tilbage

Land Rover Forum  

Index
43611: Hvor langt kører en V8'er på literen??!! (03-03-2007 10:03:26)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hermed har man stillet dette fantastiske spørgsmål, som nemt kan besvares! For kort!... men for kort i forhold til hvad?? Der spørges/tales jævnligt om dette her på forum og jeg undrer mig til stadighed over dette.

De fleste Land Rover'e vejer som bekendt noget mere end almindelige biler - er ikke særligt aerodynamiske og heller ikke den bedste modstander for en almindelig bil i en ulykkessituation... Dette er uomtvistelige facts hvad enten vi kan lide dem eller ej...

Siden 1948 har denne fantastiske fabrik (Land Rover)lavet noget af verdens bedste biler (kvaliteten er svingende, men jeg tilgiver gerne dette idet bilerne jo har sjæl og personlighed). (en vilkårlig psykolog ville sikkert sige et eller andet her, men han/hun er ikke blevet spurgt).


Jeg bringer emnet "brændstoføkonomi i en LR" op idet vi jo alle må se i øjnene, at verden idag ikke ser ud som den gjorde for år tilbage, og årene der kommer bestemt ikke ser lyse ud - i en miljøeksperters øjenkroge.

Jeg har ved forskellige arrangementer talt med adskellige i klubben om dette og de synes jo man er idiot - de siger ligefrem: Vi har råd og vil ikke lave om på noget for miljøets skyld - hvad hvad definerer "råd" er det et økonomisk aspekt eller er miljøet også inkluderet (I don't think so!) Burde vi ikke alle tænke lidt mere over vores valg og evt. vælge bil til opgaven??!!

I vores husstand har vi p.t. kun 2 biler - "kun" 2 vil nogle sige - ja kun 2 - man bør have en bil til den enkelte opgave - Indrømmet! Ja jeg har en V8'er som dog kører 7.5 km/l - årligt kilometerforbrug i denne ca. 10-12.000 km. Vi har også en dieselbil der kører en million km/l - den tager det tunge læs (i form af kilometerforbruget). (kom nu bare med det fornemme ord om at sælge bilen og købe en cykel - tak har allerede en der bruges jævnligt! - eller Lupo'en - Nej tak bryder mig ikke om VW-produkter - derfor tager jeg toget hele året) Jeg er ikke frelst miljøfreak men undrer mig over folks ligegyldighed hvad angår miljø...
Der er mange, der ikke har mulighed for at vælge offentlige transportformer - fair nok - men hvorfor køre i en bil der bruger 12-16 liter brændstof/km når det kan gøres for meget mindre - i en "almindelig bil".

Jeg siger jo ikke hermed at vi skal sælge vores elskede LR - blot vælge en miljøansvarlig transportform til "det daglige slæb.

LR arbejder på, at udvikle en teknologi der muliggør kørsel i 4x4 biler i fremtiden på en "miljøansvarlig facon" således at vi ikke ødelægger planeten for vores efterkommere (vi er jo godt i gang og viseren på uret står i 11. time). At nogle lande (USA, Kina, Indien, Afrika m.m.) er langt bagude miljømæssigt set i forhold til Danmark giver jo ikke "fribillet" til at forurene unødigt

Politikkerne står på nakken af hinanden for, at få alverdens påskud til at ændre vores muligheder for, at vælge 4x4 køretøjer.

P.S. Jeg behøver ikke få alverdens svar vedr. hvor langt folks kører i deres respektive køretøjer - men gerne konstruktive input til hvorledes vi alle kan ændre vores egen og hinandens miljømæssige adfær i en positiv retning.
Dette indlæg er ikke ment som brok men som hjælp til selvhjælp!
Index
43620: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 12:17:48) (svar på 43611)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Fyrer med 12-13 tons co2-neutrale træpiller så længe staten holder afgiftsgrabberne fra disse, og Hustru kører 40.000 km i økonomisk diesel Mondeo, 15-17 km/l, til nødvendig arbejdskørsel. Der er absolut intet off. alternativ og intet andet arbejde til en gammel krampe.

Kører 5-8.000 i min diesel RRC og 3-5.000 i min V8 Mustang med rigtig god samvittighed, så længe der svines med brændsel af typer som f.eks. denne miljøfreak, Al Gore, der får præmier for at sige at vi andre skal holde igen!
:-)

mvh
Knud, der grundlæggende er enig
Index
43624: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 13:06:15) (svar på 43611)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Jeg stikker ikke blår i øjnene mig selv. Men at Danmark skulle være langt fremme rent miljømæssig må være ren propaganda. Mig bekendt tilkøber vi CO2 kvoter fra lande i afrika for at opfylde vores CO2 forpligtelser herhjemme. Usa har jo for visse delstater i årti'er været meget langt fremme med forureningskrav på biler - og det vel stadigvæk i forhold til lande i EU - herunder DK.

Eks. har jeg aldrig forstået hvorfor alle skulle have skiftet deres privat oliefyr med et ditto naturgasfyr. Jeg er med på at vi har fundet olie/gas på egen grund for mange år siden. Men hvorfor har man ikke centraliseret dette og lavet varmeværker - sådan at husstandene istedet fik fjernvarme - dette ville være lettere at omstille få centralle værker end mange private når gassen en dag slipper op. Det vil også være lettere og billigere at rense affald fra få store anlæg.

Vi er tilsyneladende førenende op området for alternativ brændstof - men vi tilskynder ikke egne borgere til at bruge dette - istedetfor eksporterer vi dette.

Mig bekendt tillader vi partikler i eks. dieselen til max 50 PPM - men iflg. mine oplysninger tillader sverige eks. kun 5(fem)PPM - så hvorfor sætter vi ikke ind her.

Hvis man kigger på de bøder der er udstedt for at svine miljøet er de jo latterlig lave. Hvis en virksomhed i danmark kan tjenne 500.000 pr. dag ved at forurene, men kun skal betale 25.000 kr. i bøde - så skal man ikke have taget en særlig lang uddannelse for at se profitten i det.

Så det er måske lidt svært at ændre når 'staten' ikke tager et ansvar.



mhv
Eddie
der kører ca. 30.000 km i benzin bil ca. 11 km/l og
ca. 22.000 km i Diesel og ca. 3-5.000 i V8 og forhåbentlig snart en ca. 2.000 km. pr. år i V12. Så her betales mange afgiftskroner til at holder husholdningen danmark 'kørende'. Og med god samvittighed.
Index
43625: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 13:40:55) (svar på 43624)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
V12 ?
mvh
Knud
Index
43627: sv: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 14:21:01) (svar på 43625)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Knud

en af 'vores' Fælles interresser.

mvh
Eddie
Index
43635: sv: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 21:10:30) (svar på 43625)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.30)
Type 'E' ?
Index
43626: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 13:54:45) (svar på 43611)
verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.147.66)
gab!
Index
43633: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 20:24:52) (svar på 43626)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Ja Verner det er jeg helt enig i. Magen til ligegyldig ævl skal man da hvis kigge lang efter - Verden har vist rigelig i en Al Gore. Derudover må dette indlæg da være lang fra forums retningsliner.

Mvh,
Heninng

PS.. Jeg ønsker ikke at folk som ikke syntes jeg har ret i alting at kommentere dette :-)
Index
43636: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 21:11:31) (svar på 43626)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.30)
Gir du et bolche ?
Index
43634: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 21:06:49) (svar på 43611)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hm, først lige en detalje. Afrika er ikke et land, men et kontinent med 53 lande. (venlig smiley)

med hensyn til miljø så var det første man kunne gøre, at slukke motoren når man bare holder og venter. Og jeg mener ikke for rødt lys. Jeg tager en gang i mellem færgen fra Fyn til Lolland, og der er altid nogen der holder med motoren i tomgang, sommetider i noget nær halve timer, mens de venter på færgen. Så er der alle dem der holder med motoren igang, mens de lige er inde med ungerne i dagplejen eller når de skal kiosken eller andet hvor de er tilbage efter en fem-ti minutter. Sluk dog motoren.

Bortset fra det, så mener jeg også der er forskel på at køre til daglig i en stor benzinsluger og så have en hobby der fra tid til anden bruger lidt benzin. Der er jo for eksempel sjældnet nogen der spørger til hvad de der store motoryachter sluger af benzin eller diesel. Jeg hører heller aldrig nogen, ikke engang min miljøbeviste kone, fnyse over en gammel amerikanerbil. Tværtimod!

Måske verden ville være bedre om vi alle kørte Lupoere, men de forurener jo også, problemet er jo basalt set, at der er for mange og stadigt flere biler og at de til sammen kører meget længere end for år tilbage.
Porsche Cayenne, WV Toureg eller lign. suv'ere el. 4x4. virker på mange, som aldeles unødvendige privatbiler og bliver derfor hurtigt symbolet på det overforbrug, der er skyld i forureningen. I denne gruppe hører også div. Land Rovere!

Man vælger selv hvor meget man kører i sin Land Rover, men man må nok se i øjnene at det er en kontroversiel bil der med sin brændstoføkonomi og manglende sikkerhed for bløde trafikanter virker provokerende på nogen. Det er nok noget man bare må leve med.

Hilsen Niels
der stadig leder efter en rigtig 4x4!
Index
43637: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 21:14:32) (svar på 43634)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.30)
Er det så vanskeligt, at finde en rigtig 4x4 ?
Der er jo mange gode Serie-biler og Defender til salg...
Index
43640: sv: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (03-03-2007 21:32:18) (svar på 43637)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Jep, på mit budget (krøllet smiley)
Dem jeg har råd til er 20-30 år gamle og så er det med biler som med kvinder, det er hvad der gemmer sig under lakken der er afgørende for et langt og godt forhold. Vil nødig ende med den forkerte...

/Niels
Index
43653: sv: sv: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (04-03-2007 10:47:58) (svar på 43640)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.36)
Læste på tekst-TV (Ritzau) her den anden dag at den pludseligt meget miljøbevidste Al Gore har et el-forbrug og hold nu fast, på over 220.000 kilowatt-timer om året, en dansk gennemsnitsfamilie bruger omkring 5000 kilowatt-timer om året. Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
Forøvrigt så har der altid været store klima forandringer gennem tiderne f.eks havde vi i 1870'erne en stormflod som fik den vi havde fornylig til at blegne, men selvfølgelig har menneskene en indflydelse på tingene, men nok ikke i den grad som Al Gore lægger op til, rent faktisk er der danske forskere (ikke Bjørn Lomborg) som ifølge nyhederne påpeger at indlandsisen ikke længere smelter men rent faktisk øges, det var kun et par år at den smeltede, men selvfølgelig er det ikke så interessant som dommedagsprofetier.
Jeg mener at man selvfølgelig skal være bevidst om sin egen rolle i forholdet til miljøet, det er klart.
Men jeg kan nu ikke lade være med at synes at det lidt sjovt med ham Al Gore.
Bare en lille tanke i denne tråd.

Steen
Index
43671: sv: sv: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (04-03-2007 20:01:10) (svar på 43637)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Paul,

Unden at kende dig forekommer du mig som lidt af en "videnguru" - du har næsten altid et godt og brugbart svar hvad end emnet omhandler - det er godt for os dødelige!

Vedr. Seriebiler - "leder" lidt efter en tidlig Serie 1 (1950) eller 2 hvis 1 ikke lykkes?!
Hvor finder du disse biler?? Her i Kongeriget - der desværre for monarkiet nu er en royal person færre.

Har kigget på landy-point.com i Tyskland men ville hellere finde noget her i DK om muligt. Eller måske UK - højrestyret er OK!

P.S. Da vi er ikke underlagt meningscensur??!! må du hellere end gerne svare - selvom nogle på forum måske vil synes at det er ligegyldige oplysnnger -

Thorstein - god weekend!
Index
43662: sv: Hvor langt kører en V8´er på literen??!! (04-03-2007 14:34:06) (svar på 43611)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 82.143.192.67)
jeg tror at de fleste som har en Land Rover bruger den som bil nummer to. Derfor vil antal km i disse biler være under gennemsnittet.

Den globale opvarmning er et problem og der er sikkert en del flere faktorer som spiller ind vedr. CO2 udledningen end kørsel i biler herunder den del som skyldtes kørsel i 4x4 biler.

Det som stikker politikkerne i øjnene er den kørsel som modedillebilerne udgør (kørsel i 4x4 biler som kun foregår på asfalt med inkluderende påsat udstyr som aldrig bruges fx. uforsikrede trækkroge m.m.).

Jeg har lige set en film, hvor en nød udløste en istid. Tove er nu i Bilka og hente nødder.

Standbytid for en PC udgør feks. i denne husstand godt 16 timer, hvilket svarer til 1.200 KW om året, måske er det her vi bør sætte ind.

l-r hilsen

Svend