tilbage

Land Rover Forum  

Index
39406: defender kontra range rover (08-11-2006 17:58:36)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.88.150)
Hej Herinde.
Er der nogen der vil fortælle mig om de største forskelle og ligheder, hvad hver bil har af force som den andne ikke har.
Den ene er en defender 110" V8 1983 gule plader
Den anden er en Range rover 3,5 V8 82-88 3 døre og hvide plader.
Prisforskel ikke så stor i indkøb.
Hvad kan der siges ang. forbrug, vægtafgift og forsikring??
Evt. reperationer og de skal bruges til offroad kørsel og deltagelse i diverse arrangementer.
Hvilken af bilerne har den bedste offroad kørsel og hvilken er bedst til vej??
Bilen skal også bruges til daglig til og fra arbejde.
claus
Index
39407: sv: defender kontra range rover (08-11-2006 18:34:12) (svar på 39406)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 82.143.192.67)
En Range Rover er den behageligste på almindelig vej og afhængig af hvem du spørger vil der komme svar om hvad der er bedst i terræn.

Som ejer af en Range Rover vil jeg sige, at Range Roveren er den bedste. De har begge en Ramme og Skruefejdre som er særdeles solidt lavet. Range Roveren er lydløs i forhold til one ten'en - og der er en bedre finish i Range Roveren. Hvis Range Roveren er på hvide plader og one Ten'en er på gule ville jeg vælge RR'en .

De har begge den samme motor men gearingen er bedre i RR'en. Den kører formentlig også længre på en liter selv om benzinøkonomi mht en V8 er en ligegyldig detalje efter min mening.

Reservedelsmæssigt koster de det samme.

Hils'ner


Svend

V8 fordi det er bedst for psyken.
Index
39414: sv: defender kontra range rover (08-11-2006 19:57:16) (svar på 39406)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.131)
Hvis prisen er den samme, så ville jeg undersøge Range Roveren nærmere, hvorfor den er så billig i forhold til OnetTen.
Vægtafgiftsmæssig er der en mindre forskel til fordel for OneTen. Range Roveren er lidt mere personvognsagtig, mens 'rigtige mænd kører Defender...'.
Du skal i al fald ud at prøve begge vogne. Er Range Roveren i god stand og du har brug for siddepladserne, så ville jeg vælge den. Det er en klassisk bil, som du ligesom OneTen senere kan ændre til diesel for rundt regnet 55.000 DKK incl. alt plus en feriebillet til UK.
Men er du mere ud på camping, varerumsplads eller evnetyr, så er OneTen nummer eet blandt alle Land Rovers. Desuden er den et oplagt emne til ombygning til en camper på fuld afgift med 3 sæder eller 60% med flere siddepladser...

Mit hjerte slår altid for en OneTen ( og en 109" )

Index
39423: sv: sv: defender kontra range rover (08-11-2006 20:57:35) (svar på 39414)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
- en oneten / 110, er da ok, men du får mere bil-oplevelse af bil i en RR. en RR er almindeligvis billigere - dels fordi det er en V8 (nogle folk hyler om dårlig brændstoføkonomi, men en V8 skal bruge noget, det er et fysisk faktum!! Er du bymenneske er RR også at foretrække - nem at parkere - også for konen, nem at overskue i tæt trafik - og et dejligt indeklima uden træk og evt. våde oplevelser fra omverdenen. Der er også bedre plads foran i en RR, og et bagsæde til den pris er klart at foretrække...

Alene Paul's tanke om,, at ændre en V8 til en diesel, får mit hjerte til at bløde/brænde indvendigt. og tænk på hvor meget vidunderligt 95 / 100 oktan, der kan købes for kr. 55.000,- danske skatteplagede matadormoneter...

Den geniale bagklap på en RR er et af de mest gennemtænkte objekter indenfor bilverdenen - på højde med automatgear og fartpilot. en sidehængslet bagklap er altså for upraktisk i den civiliserede verden - ikke mindst fordi, den på de fleste biler (oneten inklusive) åbner den forkerte vej - til dato er det kun Hummer H3, der har fattet bare lidt af det, og sat hængslerne i venstre side. og hvorfor skal reservehjulet i øvrigt side ud i det danske møgvejr og blive ødelagt, når det kan ligge inde i bilen og være klar til brug - tørt og brugervenligt - den ene gang på 10 år man har brug for det...

Og man kan sagtens få offroad grej til en RR - også en John Deere oval til fronten ifølge mine arbejdskolleger.


V8 - fordi mere end hver 4. solgte bil i DK er en dieselbil
Index
39435: sv: defender kontra range rover (09-11-2006 08:25:24) (svar på 39406)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.43)
Hej igen.
Tak for inputtene alle sammen kom gerne flere.
Jeg har undersøgt det med vægtafgift og forsikring og kan det passe at en RRc med hvide plader kan koste 8200 kr pr år i vægtafgift (hvideplader) og defenderen kan koste 3140 kr pr år (guleplader). Forsikring som jeg har forstået igennem DLRK vil være 3-4000 kr incl. kasko.
Er der nogen der kan afkræfte eller bekræfte eller bare oplyse hvad deres vægtafgift/bil og forsikringpræmie/bil/ancinentet er, da det er der det lidt mørke område er ang. valg og køb af bil.
Det med V8 motor det skal det være - stor bil ordentlig motor.
Kom gerne med flere kommentarer?

Claus
Index
39438: sv: sv: defender kontra range rover (09-11-2006 09:10:05) (svar på 39435)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.107.36)
Det er som tidligere sagt et temperaments spørgsmål det du spørger om.
Jeg tror det hele bunder i hvad du mest syntes er dig, for jeg tror dem der vælger defender mener at den er mere grov og kompromisløs end en RR som er langt mere behagelig og hverdagsbil agtig. Jeg får muligvis starter en hetz imod mig for min følgende udtalelse, men oftest er de billige RR rustet i stykker og noget slidte. Om en RR er mere overskuelig i byen end 110" er op til den enkelte, men parkeringsmæssigt er en længere bil jo altid mere besværlig.
Jeg er jo til 90" og 110", hvor jeg syntes at RR er for blød og gynge agtig ( og dette er en opfattelse, ikke nødvendigvis korrekt for alle RR)


Som det blev sagt skal du undersøge bilerne grundigt..
Index
39444: sv: sv: sv: defender kontra range rover (09-11-2006 11:32:06) (svar på 39438)
Jes Rasmussen 6945 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.1.132)
Havde en 1976 RR V8 på hvide plader til 6000kr i vægtafgift
om året.Dejlig vogn.Altid først ind i rundkørslen, for enten
var man den største eller den grimmeste!!Men den kører ikke
gratis.

Mvh Jes
Nu kun RR diesel
Index
39475: sv: sv: defender kontra range rover (10-11-2006 01:39:16) (svar på 39435)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Claus,
det er jo meget nemt, vægtafgift er 3485,- halvårligt = 6970,- årligt.
Forsikring med 8 års ancinitet kun ansvar, ca. 4100,- årligt hos alm. brand (er pluskunde m.m.m.). Mange "billige" selskaber såsom GF og If.. vil slet ikke forsikre 4x4 biler, og foreslår derfor en ren åger-præmie. Forhør dig godt!
Disse tal er for min RR V8 fra 1976 på hvide plader, der altså således koster ca. en "tussemand" om måneden at have stående. Temmeligt dyrt, synes jeg, al den dejlige BENZIN (og den tykke olie der udgydes på vejen) kommer jo oveni! (og det er store volumener....)
Men det er en herlig bil at køre i, og jeg har altid en usynlig tropehjelm på hovedet og snakker både engelsk og afrikaansk med mig selv og siger "jolly good old sport" og "chin up" hele tiden...
Mange hilsener
Bo Helsted, medl. #7196.
Index
39446: sv: defender kontra range rover (09-11-2006 12:05:14) (svar på 39406)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
Hej
Tænk på bilen som en investering. Hvad har du brug for nu og om 5 - 6 år. Hvordan har dit helbred det. Er du døv lige som mig kan du ta defenderen. kan du ikke tåle træk og våd indklima så vælger du RR.
Jeg har RR V8 til landevejen og ferieturen. LR åben til hygge på stranden. Jeg er ikke i tvivl, du har mere plads i RR end i en defender, her tænker jeg på førepladsen.Hvad med en serie bil den har mere plads og kan køre lige så godt som en defender. Fås også med V8.

3174
Index
39449: sv: sv: defender kontra range rover (09-11-2006 12:43:34) (svar på 39446)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.107.36)
nu siger du køre lige så godt.. affjedring og styretøj er noget af en anden oplevelse. I terrænet skal der arbejdes en del mere i en 88" 1980 end der skal i min 90" 300 tdi.
Index
39451: sv: sv: sv: defender kontra range rover (09-11-2006 13:53:07) (svar på 39449)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
Nu tænker jeg på V8 109 " stage one. Der kan jo sættes andre fjedere og hjælpeserve. Men det var også kun for at få mere plads til albuen.
3174