tilbage

Land Rover Forum  

Index
41040: Apple Ipod via FM-signal eller?? (26-12-2006 20:13:54)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
En af mine venner spørger mig om jeg ved noget om Ipods... Det gør jeg IKKE!!! Men tænkte at der her måske var nogle "eksperter" udi nutidens "uundværlige" elektronik.

Han overvejer at anskaffe en Ipod såfremt; at man kan få den til, at "arbejde" sammen med bilens audio-system. Dette skulle måske løses på følgende måde:

1) Kensington RDS FM Tranmitter (FM sender med "indbygget" 12V oplader via cigartænder.

2) Kabeltilslutning til bilens almindelige antennekabel.
(kan man overhovedet det??)

Der findes umiddelbart en masse forskellige FM systemer, men hvad virker??? Man er jo ikke interesseret i at få et "dårligt signal" med forvrængning og hyletoner...

Jeg er klar over at, FM sendere er blevet lovligt at bruge for meget kort tid siden... men det har ikke afholdt folk fra, at bruge dem allerede (der er et par indlæg på forum der antyder dette allerede).

Hvis bilen havde haft et AUX-stik havde det været let, men sådan skulle det ikke være....

jeg er meget lydhør (rent bogstaveligt hohoho) efter gode råd og erfaringer. Han vil nemlig ikke købe noget (hverken Ipod eller andet hvis "missionen virker håbløs". Kvalitet er vigtigere end pris!!!

Jeg håber at nogen derude ved noget om dette??!!! For jeg er blank!!!

Med bag(h)julshilsener

Thorstein #7334
V8 - det er rigelig lyd for mig...
Index
41041: sv: Apple Ipod via FM-signal eller?? (26-12-2006 20:57:11) (svar på 41040)
Kristian Nielsen #7659, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.63.2)
Hej
Jeg bruger selv en Griffin Itrip som virker 99 % af tiden tilfredstillende, hvor lyden bliver sendt til en valgfri frekvens. En sjælden gang kan der komme en forstyrrende radiokanal eller Ipoden kan blive drejet en anelse så der kommer lidt forvrængning på og så skal man lige justere lidt.

Bedst er klart en løsning, hvor du tilslutter Ipoden direkte til radioen. Evt. ved at anvende en særlig adapter, der passer til den pågældende radio. Jeg har selv i et andet tilfælde haft rigtigt gode erfaringer med en Ipod adapter til Blaupunkts radioer. Her kunne jeg styre Ipoden fra radioen og havde god lyd ligesom Ipoden blev ladet op via radioen. Jeg vil således anbefale din ven at checke om producenten af hans radio ikke har lavet et Ipod-kit, så den kan tilsluttes direkte.

Ellers check www.ilounge.com.Her er masser af tests og forklaringer på hvad som virker.

Mvh

Kristian
Index
41044: sv: Apple Ipod via FM-signal eller?? (26-12-2006 22:19:08) (svar på 41040)
christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.78.13)
Hejsa

Nu ved jeg ikke noget som helst om at køre sin Ipod over FM båndet,kun at det sikkert er ulovligt da privat person ikke må sende på den den af FM båndet der ligger inden for en "alm" radio.
Men et andet alternativ, er at handle et kabel til radioen. Blaupunkt laver et til ca 600 kr, og hvis det er til en anden radio så kan man finde andre alternativer se www.ipodyourcar.dk der er en masse grej.

Mvh Christian
Index
41045: sv: sv: Apple Ipod via FM-signal eller?? (26-12-2006 23:51:13) (svar på 41044)
henrik lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.212.106.225)
Hej Christian

Der tager du fejl - der er nye regler fra IT- og telestyrelsen.

Læs mere på: http://www.computerworld.dk/art/36895

Mvh. Henrik
Index
41051: sv: Apple Ipod via FM-signal eller?? (27-12-2006 12:10:13) (svar på 41040)
Runa Sturlason #5035, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.14.74)
Hej Alexander.
Der findes flere forskellige systemer, der fungerer via FM og som får strøm fra cigarettænderen. Jeg har selv en Griffin (købt i Canada) - den virker super godt og lader samtidig iPODen op. Man kan høre for sig i en HUMAC butik, og prisen er overkommelig. Virker via en tilpasselig holder til alle typer iPOD, pånær måske helt gamle "oldPODs", min er testet med mini og nano med fint resultat.

Runa
Index
41057: sv: sv: Apple Ipod via FM-signal eller?? (27-12-2006 16:25:19) (svar på 41051)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.17.219)
hej

Ja - det er blevet lovligt at bruge de små FM-sendere i bilerne.
Jeg har en, der kun har tre frekvenser, og det er for lidt. Den har 88.1 88.5 og 88.9, og bla. ved Århus er DRs P4 lige oveni, og "fylder" så meget, at der bliver knas på alle tre frekvenser. Så køb en af de dyrere, der har flere frekvenser evt. en, hvor du selv kan vælge tre forskellige frekvenser. Og f.eks. have noget både i toppen og bunden af skalaen.
Min hedder iøvrigt ITrip, og den har den fordel, at den også oplader Ipod'en (strøm fra cigartænder-stik), mens man kører.

vh

Jan