, der skal ikke gives gas før koblingen bider. Dette, tror jeg, er årsag til at mange der prøver en td5 staller med den.
Paul, når du skriver lovlig optimering af motoren formoder du mener "tuning" indenfor 20% grænsen og med overholdelse af emissionskravene?

Hilsen Henrik
Index
38940: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (23-10-2006 23:42:50) (svar på 38928)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.9)
Henrik, Du har fuldstændig ret i din udlægning af mine ord !