tilbage

Land Rover Forum  

Index
45360: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (17-04-2007 18:14:14)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Så elegant formulerer Berlingske sig i artikel om at regeringen fremsætter nye regler for afgifter for køretøjer over 2 tons i morgen (18/4 2007)

http://www.business.dk/dinepenge/artikel:aid=2037044

Reglerne forventes at få virkning straks jf. artiklen, hvilket er sædvane for skatteindgreb. Mon dog ikke at forhandlerne får lov at slippe af med deres lagre til gamle priser. But you never know.

Index
45364: Længe leve jANTELOVEN !!! (17-04-2007 21:01:17) (svar på 45360)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ja, godt nok er regeringen borgerlig, men politikken bliver mere og mere rød... Man tækkes åbenbart oppositionen for at få arbejdsro...

De ca. 10.000 gulpladebiler, der sælges årligt til private udgør jo også et virkelig farligt moment i dansk trafik... hvor mange af dem er det lige, der er involveret i dødsulykker?? Er det ikke snarere gamle Golf/Corolla lignende biler med unge chauffører - enten eneulykker i nattetimer, eller "

Det er biler med "større motorer" - Land Rover, Porsche, VW, BMW, Mercedes & Volvo som regeringen nu vil ramme - men størstedelen af de solgte, er "mindre" biler - Eksempelvis Suzuki Grand Vitara, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fee m.m. der bruger uforholdsmæssigt MEGET brændstof deres motorstørrelse taget i betragtning.

Eksempel: Range Rover 4.4 V8: 5-6 km/l imod Suzuki Grand Vitara 2.0 4-cylindret benziner: 7-10 km/l.

En motor der er 2.4 litervolumen MINDRE kan kun køre 3-4 km længere på literen. Ja nye biler med "små motorer er jo virkeligt miljøvenlige - og specielt på hvide plader!

Jeg er klart imod denne hetz af 4-hjulstrækkere... hvad med alle de 2-hjulstrukne på gule plader... nok skal vi være fornuftige, men denne debat går primært kun på de gule plader og privates mulighed for disse.

bil på gule plader : UHA!! forbudt område - meget giftig for private!

Bil på hvide plader - helt ok! Kør bare videre!

De konservative synes gulplade området skal revideres... Deres egne partifolk (frk. Dyremose m.m.) kører på gule plader....

Dansk Folkeparti står også klar med kniven i denne "gulplade hetz" bølgen -det er da ellers mange af deres vælgere, der køber "gule biler" til at trække campingvognen rundt om i verden...

Hvordan kan størrelsen af afgiften gøre bilen "mere" korrekt og tilmed "acceptabel"??!!

Moral er godt - politisk dobbeltmoral er åbenbart dobbelt så godt....

Nok skal vi være miljøbevidste, men helt ærligt...
Man skal vel ikke flytte udenlands for at få den bil man vil have??!! Prisen på gule plader kan jeg acceptere - men det dobbelte for en bil med et bagsæde, som jeg overhovedet ikke har brug for... galskaben må sgu' da få en ende...

Thorstein #7334
Gule plader 4 ever! (incl moms!)
Index
45367: sv: Længe leve jANTELOVEN !!! (17-04-2007 21:22:39) (svar på 45364)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.90)
Som om der er noget overraskende i denne situation.

Den til enhver tid siddende regering vil altid vælge at slå ned på populistiske emner, for at skaffe sig øjeblikkelig popularitet.

Når en ung pizzariejer/anden tåbe har kørt med 200 km/t ind gennem en gågade, er der jo vældig megen popularitet i at nedsætte hastighedsbegrænsningen generelt til max 10 km/t.
Hvem rammer det? Pizzariejeren er vel næppe inden for pædagogisk rækkevidde? Vi andre skal så bare martres med en vanvittig lovgivning.

En lastvogn vædrer en flok biler, der holder for rødt lys. Hvad er så mere nærliggende at forbyde al kørsel med lastvogne? Det vil give en del hovsastemmer her og nu, men hvor realistisk er en sådan tanke?

Nu har man altså stirret sig blinde på 4x4 køretøjer, og i særdeleshed på gule plader, som så åbenbart i særlig grad er helt forfærdeligt miljøskadelige. Nu er der altså stemmer i at forbyde denne trafik, fordi nogle få skvadderhoveder provokerer almenvældet, ved ulovlig og tåbelig adfærd. (Her er der en stor opgave for DLRK at holde den seriøse fane højt, som man hidtil har formået!!!)

Vi så det i hine tider, hvor man som en hovsa-ide, indførte stænklapper på alle biler, og bagefter fandt ud af at det svinede endnu mere på andres forruder. Igen var det en hetz, der pludselig blev bygget op og medførte en tåbelov.

I grunden er 2-kammersystemet nok ikke så dumt endda, hvor man endnu en gang kan overveje, hvor klogt og velgennemtænkt spontane ideer altid er.

mvh
Knud, der er lidt led ved politikere generelt! :-(
Index
45404: sv: Længe leve jANTELOVEN !!! (18-04-2007 14:25:01) (svar på 45364)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.183.30)
Drejer dette sig ikke bare om, at vi i Danmark har en extrem høj afgift på biler (180%) - og da man samtidig gerne vil ha´ at tømreren og grønthandleren skal kunne servicere kunderne, har man hjulpet dem med en nedsat afgift på erhvervsbiler - på gule plader.
Det har aldrig været meningen at privatbilismen skulle drage nytte af den nedsatte afgift, og det er så det, man nu prøver at rette op på.

Jeg vil ikke forsvare nogen - men omvendt heller ikke brokke mig over at man håndhæver de ideer, som lovene er lavet ud fra...

vink & blink (det luner i en afgiftsplaget tid).
Bo, medl. 7196. RR V8 1976 (snart på hvide plader igen...da jeg har to drenge + 1 kone, der godt kan li´ at komme med)
Index
45413: sv: sv: Længe leve jANTELOVEN !!! (18-04-2007 15:35:09) (svar på 45404)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Du har fuldstændig ret i, at det kun burde være erhversdrivende der kunne købe biler med gule plader.
Der hvor jeg synes filmen knækker, er når vi ser på hvad biler på hvide plader koster. Det er mig simpelthen ubegribeligt at en defender skal koste over en halv mill. hvis jeg vil have en med sæder i. Den koster jo kun 200000 plus moms på gule plader. Det kører jo ikke mange rundt uden sæder i Tyskland, Sverige eller England. Hvis det kan fungere for dem, hvad er det så vi ikke kan finde ud af i Danmark???? Jeg spørger reelt fordi jeg ikke ved det?

Jakob Edelvold Scheibye - der har to biler, selvom jeg godt kunne klare mig med en. Den skal bare være terrængående, have mindst 4 sæder, have anhængertræk og samtidig skal jeg have råd til at køre i den.
Index
45374: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (17-04-2007 22:12:12) (svar på 45360)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
Lad os endeligt få flere bittesmå Toyota Yariser på vejene, de kører 12 km på en liter benzin.

Lad os endeligt få flere store Volvoer og BMW'er mv. der kører 1-cifrede antal km på en liter benzin.

Men ve den der køber en Freelander eller en Grand Viagra som kører 13-14 km/l diesel, for de er jo "store stygge firehjuls trækkere"

Gad vide om "svensk landrover klub" får øget sin medlems skare i nær fremtid pga. emigration ;-)
Index
45375: sv: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (17-04-2007 22:19:43) (svar på 45374)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.163.61.94)
Mon det kommer til at ramme alle os som har en i forvejen? De kan jo ikke ramme os på afgiften i f.m. køb men de kan i den grad ramme os ved at omlægge den grønne afgift som artiklen lægger lidt op til.

mlrh
Jørgen
3757
Index
45376: sv: sv: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (17-04-2007 22:40:40) (svar på 45375)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.144.223)
Hej alle

Jeg vil da håbe, at alle der læser ovenstående artikel. Benytter det lille felt der dukker op til at stemme imod, om man er for eller i mod stigningen af afgifterne - gad vide om det resultat bliver brugt til noget fornuftigt - mange der jo desværre for.

De store ministersælder går vel heller overdrevet langt på literen!

Index
45379: sv: sv: sv: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (18-04-2007 01:07:38) (svar på 45376)
henrik lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.212.82.153)
Tjae.. jeg har nu aldrig kunne se fornuften i at tunge biler skal kunne erhverves billigere end de lette. Så hellere ens regler for alle. Der er jo blot tale om at tonstunge biler fremover stilles mindre favorabelt i forhold til de lettere køretøjer.

Og alt det pjat med at det er hetz mod 4x4 køretøjer. Min passat vejer det samme som min 109". Så herregud... Det er vægten der beskattes, ikke firehjulstrækket.

Mvh. Henrik
109" på hvide plader...

Index
45380: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (18-04-2007 01:49:43) (svar på 45360)
Damian Sida (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.109.211)
Kommer det nye lov til at have noget betydning for en 90" på guleplader og egenvægt på 1675kg (eller deromkring)? Hvad med en 12-sæder bus?

Index
45383: sv: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (18-04-2007 06:32:43) (svar på 45380)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.8)
Hvis bare vore politikkere var lidt klogere end vore statsembedsmænd, ville situationen se lidt bedre ud.
Men siden det synes, ikke at være tilfældet, må vi trækkes med en administration, der tømmer borgernes lommer for penge og nedskærer samidig i den offentlige sektor... alt med politikkernes velsignelse!

Så kan jeg da glæde mig over, at min OneTen ikke bliver omfattet af lovforslaget!
Index
45384: sv: sv: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (18-04-2007 07:57:29) (svar på 45383)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.247.3)
Måske vi skulle vente og se, hvad lovændringen egentlig går ud på, inden den dømmes fuldstændig ude?

Jeg har indtil videre ikke set noget, som kan dokumentere, at der er tale om et indgreb specielt rettet mod biler, der trækker på fire hjul.

Så vidt jeg har forstået, er der blot tale om en delvis tilretning af den skævhed, der ligger i, at biler på hvide plader er belagt med 180 procent afgift, mens de gule hidtil er sluppet med 30 procent. Og den tilretning sker velsagtens ud fra et princip om, at der skal gælde lige ret for alle.

Martin Mulvad, 7749





Index
45388: sv: sv: sv: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (18-04-2007 09:24:11) (svar på 45384)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
HMMMmmmmmm det kan godt være at der skal være lige ret for alle, men hvorfor skal det være højeste fællesnævner. Det kunne klæde dem at prøve at gå den anden vej - samme afgifter som vores nabolande - ligsom med tobak !

Jeg glæder mig til når folk skal til at betale endnu mere for at få en hånværker på besøg, for det kommer til at koste alle selvstændige der bruger varevogn, og der er kun et sted at hente pengene - og det er hos dig.

Hilsen
Struntze
Index
45392: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøsvinende biler - nye regler i morgen (18-04-2007 10:24:07) (svar på 45388)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Lad os nu vente og se hvad der sker. Kender jeg vores politikere ret (Uanset partifarve), så er det jo ikke den store revulutionerende afgiftsreform, men endnu en lappeløsning for at få stemmer.
Jeg vil tro, at det blot er et spørgsmål om tid, før vi finder en måde alligevel at have råd til at køre Land Rover. Hvem ved - det kan være at flere får råd til bagsæder.

Jakob
Index
45394: Nedsættelse af bilafgifter skudt til hjørne (18-04-2007 10:39:22) (svar på 45392)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Nedsættelse af bilafgifter skudt til hjørne

Iflg. Børsen kommer der ikke nyt i dag alligevel...men mon ikke der kommer noget på et tidspunkt alligevel.

http://borsen.dk/nyhed/107764/