tilbage

Land Rover Forum  

Index
45513: En defender der vil frem.....:-( (21-04-2007 20:23:20)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.61)
Faktisk vil den ikke stoppe når jeg slukker motoren på nøglen. Det er nu sket 3 gange og løses ved at køre et par kilometer mere. "dum fornemmelse på en tankstation"..

Hvor skal jeg søge efter fejlen ?

Henrik
Index
45514: sv: En defender der vil frem.....:-( (21-04-2007 20:31:43) (svar på 45513)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Henrik,

hvilken Model??? årgang?? Benzin eller diesel???

Husk altid.. jo flere oplysninger jo lettere er det at hjælpe!!!

Thorstein #7334
Index
45515: sv: En defender der vil frem.....:-( (21-04-2007 21:29:41) (svar på 45513)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.89.99)
Hvis motoren samtidig lyder helt vild (mange omdrejninger) lever den af sin egen olie - desværre en hyppig dødsårsag for ældre dieselmotorer....

Men siden du har oplevet fænomenet 3 gange vil ovenstående forklaringsmodel ikke være realistisk - motoren ville have sat sig fast...

Så de tilbageblevne (og væsentligt billigere og lettere!!) muligheder er fejl i tændingslåsens bundstykke (meget almindeligt) eller fejl i det elektriske brændstofrelæ (mere sjældent).

Kontroller ved at lade bilen gå i tomgang, løfte motorhjelmen, og derefter fjerne ledningen til brændstofrelæet (på en præ-300tdi model er det den eneste ledning som går til indsprøjtningspumpen) Hvis motoren stopper virker brændstofrelæet og fejlen skal findes i tændingsbundstykket.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
45516: sv: sv: En defender der vil frem.....:-( (21-04-2007 21:38:57) (svar på 45515)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.61)
hej kim.

det lyder som om at du har fat i noget. vil kigge efter det i morgen. og ja.. det er en 300 tdi.

foreløbig tak for hjælpen !
Index
45517: sv: En defender der vil frem.....:-( (21-04-2007 21:39:13) (svar på 45513)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
.... Og i øvrigt praktiseres et "nødstop" på følgende måde:

I: Koblingspedalen ned

II: Bilen i 5 gear

III: Bremsen trykkes (hårdt) ned

IV: Koblingen slippes.

(Denne procedure kan lyde voldsom, men skader ikke motoren. En *MEGET* slidt kobling vil muligvis kunne slippe ved manøvren, men i så tilfælde er koblingen så slidt at den burde have været skiftet for længst)
..

Hvis man skulle komme i en situation hvor motoren begynder at løbe løbsk på dens egen olie skal ovenståede handlingsrækkefølge bringe til anvendelse i relativ skyndsom hast for at redde motoren.


Mvh. Kim Horsevad
Index
45518: sv: sv: En defender der vil frem.....:-( (21-04-2007 21:43:24) (svar på 45517)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.61)
motorenen løber ikke fra mig. den stopper bare ikke når nøglen drejes, og derfor lyder det logisk nok med en fejl i tændingssystemet.

og motoren blev stoppet på den måde sidste gang. ellers havde den jo kørt endnu.. ;-)