tilbage

Land Rover Forum  

Index
46078: Kalibrering af speedometer/trip efter differentialeskift (06-05-2007 20:41:22)
Esben Haugland #7643, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.136.86)
Kære forum

Jeg har for at geare min SIII'er op skiftet differentialerne ud med RR-differentialer. Det har givet ca. 32 % højere gearing (det kan i øvrigt anbefales, hvis man som undertegnede kører med one ton-gearkasse).

Nu er problemet jo så, at speedometer og triptæller ikke længere er retvisende.

Jeg har efter at have konsulteret forummet kunne udlede, at man ikke kan justere speedometeret, så det passer.

Tager jeg fejl?

MLRH

Esben H
Index
46108: sv: Kalibrering af speedometer/trip efter differentialeskift (07-05-2007 13:05:41) (svar på 46078)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Esben.
Har leget lidt med tanken om et overgear på min S2a 6cyl safaribil.
Læste en artikel på nettet et sted. Om fordele og ulemper, men under ingen af mulighederne blev der nævnt andet end at "den og den mulighed" medførte at spedometeret viser forkert.

Så jeg har ikke set noget.
Men da speedometerkablet er mekanisk så skal der jo en anden gearing ind.

Hilsen Jens
Index
46110: sv: Kalibrering af speedometer/trip efter differentialeskift (07-05-2007 14:35:11) (svar på 46078)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.157.21)
Hej Esben!

Ja, du tager fejl, et firma som Speedograph i GB kan gøre formedelst omkring 100 pund, se her:
www.speedographrichfield.com

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
46112: sv: Kalibrering af speedometer/trip efter differentialeskift (07-05-2007 15:48:00) (svar på 46078)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
For nemhedens skyld kan du også bare klistre nogle små pile på speedometret ved forskellige hastigheder, feks.: 50-60-70-80-110 og måske 130??? Kør efter en anden bil og marker hastighederne. Det er naturligvis sværere med km tælleren.
Det kunne være at de nye differ, sammen med one ton gearkassen giver en gearing der passer på et 88 eller alm. 109 speedometer. Du kan jo prøve at regne..
Index
46114: sv: sv: Kalibrering af speedometer/trip efter differentialeskift (07-05-2007 15:54:21) (svar på 46112)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.223.99)
Man kunne jo også bare tænde for sin navigator, den er helt præcis - det forudsætter jo selvfølgelig at man har en.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
46123: sv: sv: sv: Kalibrering af speedometer/trip efter differentialeskift (07-05-2007 20:33:17) (svar på 46114)
Esben Haugland #7643, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.136.86)
Tak for jeres svar.

Det lyder som om, at de små pile er den mest oplagte løsning; 110 km/t for slet ikke at tale om 130 km/t bliver dog desværre ikke aktuelt...

Og triptællerens kilometerstand kan man vel blot lægge ca. 32 % til?

Meget cool med det firma i GB, i øvrigt! Men måske lidt dyrt.

B&V

Esben H
Index
46181: sv: sv: sv: sv: Kalibrering af speedometer/trip efter differentialeskift (09-05-2007 00:54:08) (svar på 46123)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.152.170)
Du skriver; One-Ton gearkasse, dvs Full Helikal Transfer. Hvilken dæk størrelse kører du med? En One-Ton på de rigtig 9:16 dæk, viser ca 10%-15% for lidt i forvejen,og lidt bedre på 7.5 :16. Spedometer er en alm 109' da de aldrig fik lavet én til One-Ton.
En klub kammerat med en GPS kan hurtig få kalibreret speedo'en, og enten bruger man pile løsningen, ellers som jeg gjorde, man vænner sig temmelig hurtig til det.