tilbage

Land Rover Forum  

Index
42062: Diesel pumpe vs trykregulator (25-01-2007 10:10:53)
Stian Eide #7696, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.154.102)
Hei landrover forum

Som jeg har skrevet litt om tidligere har jeg kjempet med diesel lekasje på min disco II 2001, 130.000km bak seg.

Det har resultert i at jeg i løpet av de siste 30 dager har skiftet 2 trykregulatorer og i dag fik jeg beskjed fra verkstedet, etter at min bil døde lørdag at diesel pumpen er i stykker.

Mit spørsmål er så kan dette ha en sammenheng eller er jeg bare uheldig?

Da den første trykregulator gik i stykker, og mekanikeren sat en ny på var det en høj lyd fra pumpen når den skulle få diesel ind og luft ut av systemet, jeg tænkte for mig selv at det næste som går i stykker er pumpen, etter en uge kunne jeg høre den samme lyd fra pumpen igen og den nye trykregulator var utæt. Ny blev monteret og den grimme lyd fra pumpen forsvandt. Så virket bilen i 2 uger og så fik jeg ret i mine spådommer, pumpen døde.

Efter at færdselstyrelsen tog kontakt til landrover danmark, blev det besluttet at undersøge trykregulator problemet
de 2 trykregulatorer er sendt til england for kontrol i dag.
(lidt skuffet over at landrover ikke selv tager initiativ til dette)

Kan pumpen gået i stykker som følge av lækagen i trykregulatoren?

Går ud fra den lyden som kom fra pumpen opstod pga av at den ikke fik noget (eller nok) diesel og leve av.
Lyden som kom etter nummer 2 trykregulator blev skiftet hørte jeg først da bilen stod i tomgang og jeg gik ut, i teorien kan jeg ha kørt med den lyden i en uge.

Min teori er at pumpen lider overlast når det er lækage i systemet og det har medvirket til at pumpen har forkortet levetid.
Mangler stadig og bevise det, har tænkt at hvis man tar slangen av på returen fra trykregulatoren og har f.eks 10 liter i tanken så er jeg overbevist om at pumpen begynder og skrige etter diesel og bliver påført skade(slitage). Men det bliver vel dækket av pumpens garanti, for landrover har jo sagt at dette ikke har nogen med hverandre og gøre.

havde vært fint hvis jeg slipper og prøve dette, håber nogen kan bekræfte/afvise min teori.

Hvis det er nogen der har info, meninger om dette så skriv venligst.

Landrover hilsener fra Stian_Dk
Index
42069: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (25-01-2007 14:37:24) (svar på 42062)
Claus Skriver 7473 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.143.228.161)
hej stian det er da noget lort med den øse du må heller købe dig en 110" :-((
Index
42070: sv: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (25-01-2007 14:47:59) (svar på 42069)
Stian Eide #7696, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.154.102)
Ja det kan du sagten sige :-)

Men er det ikke den samme motor vi har? og hvis din pumpe ryger så skal du have hele tanken ned(min kan man komme til indefra bilen), de brugte 3 timer på fejlsøgning og skift af pumpe tør ikke engang at tænke på hvad de skulle brugt hvis de skal have tanken af også.

Den ny pumpe bliver de også nødt til at udskifte/reparere da den viser forkert på tankmåleren inde i bilen, så kan det være de bliver lidt hurtigere og næste kunde kun skal betale for 2 timer :-)

Det er aldrig noget der er så skidt det ikke er godt for noget

Hilsen Stian
Index
42076: sv: sv: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (25-01-2007 19:17:59) (svar på 42070)
Claus Skriver #7473, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.27.167)
jeg fik skiftede tank måler da jeg købte min det var ikke så slemt
hils lige omkring
Index
42077: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (25-01-2007 19:26:13) (svar på 42062)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.113)
Hvor megen væsketab har lækagen medført?
Hvis pumpen bare arbejder på livet løst for at følge væsketabet, forkorter det klart pumpens levetid. Jeg vil efter at have fået dit svar, tage din 'sag' med ned på vort dieselværksted, hvor vi vil drøfte den.
Index
42094: sv: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (25-01-2007 23:07:36) (svar på 42077)
Stian Eide #7696, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.112.196)
Hej Paul Shestedt

Det er lidt svært at vide hvor meget diesel der kom ud, da den første trykregulator blev utæt har den nok dryppet lidt i ca 2 uger, vil jeg tro. Den dag det blev opdaget tømte den tanken, ca 20-30 liter var det tilbage, og derefter gik bilen ud, jeg er af den opfattelse at det skete i løbet af et par minutter, højest 4-8(pumpen har en kapacitet på 180 liter i timen)

nummer 2 trykregulator ved jeg ikke hvor meget den nåede at pumpe, men pumpen skreg og bilen blev kørt 1 min ned til værkstedet, (derefter kørt op på en falk bil)

Jeg har selvfølgelig også en tro på at det ikke er tilfældigt at to trykregulatorer bliver utæt i løbet af 3 uger, selvfølgelig kan det være en produktionsfejl, slitage på sådan en del er jeg ikke meget for, det mener jeg også er årsagen til at færdselstyrelsen henvender sig, tror ikke de ville bruge sin og andres tid på at undersøge en normal slidedels nedbrud.

Landrover kigget visuelt om det kunne være andre ting der var galt da de monterede nummer 3 trykregulator, er lidt skuffet over at de ikke lavet en tryktest på systemet, jeg ved det findes en testværktøj som man monterer direkte på trykregulatoren så man kan aflæse trykket.

Kan det være noget så banalt som et tæt/defekt diesel filter?

Har læst i diagnostisering på bilen at en fejl der kan opstå er at dieselen "kører" den forkerte vej fra filteret, dette
tjekkes ved at afmontere slangen fra returen ved diesel køleren og køre motoren og se om dieselen kommer den vej ud

Lyder godt at du vil diskutere det på dit arbejde, jeg er overbevist om at det ikke er tilfældigheder som landrover siger det er.

M.V.H

Stian Eide
Index
42117: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (26-01-2007 19:18:54) (svar på 42062)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Stian,

Hvorfor mener du pumpen har taget luft ind når trylregulatoren er utæt - trykket bliver reguleret til ca. 4 bar, med det tryk er der ingen chancer for at der skulle kunne suges luft ind, der løber naturligvis brændstof ud, men suge luft ind?, det tror jeg ikke er muligt.

Jeg tror mest på at pumpedefekten er et hændeligt uheld, pumpen tager ikke skade af lækagen.

Har du kontaktet Land Rover Danmark før de modtog brevet fra færdselsstyrelsen?

Det er en Discovery II, har du stadig garanti på bilen?

Venlig hilsen Carsten
Index
42138: sv: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (27-01-2007 02:37:41) (svar på 42117)
Stian Eide #7696, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 85.129.36.99)
Hej Carsten

Jeg skriver ikke direkte at pumpen har taget luft ind, men at den måske ikke har fået nok at leve af, da den første trykregulator gik til , tømte bilen tanken , da mekanikeren havde sat en ny på var jeg der da den skulle startes op, det blev helt ca 10 liter på tanken, det var der jeg hørte den grimme lyd fra pumpen første gang, går ud fra at dette er en normal lyd når bilen har kørt tør, men går også ud fra at det ikke er noget den kan holde til i f.eks en time med den lyd.

Den samme grimme lyd kom da nummer 2 trykregulator blev utæt og jeg ved jo ikke hvor længe jeg har kørt med det og om det bare er tilfældigt at lyden forsvinder når de monterer den 3 trykregulator som indtil videre har holdt tæt.

Jeg er ikke nogen ekspert i diesel systemer, men tror stadig at det er en forklaring på det meste.

Landrover har hele tiden vært involveret omkring trykregulatoren og har skiftet en som reklamation, jeg har gjort opmærksom på at jeg mente at den første også var en reklamation da det ikke er normalt at den skal gå i stykker har også gjort opmærksom på at det er flere der har dette problem, landrover mekaniker viste også med det samme jeg ringede første gang hvad der var galt, kaldte det for et kendt problem. Jeg ved ikke hvilke rutiner landrover har på dette området men hvis de har haft undersøgt sagen så havde de vel også et svar til færdselstyrelsen når de henvendte sig.

Andre bilmærker har faktisk lavet recalls på biler hvor trykregulatoren muligvis kan blive læk.

Produkter bliver jo kun bedre ved at man finder deres svagheder, og det er jo til fælles glæde for alle, jeg er ikke ude på tryne nogen, det har jeg slet ikke nok indsigt til.

Jeg har ikke garanti på min Disco II, men har stadig reklamationsret. så hvis det er en fejl der var på bilen da jeg købte den bliver det jo dækket.

Hilsen Stian.


Index
42143: sv: sv: sv: Diesel pumpe vs trykregulator (27-01-2007 10:12:45) (svar på 42138)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.146)
Vi tror ikke umiddelbart, at den døde pumpe hænger sammen med de utætte trykregulatorer.
Pumpen bliver smurt og køle af dieselolien og den har arbejdet i løbet af fem år og 130.000 km. Det vil vi umiddelbart kalde almindelig slid. Er pumpen skiftet tidligere, står sagen lidt anderledes.
At det sker samtidig med den første lækage i trykregulatoren, kan være et tilfælde.

At to trykregulatorer står af inden for kort tid, må anses for en seriefejl, som producenten/værkstedet/importøren kan stilles til ansvar for. De er jo forsikret mod den slags.

Hvis der er tale om en kendt fejl, burde producenten tilbagekalde bilerne og udbedre fejlen. Det tror jeg nok, færdselsstyrelsen vil blande sig i. Se styrelsens website www.bilviden.dk hvor dette emne er omtalt.