tilbage

Land Rover Forum  

Index
47590: Justering af aksel. (17-06-2007 18:13:53)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Hej alle..

lidt info - bilen er en 90" 300 tdi fra 95 med 285/75/16 bfg mt dæk, og en tung spil kofanger foran.
For 3 måneder siden snurrede bilen rundt og ramte et vejtræ med en 30 km/t med højre baghjul, som bukkede min stræber arm (lower link) i højre side. den blev skiftet.


problem:
Mine bagdæk bliver slidt på ydersiden, i begge sider, og der er slidt 4 mm mere af bagdækkene end fordækkene er normale i slidtage. Bilen trækker lidt til den ene side.
Jeg har en ide om at mine baghjul enter laver "toe-in" for meget, eller akslen står skævt efter at stræber armen blev skiftet.
kan det mon være :
1 - den nye stræber har en forkert længde i forhold til den gamle i den anden side, og derved står akslen skævt?
2- noget inde i akslen er slået skævt og gør at dækkene laver "toe-in" for meget.
Kan nogen forklare hvad der kan gøre den slidtage?

Jeg har prøvet at holde en lang stang på baghjulene for at se hvordan de står og det ser ud som om at det højre baghjul rammer ca 5 cm inde på forhjulet (når man lægger en lægte på siden af baghjulet), og det venstre hjul står umiddelbart fint.

Er lidt i tvivl om jeg skal ofre en 4 hjuls udmåling og om den overhovedet giver noget brugbart resultat.
Index
47628: sv: Justering af aksel. (18-06-2007 15:47:50) (svar på 47590)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
..suk.. kunne godt bruge nogle gode råd eller ideer....
Index
47629: sv: Justering af aksel. (18-06-2007 16:03:19) (svar på 47590)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.253.190)
Hejsa

En stræberarm kræver en god del vold for at bukke, så måske har du også bøjet bagakslen lidt. Prøv at måle om baghjulene er parallelle.