tilbage

Land Rover Forum  

Index
45934: Nye skiver - hovedcylinder kaput - er det muligt? (02-05-2007 16:16:16)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.203.52)
Jeg har lige fået nye calipre og skiver for på RR86. Nu kan den næsten ikke bremse! Mekanikeren river sig i håret, og har brugt laaaang tid på at lufte ud. Han foreslår ny hovedcylinder, meeeen jeg vægrer mig jo. Har læst, hvad forummet har, og det lader til at være ret svært at få luftet ordentlig ud.
Skal jeg mon bare bestille den nye hovedcylinder og håbe, det hjælper? Der var intet i vejen før den fik de nye dele - jo, altså, der skulle da trykkes lidt hårdt på pedalen, men det virkede alt sammen sundt nok. Det gør det ikke nu - den er svampet, og går næsten i bund, og tager ligesom ikke rigtigt ved.
Eller sagt på en anden måde: Kan det være rigtigt, at hovedcylinderen pluselig ikke dur efter at man har skiftet calipre? Den har kun kørt 100.000km.
Index
45935: sv: Nye skiver - hovedcylinder kaput - er det muligt? (02-05-2007 16:41:40) (svar på 45934)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej Michael

Jeg skal ikke endegyldigt give din mekaniker ret men. Jeg har oplevet at ved trykfald af bremsevæske på den ene side af hovedbremsecylinderen så 'klapper' gummimembramerne sammen (en risiko). Så er det enten at bytte til nyt eller renoverer.

Men hvis det er det - så vil det normalt virke på den måde at den bremser ok - men ved vedvarende tryk på bremsepedalen så synker denne langsomt mod bunden.

Du skriver at bremsepedalen er 'svampet' - hertil ville jeg sige luft i systemet. Normalt syntes jeg ikke at en RR er svær at lufte ud - bevars der er lidt flere udluftningsskruer.

Selv om bilen kun har kørt 100.000 km. ændre det jo ikke ved at mange af delene har mere end 20 år på bagen. Det er jo sådan med biler og specielt engelske - at de står bare stille og roligt og går i stykker.

Så prøv lige en udluftning mere.


Mvh
Eddie
Index
45940: sv: sv: Nye skiver - hovedcylinder kaput - er det muligt? (02-05-2007 19:10:36) (svar på 45935)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.90)
Det er en meget almindelig følgeskade, når man har renoveret bremser.
Når man lufter bremser ud, kommer stemplet i hovedcylinderen ud i yderstilling med kontakt af mere skidt/slam/rust end normalt inde i hovedcylinderen. Den har jeg været ude for utalrige gange.
Det der sker er at stemplet suger luft bagind, fordi det er for slapt/gammelt. (Sådan går det jo med alderen! :-) )
Vil du satse, kan du nøjes med at skifte gummistempler m.m. og håbe på at det duer, men hvis en ny hvd.cyl. af ordentlig beskaffenhed, ikke koster en formue, er det nok at foretrække. Skal du have andre = betaling for at gøre det, så sæt ny på.
Det er bestemt ikke din mekaniker, der har gjort noget som helst galt. Din hvd.cyl. er blot blevet for træt af ælde, hvilket ikke refererer til antal kilometer, men alene alder.
Jeg tør godt vædde en kop god øl på at det er det, der er fejlen.
mvh
Knud
Index
45941: sv: sv: sv: Nye skiver - hovedcylinder kaput - er det muligt? (02-05-2007 19:21:46) (svar på 45940)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Prøv at sætte bilen med forhjulene en halv meter højere end baghjulene og luft ud igen. Det er et kendt problem på RRC at der kan være luftlommer i systemet. Hvis det ikke hjælper, skal du udskifte hovedcylinderen, den koster omkring £60 ved paddock.

/tony
Index
45953: sv: Nye skiver - hovedcylinder kaput - er det muligt? (03-05-2007 08:36:33) (svar på 45934)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.203.52)
Mange tak for de gode svar. Nu er jeg overbevist. Men det er hårdt at skulle erkende, at alder alene kan være til så stor ulempe! ;-)
Der bliver fluks bestilt en ny cylinder.