41049:
sv: Et spørgsmål om religion? - Diesel eller Benzin (27-12-2006 09:33:55) (svar på
41033)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 83.95.244.75)
Hej Marc,
Svaret på dit spørgsmål er i lige så høj grad et spørgsmål, hvad du tænker dig at anvende bilen til.
2,25 diesel har, modsat mange andre "legendariske" dieselmotorer opnået et lidt ufortjent ry, som værende knap så driftsikker og holdbar som 2,25 bensin. Dette skyldes hovedsagligt at 62,5 HK ikke er tilstrækkeligt til at give en afslappet kørsel under normale forhold (glem motorvej). For at følge med i trafikken er man nødt til at belaste motoren maksimalt. Noget der logisk nok ikke er sundt for nogen motorer.
Koklusionen er derfor at med mindre man kan se det charmerende i at bevæge sig afsted i et afslappet tempo (70-75 km/t, hvor motoren har sit mak. drejningsmoment), eller alternativt gi' den gas og hovedrenovere motoren for hver 100 - 150.000 km, skal man holde sig fra 2,25D.
2,25D kører ca. 10 km/l.
Bensineren kræver lidt mere vedligehold (tænding/karburator), men virker mere uanstengt på landevejen og der er forlydender om km-tal på 300-400.000 km uden hovedrenovering.
2,25B kører knap så langt literen som Diesel.
I terrænet oplever jeg ikke den store forskel på de 2 motorer, bortset fra at Diesel'en naturligvis ikke er så vandskræk som bensiner'en.
Reservedele er ikke noget problem at skaffe, uanset hvilken motor du vælger.
Held og lykke med købet og velkommen i klubben.
Mvh
Henrik
S III 88" 2,25D, der nænsomt fremføres med 75 km/t.