tilbage

Land Rover Forum  

Index
43019: Pakdåse 2,25 diesel (18-02-2007 19:25:45)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.116.24)
Hejsa

Projektet skrider fremad - jeg har lavet løsningen med at rykke gearkassen bagud, og så lade motoren sidde i.

Jeg har monteret pakdåsen, men ville lige tjekke, så startede motoren uden gearkassen på - desværre kom der olie ud i svinghuset - eneste lyspunkt var, at det var i mindre mængder end da jeg startede projektet (altså hvor dne gamle pakdåse sad i).
Jeg har snakket med Bo (reservedelsmand reg. Fyn), men han havde ikke så megen erfaring i skift af pakdåse, mens motoren sidder i. Derfor vil jeg meget gerne have nogle fif og sådan, så jeg snart kan komme ud at køre i sneen (smiley).
ekstra oplysinger: jeg har vendt samlingen af pakdåse op mod topstykket...


LR hilsen
Thomas O.
Index
43020: sv: Pakdåse 2,25 diesel (18-02-2007 19:26:36) (svar på 43019)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.116.24)
Hej igen

Måske var min overskrift ikke helt korret. det er den bagerste olietætningsring, som skal skiftes.

Index
43023: sv: Pakdåse 2,25 diesel (18-02-2007 19:56:00) (svar på 43019)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej Thomas
Jeg går ud fra at det er pakdåsen bag svinghjul, du leger med! Hvis jeg ikke husker forkert, så skal krumtappen løsnes for at skifte denne pakdåse! Så hvis jeg har ret, så har du virkelig lavet en enestående præstation,- desværre blev den jo som beskrevet, heller ikke helt tæt...
Så på den igen og held og lykke med operationen.

Hilsen
Rasmus
(88`er/rrc)
Index
43025: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (18-02-2007 21:25:34) (svar på 43023)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Jeps...du har helt ret Rasmus. Krumtappens bagerste hovedlejeoverfald skal løsnes hvis det er en 3-hovedlejet motor. Det er ikke nødvendigt på den "mere moderne" hø-hø 5-hovedlejede maskine.

mlrh Claus
Index
43039: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (19-02-2007 10:56:47) (svar på 43023)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.217)
Hejsa

He he jo det er dne pakning. Men er der ikke nogle fif - Bo snakkede om at man kunne fylde op med pakningsmasse i stedet for brug af de der T-stykker?

LR hilsen
Thomas, som gerne vil have en del fif, før jeg ryger på projektet igen onsdag...
Index
43054: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (19-02-2007 13:35:12) (svar på 43039)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Thomas

Hvad er det for nogle "fif" du efterlyser??
mener du klamphugger-tricks fordi du ikke gider/vil lave det på den rigtige måde?
eller gode råd der forbedrer den officielle måde at skifte pakdåsen på?

Til sidste gruppe hører Bo´s råd med at anvende ekspanderende pakningsmasse i stedet for kork t-stykkerne.
Du kan bl.a. bruge Hvid Hylomar (følg brugsanvisningen nøje)

mlrh
Claus
Index
43093: sv: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (19-02-2007 23:23:25) (svar på 43054)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.52.76.231)
Hylosil... ikke hylomar

Claus
Index
43094: sv: sv: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (19-02-2007 23:43:04) (svar på 43093)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.97.122)
Hejsa

Takker igen for svarene (smiley).

He he jeg efterlyser nogle fif - eller måske andres erfaring. Jeg vil gerne undgå at lave fejl, hvis man kan det. Så det er ikke fordi jeg vil lave noget klamphuggeri, men mere undgå faldgruber....

Øh nu er jeg nysgerrig - hvad er forskellen på hylosil og hylmoar?

LR hilsen
Thomas
Index
43095: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (20-02-2007 00:42:15) (svar på 43094)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.52.76.231)
hylosil er en expanderende pakmasse er er særdeles god til bla. erstatning af pakninger, arbejdstid/åbningstid max 5 min....Hylomar er flydende pakning der anvendes som extra tætning på pakninger. tørrer aldrig helt op. men kan ikke anvendes alene.

Claus
Index
43097: sv: sv: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (20-02-2007 07:38:56) (svar på 43093)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
nåh ja...Hylosil eller Hylomar....tuben ligger i den forseglede plasticpose til venstre i næstøverste skuffe ;-)

mvh
din nabo
Index
43105: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (20-02-2007 10:43:38) (svar på 43097)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.104.89)
Når det er der min tube ligger, har savnet den længe..

Claus
Index
43096: sv: Pakdåse 2,25 diesel (20-02-2007 02:25:45) (svar på 43019)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.92)
Hej Thomas
Den operation du har gang i er bestemt ikke let, og da slet ikke når motoren stadig sidder i.
Jeg vil anbefale at du retter dig 100% efter værkstedshåndbogen, for her finder du alle de tips du efterlyser, både brug af Hylomar, tilskæring af T stykker, placering tætningsring bolte osv..
Jeg har udført øvelsen en del gange og den eneste garanti for et tæt resultat, er at man er meget nøjagtig, og følger beskrivelsen til punkt og prikke.
Venlig hilsen
Hartley
Index
43107: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (20-02-2007 10:50:36) (svar på 43096)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.104.89)
Forudsat at motoren ikke er slidt helt op, skulle det kunne lade sig gøre at fpå den tæt.


Index
43111: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (20-02-2007 13:08:15) (svar på 43107)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.145.210)
Hej

Takker for de mange svar!
Hmm ja he he jeg har efterhånden erkendt, at det ikke er en nem operation, men satser på at gøre forsøget i morgen - i kommer helt klart til at høre om projektet - især hvis det går godt! Jeg har i dag bestilt det der Hylosil og tre pakninger, så er jeg rustet til kampen mod utætheden!

LR hilsen
Thomas, som ser frem til at lave bil i snestorm i morgen (hvis den altså kommer).
Index
43715: sv: sv: sv: sv: Pakdåse 2,25 diesel (05-03-2007 21:48:25) (svar på 43111)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.235)
Hejsa Alle

Hmm ja her nok 4 kilo letter (pga. cyklen) og en del dage senere er operationel lykkedes. I tredje forsøg skete det, det er en stor dag (smiley).

Lidt erfaringer, hvis andre skulle læse denne tråd senere med samme problem...

Jeg brugte flydende pakning i stedet for de der t-stykker. En god slat, og så lod jeg det hærde et døgn - selvom der i brugsanvisningen stod, at 1-2 timer var nok.
Så må jeg konstatere at man skal give sig god tid, når man monterer den pakning, samlingen skal vende opad, og den skal ligge ordentlig til i lejekapslerne (de har et andet navn, men kan ikke lige huske det). Man kan når men ligge under motoren se om det ser rigtigt ud, altså og den ligge til ens hele vejen.
Krumtapakslen fik også et lag silikonefedt, og samlingerne på pakningen fik det samme.

Når jeg havde monteret pakningen, svinghjulshus, svinghjul og starter startede jeg motoren (en tre hovedlejet diesel, jeg tror operationen er anderledes ved en fem hovedlejet). Herved kunne jeg se om det var tæt, uden jeg igen skulle afmontere kobling, gearkasse osv.

Det var vist det, håber det kan bruges og giver mening (smiley, og tak til alle dem, som har fulgt med med gode råd osv...

LR hilsen
Thomas