tilbage

Land Rover Forum  

Index
41325: svejsning og batteri (04-01-2007 16:52:23)
Torben Kjeldgaard Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.187.82)
Kan der ske skade på elsystemet hvis man glemmer at afmontere batteriet ved svejsning?

-T
Index
41326: sv: svejsning og batteri (04-01-2007 17:13:00) (svar på 41325)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Torben,

Ups.. hva??!! Du kan i værste fald risikere at brænde styreboksen af - Men også generatorrelæ, ABS-computer, SRS-system (Airbag) og andet slov kan tage skade. - selvfølgelig forudsat at bilen har do.

Så hvis du har "begået" fejlen - men er sluppet "heldigt" fra hændelsen - så husk ALTID stelpol af - det gælder faktisk også ved el-reperationer/-opgaver. Risikoen for kortslutning/ brand/ generel skade på køretøj og reperatør er for stor - og ikke mindst unødvendig!

der er nogle der siger: Hellere være en "fumlefinger" end syvfinger.. De har nok ret!!!

Thorstein #7334
Index
41333: sv: sv: svejsning og batteri (04-01-2007 20:40:22) (svar på 41326)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Tænkte jeg det ikke nok...

Heldigvis er min 90" 2,5 N/A fra 87 så der ikke alskens nymodens elektronisk udstyr i. Men generatorrelæet måske? Vil ladelampen så ikke begynde at lyse?

Grunden til at jeg spørger er at jeg fik svejst på bilen i går og at jeg idag efter et par køreture og en længere pause (=kold motor) synes at starteren kørte noget trægt rundt. Bilen startede dog men man bliver jo mistænkelig når noget lyder anderledes. Jeg har 2 stk nyere 60 ah batterier i bilen, så det burde være i orden.

Tak for hjæpen

-Torben
Index
41338: sv: sv: sv: svejsning og batteri (04-01-2007 21:37:39) (svar på 41333)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.152.21)
Hej Torben,

Nææ du har ret det mest avancerede elektronik, er nok radioen (hvis der er en:-), men afhængigt af hvor smeden satte stel forbindelsen på svejseren, ville jeg nok tjekke stellen fra batteriet til rammen og igen fra rammen til motoren, da den muligvis er blevet belastet af svejseren, eller bare har været ny for længe.

/Torbjørn
Index
41411: sv: sv: sv: sv: svejsning og batteri (07-01-2007 18:56:14) (svar på 41338)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.137.155)
Det man ofte ser, som jeg håber da at du slipper for! er at i første omgang alt fungerer. Dog efter nogen dage eller uger, er der noget, sandsynligvis generatoren, som står af. I værste fald er det noget af det dyre elektronisk som dør. Jeg vil anbefale at foruden batteriet, at generatoren, og alle de dyre sort kasser kobbles fra! men så kan det være at noget skal inkodes på nyt bagefter. Man har lov at være heldigt én gang, det håber jeg at du har været.
Index
41447: sv: svejsning og batteri (08-01-2007 15:50:20) (svar på 41325)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.119.178)
Hej Torben

Jeg har også altid vist at det kunne skade elsystemet, jeg
ved bare helt hvordan det sker, men jeg afmonterer altid både plus og minus pol så er jeg sikker på der ikke sker noget.

Når man nu er ved emnet svejsning i biler, så er der en anden og tit overset ting som er meget vigtig!!

Når man placerer stelledningen til svejseapperatet skal det placeres rigtig i forhold til det sted man svejser, det vil sige at hvis man eks. monterer stelledningen således at strømmen på den korteste afstand til det sted hvor man svejser løber igennem et leje, så kan man ødelægge lejet, da de steder kuglerne eller rullerne rører ved inder -eller yderring kan ske en sammensvejsning, da der skal overføres meget strøm på et meget lille areal.
Lejet vil nok ikke sætte sig fast men der vil opstå små gruber hvor materialet i lejet er brændt væk, og så er lejet ødelagt, så pas på med hvor stelledningen placeres, og prøv at forestil hvilken vej strømmen vil løbe.

Mvh.

Finn L.
Index
41514: sv: sv: svejsning og batteri (10-01-2007 08:43:00) (svar på 41447)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.242.50.42)
Efter at have ladet batterierne fuldt op med ekstern lader, samt strammet kileremmen der trækker generatoren har jeg ikke oplevet problemet igen, så mon ikke jeg er sluppet nådigt fra det.

Tak for hjælpen.

-Torben