tilbage

Land Rover Forum  

Index
46314: forpulede gearkasse! (11-05-2007 13:03:22)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
Ja....så vil den ikke mere trods kun 500km efter hovedrep og det er til at få lang b..... af!

DATA:
der var pludselig en svag skuren af noget metalisk der sad for stramt til at kunne dreje rundt som det skulle. lyden kom 100% fra boxen hm....

Næste dag kører jeg en tur uden mislyde til at starte med, de kom dog igen efter en halv times kørsel og med et lød det som om min gearkasse kastede op! noget sad fast og knækkede for derefter at blokere for trækket så bilen ikke kunne køre.
Derefter kunne jeg dog efter en kort pause trille ind på en sidevej med en gusten musik fra kassen.
det lød lidt som om at der lå en skiftenøgle i kassen som blev pisket lidt rundt for derefter at finde vej til bundkaret hm......

Nu løder der en slem skuren i alle gear og lyden tiltager i takt med omdrejninger/hastighed.

FAKTA:
Når transferboxen er i neutral kan jeg skifte problemfrit i alle gear, men med grum musik fra kassen.

koblingen er ny og der er ingen mislyde fra den.

Hva f... kan det være?

kassen blev hovedrep og efterfølgende var alt fint dog sad gearene ikke helt som de skulle. 1 gear lå på den forkerte side af den fjeder der holder bakgearet frit for de andre gear (1 og bak sidder ved siden af hinanden i min model)
og når den kørte i første lød det som om at den var lige ved at at tage fat i bakgearet samtidigt hm....
det blev justeret af mekaniker oppe fra og bilen har fungeret fint efter.
Bilen (LR90 V8 1988 med LT85 box)er nu på vej på et fejeblad til mekanikeren der foretog hovedrep af kassen.

nogen forslag til diagnose? og hvad med garanti?

Alle jeg tidligere har spurgt incl LR Danmark, Ascroft-tansmission, GLAD, Rødeled4x4 + div. dokumenter, siger motor olie i en LT85, men min mekaniker siger automatgear-olie. havde han nu alligevel ret trods de ringe ods?

STORT HMM..... Rasmus der alligevel ikke skal til Høvelte og rulle mig i mudder på lørdag.
Index
46318: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 13:28:39) (svar på 46314)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.227)
Det skal du ikke bekymre dig om, det er en "ommer" fra mekkeren.
På 500 km er det ikke olien der har gjodt udslaget, kassen er nok bare samlet forkert.
Du må så bare undvære bilen så længe.
Er du melem af FDM!
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
46320: sv: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 15:16:45) (svar på 46318)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Kenneth

Jo, dælme skal man bekymre sig.....
tror du mekanikeren betaler afsavn eller stiller en anden bil til rådighed ? nej, vel...

når man betaler en seriøs pris for at få udført en stykke proffesionelt arbejde skal man bekymre sig højlydt hvis kvaliteten ikke er i orden.

jeg ved hvliket firma der har været mekanikere på kassen, men da det ikke ...på nuværende tidspunkt... er bevist at det er en dummefejl og ikke en materialefejl er der ingen grund til at nævne det.

men bekymre sig....yes..


mlrh
Claus
Index
46323: sv: sv: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 16:18:38) (svar på 46320)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.227)
Indrømmer det er måske lidt kluntet skrevet, det jeg mener er at Rasmus ikke skal begynde at finde fejl, prøve forskellige løsninger, og "den skal nok bare justeres" o.lign.
Jeg mener at det er værkstedet der har håret i postkassen, når problemerne opstår efter kun 500 km.
Og min formodning bygger kun på hvad Rasmus har skrevet.
Ellers er vi helt enige - der er grund til seriøs bekymring.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
46324: sv: sv: sv: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 18:01:13) (svar på 46323)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
Njet... ingen FDM og det har pt. kostet en lille 1000,- og div. ydmygelser ved at gi fortabt og lade sin LR transportere med et fejeblad, den sved!
bilen blev afleveret og mekanikeren lyttede undrende på musikken fra kassen og konstaterede, at noget var helt galt, men kunne ikke pt. stille en diagnose, så vi må se hvad der vælter rundt dernede!

Garantien holder stadig på kassen så den er ok! MEN....
jeg troede jo i første omgang at det kunne betale sig at,
pille kassen ud selv, sende til rep, sætte kassen i selv og derved spare 8-10 værksteds timer a' ca 480,- en sjat ja!
Det gør jeg ikke en anden gang og jeg kan ikke anbefale andre at gøre det, for er der vrøvl med kassen må man selv for egen regning, tage kassen ud igen og aflever den til mekanikeren. Det kan man risikere at gøre mange gange....

Hvis jeg nu bare havde afleverede bilen dengang og sagt "her fix" og skidtet så ikke virkede alligevel, så skulle jeg ikke betale extra for at få kassen af og på igen, igen, igen...
det skal jeg derimod nu, så det her går hen og bliver dyrt selvom fejlen ikke er min og det er sur r..!!!!

MVH Rasmus
Index
46326: sv: sv: sv: sv: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 18:45:59) (svar på 46324)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.43)
Du skal ikke betale for at få taget gearboxen ud og på plads igen, selvom du har gjort det i forbindelse med reparationen.
De omostninger, som du får eller som værkstedet vil pålægge dig ekstra, skal de selv udrede, idet fejlen sikkert ikke ligger hos dig - medmindre - hvad det kunne tyde på - du har glemt at fylde olie på boxen....

Din forklaring lyder som for lidt smøring når den bliver varm.
Index
46334: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 20:19:54) (svar på 46326)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
hej Paul
Ja... det kunne godt lyde som om den brændte varm, men så burde kassen jo også være temmelig varm da den "kastede op" og det var den ikke overhovedet hm.....

Olie kan jeg med garanti sige at der er i kassen. Mindes tydeligt hvordan jeg baksede med en delvist defekt olie pumpe/sprøjte lånt af vogter.

MVH Rasmus
Index
46337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 20:51:39) (svar på 46334)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.43)
Okay, det var så heldigt!
Så må du overbevise duin mekker om, at han hænger på hele ommeren....
Index
46341: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forpulede gearkasse! (11-05-2007 22:17:09) (svar på 46337)
Jens Lynge Ottosen #5799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.88.155.245)
HejRasmus

Ærgerligt.

Har selv lige haft min LT85 gearkasse til reparation. Forrige ejers hovedreparation af den var ikke lavet ordentligt, så et glideleje sad forkert. Men den kunne køre mange år med det indtil for et par måneder siden.

Første mekaniker afskrev gearkassen fuldstændig så bilen afsted på fejeblad til en ny - Tohuse Auto - der lavede den. Det tog 6 uger før den var klar - leveringstid på reservedele - og et afstandsstykke måtte de selv lave.

Nu larmer den endelig som den skal, og man kan snakke sammen under kørslen.

God fornøjelse