41092:
Climate Controle og Sports Mode (28-12-2006 18:32:16) (svar på
41086)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Flemming,
Det er beklageligt at høre, at du har problemer med bilen.
Du skriver ikke RR der er tale - ud over at det er en P38 fra 1997... er det en 2.5 diesel, 4.0 V8 eller 4.6 V8??
Vedr. klimakontrol
Hvad er det den ikke kan?? Kan du skifte mellem varme og køling som normalt - uafhængigt fra side til side - dvs. eksempelvis 17 grader i førerside og 24 i passagerside - og naturligvis omvendt. Og førnævnte med og uden A/C funktion. - Virker din A/C (lampen er slukket når A/C er tilkoblet - lampen blinker hvis systemet "føler" at det ikke kan levere det "indeklima" du beder det om. Eksempelvis om sommeren, hvor man sætter temperaturen på "low" UDEN A/C - det vil systemet ikke acceptere og lampen begynder at blinke (det er bilens måde at sige: Så fat det dog!, tror jeg nok).
Virker dit "opvarmningsprogram" - altså den store knap i nederste række med "forrude" symbol??
Prøv at lade bilen stå i tomgang med A/C aktiveret - tænder den ekstra A/C-blæser med mellemrum - sidder foran motorkøler (kan lige skimtes og høres gennem kølergitter) hvis den ikke virker vil systemet også "brokke sig"
Ligeledes vil A/C-systemet ikke aktivere hvis det mangler kølemiddel - prøv at få påfyldt"sporemiddel" og efterfølgende trykprøvet. Sporemidlet gør at man ved hjælp af ultraviolet lys og "sjove briller" kan se lækager. Kølemiddel (R134a) er giftigt og må ikke "komme ud i det fri". Ved indånding/berøring giver det kvalme, opkastninger og diaré... til at begynde med...
Det er desværre et almindeligt kendt problem på disse biler, at styreenheden/hjernen i klimakontrollen går død på et eller andet tidspunkt. Det sker selvfølgelig når folk HAR brugt pengene på noget andet.... (klimakontrolenheden ER styreenheden/hjernen - det er bygget sammen!)
Generelt godt råd: Brug dit A/C system minimum en gang om ugen - "kølemidlet" er også smøring for systemet, således at pakninger ikke tørrer ud - og magnetkoblingen på A/C kompressor ikke "ruster" fast - for så koster det klejner!!!
Vedr. Sports Mode:
Ved kontakten er en lampe, der skal lyse ved aktivering - desuden vil du i instrumenthuset se, at der skiftes fra "almindelig (dvs. ingenting) til Sport /S - EKSEMPEL:
S D (kilometertal)
Det kunne være st stik på gearkassen der er løst, fugtigt eller irret (den lette opgave!!!) Kører du i vaskehal og bruger du undervognsskyl??? - Hvis ja, Lad være med det, med mindre du har været igennem et mudderhul - således undgår du også problemer med dine højderegulatorer, de kan ikke lise fugt!! (dem der måler/korrigerer bliens højde ved hjælp af luftaffjedringen). Eller har du været ude i terræn for nyligt???
Der er desværre nok kun en vej med bilen... på autoriseret værksted!!! Jeg har for sjov prøvet om Bosch-centre kan "tale" med bilen, men svaret var som forventet... Bilens elektronik er "låst" og det er kun Land Rover - systemer (Testbook) og så systemer fra RPI Engineering der kan "tale" med bilen.
Jeg håber at du finder fejlen hurtigt (og uden at få brækket armene)
Thorstein #7334
V8 - bilerne bliver ældre - og det gør også vi også - men så har vi plastikkirugi til hjælp...