tilbage

Land Rover Forum  

Index
43183: SIIa ingen træk på baghjul i højgear (21-02-2007 23:41:49)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.81.15.232)
Hjælp - og hej....

Bil. LR 109 SIIa fra 1969. - friløbsnav, overgear

Jeg havde kørt ca. 15 km. Jeg skulle starte i 1. høj, det sagde klonk, som om noget knækkede, eller hoppede ud af gear, og herefter var der ikke træk på baghjulene.

Ved 4x4 trækker den fint i alle gear på forhjulene, og lav-gear trækker den fint i alle gear på baghjulene.

Sidder der en sikkerhedsstift et eller andet sted der er knækket - eller ???? HJÆLP skulle egentligt til syn i morgen (Torsdag)

/Hans-Henrik
7797
Index
43184: sv: SIIa ingen træk på baghjul i højgear (21-02-2007 23:50:03) (svar på 43183)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.81.15.232)
Glemte lige -

Kan jeg 'roligt' køre til syn med 4x4 slået til og dermed bare trække på forhjulene eller kan der gå mere/noget i stykker på den måde.

/Hans-Henrik Andresen
Index
43186: sv: sv: SIIa ingen træk på baghjul i højgear (22-02-2007 00:13:53) (svar på 43184)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.78.72)
Hej Hans Henrik
Er du helt sikker på at den trækker på baghjulene i lavt gear, det lyder nemlig som om du har knækket en stikaksel i bagtøjet.
Prøv at åbne lugen mellem forsæderne, og kontroller hvad der trækker hvor i hvilket gear, ved at se på håndbremsetromlen, mens du betjener de forskellige gearmuligheder.
Hvis du har knækket en stikaksel i bag er det ikke tilrådeligt at køre med bilen, uden enten at afmontere den knækkede stikaksel, eller den bagerste kardanaksel. Kører du så til syn med denne konfiguration, så husk at håndbremsen virker kun når bilen er i gear, jeg fik selv synet min bil på denne måde for tyve år siden, "og det var mange penge dengang"

Venlig hilsen
Hartley
Index
43192: sv: sv: sv: SIIa ingen træk på baghjul i højgear (22-02-2007 08:39:58) (svar på 43186)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.191.242)
Hejsa

Ja, jeg må nok se i øjnene at det er stikakslen der skal skiftes - jeg må i gang.....

Jeg har fundet flere vejledninger her i forumet, så det er bare frem med liggebrædt og værktøj.....

Takker for hjælpen - og synet må vente.

Men én ting forstår jeg ikke lige - hvorfor kan den trække i lavgear ? og herefeter i højgear indtil jeg kobler ud et par gange ?

Og giver det nævnet mulighed for at sige om det burde være let eller svært at skifte stikakslen.

/Hans-Henrik
Index
43201: sv: sv: sv: sv: SIIa ingen træk på baghjul i højgear (22-02-2007 11:09:40) (svar på 43192)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Om bilen kører eller ikke kører med en knækket stikaksel i bagakselhuset er et spørgsmål om 4-hjulstrækket er tilkoblet eller ej.
I lavgear (rød gearstang trukket tilbage mod sædekassen) er 4-hjulstræk altid tilkoblet = fremdrift

I højgear er 4-hjulstræk tilkoblet når den gule gearstang er trykket ned = fremdrift

Hvis bilen kan køre uden 4-hjulstræk indkoblet OG med en knækket stikaksel tyder det på at noget sidder i spænd i bagdiffen og først slipper efter lidt "masseren" ...ikke godt :-(.

om det er nemt eller svært...? Ja og nej..
Kan være begge dele, men har du kørt med defekten er der større chance for at det er den svære ende.
1. Blokér forhjulene så bilen ikke kan trille
2. afmonter kadanakslen ved differentialet
3. aftap olien fra differentalet
4. afmonter flanger og stikaksler
5. afmonter differentialet fra banjoen
6. fjern stikakselstumpen og rens grundigt

... og som der står i "kloge-bogen": Reverse from 6 to 1.
Husk ny differentiale pg flangepakninger

god arbejdslyst...du kan sagtens nå det inden syn

mvh
Claus
Index
43188: sv: SIIa ingen træk på baghjul i højgear (22-02-2007 00:20:32) (svar på 43183)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.196.108)
Hej Hans Henrik
Du har knækket en bagaksel.
Husk at skifte begge aksler, da du sikkert har belastet begge, selv om kun den ene er knækket.
Det var tidligere en helt normal fejl, inden der blev kørselsinstruktion i DL-RK og DOMI underviste i kørsel.
Har selv prøvet det på de hvide striber i et lyskryds med fodgængerovergang en regnfuld novembernat hvor baghjulet fedtede rundt på den hvide belægning og pludselig fik fat i asfalten, brudet skete først næste dag (for fruen).
Fjern hurtigst muligt alle stumperne fra differantialet og skift olien i differantialet.
Nu virker kardanbremsen på forhjulene, så gad vide hvad syningsmanden siger til det om det er en ommer.
god arbejdslyst mvh per b.
Index
43218: sv: SIIa ingen træk på baghjul i højgear (22-02-2007 16:06:12) (svar på 43183)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.81.15.232)
Takker for hjælpen, både her og i de 'gamle' indlæg.

Det VAR naturligvis stikakslen der var knækket, den er nu fjernet, og det samme er 'stumpen'.

Uden stikakslerne kørte jeg så til syn som en anden forhjulstrukket blikæske - og jo :)

Dadadaaah -
Synet i de næste 8 år
Træk ændret til 750/3500 kg.
Registreret som åben bil.

Alt i alt en dejlig dag :)

mvh. Hans-Henrik Andresen