tilbage

Land Rover Forum  

Index
47594: Gasstøddæmpere VS Oliestøddæmpere P38 (17-06-2007 21:07:35)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Har fredag eftermiddag monteret 5 stk. nye gasstøddæmpere på min MY2000 P38'er, der nu har rundet næsten problemfrie 115.000km. Valgte at udskifte de gamle nu idet jeg ønskede at bevare/forbedre bilens køreegenskaber en smule. Den forreste (styretøjsdæmperen er en Delphi gasdæmper og de 4 andre er Monroe Adventure 4x4.

Jeg har skiftet dæmpere på en del andre biler gennem årene - og hver gang til gas idet disse er "hurtigere" til at reagere og ikke lige så "påvirkelige" hvad angår temperaturer (-20 graders frost eller 45 graders varme) har tidligere prøvet Monroe en gule Koni'er med særdeles gode resultater.

Nu er mit spørgsmål så... hvad burde jeg forvente??!! For jeg er faktisk skuffet og fortryder måske ligefrem udskiftningen - eller rettere - burde jeg hellere have valgt oliedæmpere "for a smoother ride comfort"?. Jeg synes bilen er blevet stiv og på en måde "ubehagelig". har kun kørt 100 km me de nye - men "følelsen" er der ligesom ikke.... den reagerer fint og krænger ikke så meget som før. den siger som forventet "tjum tjum" over bump, Styretøjet er blevet dejlig "tungt" igen (den gamle dæmper var HELT færdig). Prøvede i eftermiddags at køre over en ujævn græsmark i højeste stilling i EAS mode - og forvognen føltes "løs" og vibrerede - hvad den ellers aldrig har gjort (og alle bolte er spændt!) Har jeg valgt forkert??!!

I samme forbindelse fik den nye skiver og klodser - så nu er bremsepedalen dejlig "fast" igen - med kortere vandring...

Så nu mangler jeg bare at skifte forkæde med tilhørende 2 tandhjul, vandpumpe (når man nu alligevel er derinde!) nederste kølerslanger (just in case) drivrem, automatgearolie og filter for do., motorolie og filter, og endelig bremsevæske, kølervæske, tørstoffilter til luftaffjedring, pollenfiltre, viskerblade m.m. Det er godt at service-dele til en Land Rover er billige! Hurra for engelske biler!