tilbage

Land Rover Forum  

Index
44127: Gløderør (14-03-2007 13:02:12)
Jens Christian Kjær #7024, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.117.206)
Har lige skiftet alle gløderør på min S3 D, og købt det parallel forbundne gløderørsæt fra MECA. Jeg har lidt problemer med at starte bilen nu, ikke fordi at den ikke vil starte, men det er som om at de 10-12 sek forvarmningstid jeg havde på de "gamle" gløderør, ikke mere er nok? Hvor lang tid skal man forvarme på de nye? Selve udformningen af "gløderørsspidsen" er heller ikke ens, der var en lille spiral på de gamle, de nye er bare "flade"!!! Forvarmningspæren på instrumentbordet lyser kraftigt på de nye gløderør når jeg drejer nøglen til forvarmnings position, hvor den på de gamle gløderør lyste langsomt kraftigere og kraftigere???
Skal jeg bare forvarme i 20-25 sek og derefter starte bilen? Eller vil det ødeløgge gløderørerne?

LR hilsen Jens
Index
44131: sv: Gløderør (14-03-2007 14:00:14) (svar på 44127)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
har du husket at gå udenom formodstanden? Den der fjeder der sidder på torpedoen i motorrummet?

/tony
Index
44143: sv: sv: Gløderør (14-03-2007 18:23:36) (svar på 44131)
Jens Christian Kjær #7024, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.117.206)
Hej Tony

Nej det har jeg ikke!!! Grunden til at jeg ikke har gjort det, er at der fulgte en monteringsanvisning med fra MECA, og der skulle formodstanden stadig være der??????
Men hvad er så rigtigt og forkert????


LR hilsen Jens
Index
44169: sv: sv: sv: Gløderør (15-03-2007 08:50:48) (svar på 44143)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Såvidt jeg husker, stod der i bogen til mine (købt ved William's) at man skulle gå udenom formodstanden. Det ville jeg forsøge mig med.

/tony
Index
44177: sv: sv: sv: Gløderør (15-03-2007 09:28:32) (svar på 44143)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.206)
Jeg ville lige vente med, at gå uden om formodstanden. Det kan være, at det ene gløderør ikke virker, hvorfor du ikke får fuld forvarming på alle cylindre. Løs forbindelse måske...
Du skriver, at de nye er parallelforbundne: derfor kan du ikke se, om alle gløder på een gang. Ved det gamle serieforbundne systemt gik hele forvarmning ud, når blot et rør ikke glødte.
Du bør måle dem enkeltvis under forvarmning. Den kraftig lysende kontrollampe indikerer, at der kommer meget strøm til systemet.
Index
44182: sv: sv: sv: sv: Gløderør (15-03-2007 11:18:43) (svar på 44177)
Jens Christian Kjær #7024, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.176.178)
Her er lige et lille hjemmelavet "diagram" over hvordan jeg har monteret gløderørene. + fra formodstand er monteret på gløderør 2. stel fra gløderør 4 er fjernet.


Håber tegningen giver mening!!!


LR hilsen Jens
Index
44183: sv: sv: sv: sv: sv: Gløderør (15-03-2007 11:30:30) (svar på 44182)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Det ser rigtigt nok ud, du kan prøve at måle på gløderørene enkeltvis, og du kan også skrue et ud ad gangen, dyppe det i dieselolie og sætte strøm til -så skal det ryge.

/tony
Index
44187: sv: sv: sv: sv: sv: Gløderør (15-03-2007 14:49:02) (svar på 44182)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
OK U=RxI var ikke min stærke side, men de gamle gløderør er serielt forbundende og hver på 1,7V. Formodstanden reducerer derfor spændingen i kredsløbet til 6,8V.

De "nye" parallelt forbundende gløderør er 12V og formodstanden skal derfor fjernes - ellers opstår netop den lange forvarmningstid, da spændingen er for lav.

Desværre er ulempen, at den gule forvarmningslampe ikke virker efter formodstanden er fjernet. Til gengæld behøver man kun tælle til 10 og ikke 20 under forvarmningen.

Måske en elektronikkyndig kan forklare det lidt mindre "lægmandsagtigt"?

Mvh
Henrik
Med nysynet 88" 2,25D (røggastestet til 1,49!!)
Index
44222: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gløderør (16-03-2007 15:30:54) (svar på 44187)
Jens Christian #7024 (medlem) (ip-adr: 83.92.242.86)
Ja, jeg er altså en smule forvirret?????
Skal jeg fjerne formodstanden, eller hvad mener i????
Index
44232: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gløderør (16-03-2007 17:43:35) (svar på 44222)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Prøv at fjerne den, forvarm i 5 sek. og se om det er godt. Hvis det ikke er nok, så prøv med 10, men ikke mere.

/tony
Index
44244: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gløderør (17-03-2007 09:01:26) (svar på 44232)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.116.205)
Hej Jens Christian,

Jeg har selv monteret den "nye" type gløderør uden formodstand.

Fordelen ved at fjerne den er, at forvarmningstiden halveres til ca. 10 sek, fordi gløderørerne får den spænding de er beregnede til at fungere med (12V).

Ulempen er at den gule forvarmningslampe i instrumentpanelet ikke længere fungerer.

Mvh
Henrik


Index
44245: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gløderør (17-03-2007 09:11:23) (svar på 44244)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.116.205)
Hej igen Jens Christian,

Det er selvfølgeligt altid lidt svært at vise et billede af noget der IKKE er er der, men her er et billede af sådan som jeg har forbundet ledningerne på min SIII ifb. med monteringen af de nye gløderør. Håber det hjælper.

Mvh
Henrik
Index
44250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gløderør (17-03-2007 12:55:22) (svar på 44245)
Jens Christian Kjær #7024, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.242.86)
Jeg tror bare jeg lader formodstanden sidde hvor den er, og så må jeg bare vænne mig til at forvarme 20 sek istedet for!!!
Takker for svarene

LR hilsen Jens