tilbage

Land Rover Forum  

50210: Long ranger fueltank (22-08-2007 17:16:37)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Forum

I mine bestræbelser på at omgøre vores 110 TD5 bus årg. 2001 til et rigtigt langtursfartøj, ville jeg høre om der skulle være nogen blandt de højtærede logemedlemmer der havde erfaring med at montere større eller ekstra tank på
Landroveren.
Er det bare lige eller er det fagfolk der skal på banen?
Er det til at betale?

Håber at i vil overøse mig med jeres erfaringer

Mlrh.
Peter Toft
50211: sv: Long ranger fueltank (22-08-2007 17:33:16) (svar på 50210)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Peter

Prøv at skrive "Brændstoftank ekstra til 110" i søgefeltet. Så finder du en tråd med link til en leverandør af en 75-liters indvendig brændstoftank til en 110'er.

I øvrigt en løsning jeg aldrig selv ville benytte, men måske er du ikke en lige så stor kylling som mig.

Mvh
Mikael
50212: sv: sv: Long ranger fueltank (22-08-2007 17:44:23) (svar på 50211)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Mikael

Jeg har skam været inde i tråden og må også konstatere at Paul Sehstedts kommentar ang. lovligheden med en ekstra tank inde i en bus, støtter jeg helt og aldeles.
Næ det var nu mere en udvendig montering jeg havde i tankerne.

Mlrh
Peter Toft
50225: sv: Long ranger fueltank (22-08-2007 22:55:54) (svar på 50210)
Lars Falk Hansen #7266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.189)
Hej Peter,

Prøv at kikke på denne side:
http://www.brownchurch.co.uk/thirdpartyproducts.html
de sælger en ekstra tank, beregnet til at sidde i den ene side. Jeg har aldrig monteret en sådan, men den har da beslag fastmonteret, så det er nok en overkommelig sag. Med den slags tank, får du også brændstoffet uden for kabinen.

MvH
Lars
50227: sv: sv: Long ranger fueltank (22-08-2007 23:30:27) (svar på 50225)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Lars

Det er da absolut en fin ide.
Den vil jeg prøve at undersøge nærmere ;-)

Peter Toft
50231: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 07:28:29) (svar på 50227)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hov!
Det er vist noget i den stil der sidder på vores bus. Vi har plads til omkring 140 liter i tankene, og den ekstra tank sidder bag højre baghjul. Man bemærker slet ikke den er der, bortset fra at det koster omkring en tusse at tanke op når nålen er i toppen af det orange område(!).
Peter, vi bor på Djursland, og du er velkommen til at komme og se konstruktionen hvis du en dag er i nærheden.

/tony
50234: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 08:49:56) (svar på 50231)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Tony

Jeg er tit på de kanter i min profession som voksenunderviser.

Jeg kontakter dig nok i næste uge.......så kigger jeg forbi :-)

Jeg syntes at løsningen ser god ud men der var også det alternativ at skifte hele tanken......men det er vidst en bekostelig affære.

Mlrh

Peter Toft
50237: sv: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 09:34:13) (svar på 50234)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.6.194)
Her er også lidt inspiration:

http://safari-equip.co.uk/

De har både gennemløbstanken og extra tank til placering på venstre side af chassisrammen. Begge dele kan for øvrigt fås i rustfrit stål.

Derudover har MECA en extra tank til Defender Station Wagon til placering i sædekassen under højre forsæde.

Så skulle du have rundet de 200 liter!

Meld gerne tilbage, når du har forøget kapaciteten.

Mlrh

Niels Henrik Bach
50240: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 09:54:50) (svar på 50210)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg har haft en Long Range Fuel Tank fra ARB i Australien monteret på min Defender. Den var købt hos Berthelsen i Sjelle. Den kunne tage 120 liter.
Den rager lidt længere ned end den originale tank, hvilket kan være risikabelt ved terrænkørsel, derfor har jeg skiftet tilbage til en almindelig.
Du kan få lidt problemer med stiverne til anhængertrækket, som skal modificeres. Det kan ikke anbefales, ikke at have anhængertræk på når man kører med denne tank, da det beskytter godt.
Jeg havde i øvrigt også en 55 liters ekstra tank siddende foran baghjulet på min 110", men det har du ikke plads til da du har en fodbrønd der.

MVH
Jakob E S
50242: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 10:14:14) (svar på 50240)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej alle

Jeg har læst mig frem til at montering af en Longranger er noget af en opgave.
Derfor går jeg nok mere efter en ekstra tank på ca. 40-50 L.

Det vil da give en rimelig beholdning af brændstof...og mit mål er ca 120 L.
Det må ihvertfald kunne give en marchlængde på 1000 km eller mere.

Men tak for alle input og nu vil jeg gå igang med at købe en løsning og vil vende tilbage.........jeg kunne nu godt finde på at skrive igen ang. montering

Mange tak for hjælpen

Peter Toft
50245: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 10:51:07) (svar på 50242)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Min long Range tank var monteret fuldstændig ligesom den originale. Den er bare større.
Regn ikke med at køre 1000km på en tankfuld, hvis bilen er gearet op til langtur.
Det gør jeg ikke, selv når min bil er tom. Min bil er dog en 300tdi.

Jakob E S
50246: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 11:06:50) (svar på 50245)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Jakob

Rundt i sverige og norge denne sommer lå vi i snit på 9,88 km/l på 4871km.
Ialt forbrug = 493 liter diesel
Ja det var meget præcise tal men jeg lavede et fuldstændigt regnskab med kørebog og hele molevitten.
Vi har ARB Roofrack og tagtelt og jerrycans så jeg tør godt sige at vi var godt rigget til.
Vægt fuldt pakket med 2 voksne og 2 børn = 2777 kg.
Derfor tror jeg på at det er muligt at nå 1000 km på 120 Liter.

Men tilbage til din tank
Hvordan skulle der modificeres på trækket ?

Mlrh Peter toft
50247: sv: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 11:23:02) (svar på 50246)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Det eneste, der skulle modificeres, var de to stivere, der går fra bunden af den lodrette plade frem mod vangerne. Problemet er at tanken rager ca. 7 cm. ned under vangerne. Derfor skal stiverne have en form for forlænger, der går op og får fat i hullerne hvor stiverne normalt har fat.

Jakob E S
50248: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 11:34:29) (svar på 50247)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Jakob

Ja det lyder da som en overkommelig opgave.
Nu er jeg ikke den der kører hårdt i terræn så derfor tror jer ikke jeg ville få nævneværdige problemer med buler i tanken hvis det var den løsning jeg skulle vælge.

Kan du huske en cirkapris på tanken og hvad med måler, pumpe osv?
Passer det perfekt ?

Peter Toft
50258: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 15:22:02) (svar på 50248)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Pumpe? Sidder den i tanken på en TD5. Det gør den ikke på mi, men man kan vel få en td5 version der passer fint. Resten passer fint. Det er standard brændstofmåleren der bruges. Der er den lille hage at tankmåleren viser fuld tank de første 350 km.

Jakob
50257: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 14:52:13) (svar på 50210)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.53.7.99)
Hej Peter,
Afhænig af hvor du skal hen på langfart vil jeg ikke anbefale dig at montere ekstra tank....! Mange steder i verdenen er dieslen rigtig rigtig dårlig- fyldt med vand, snask og gams! Det er en rigtig dejlig ting at man nemt kan tappe de "nederste" 2-3litter ud af en jerrycan og resten i tanken. Det er også noget rart ved at vide at ikke alle 250l skal ud i kloaken fordi at tankpasseren i det sydøstligt Pakistan troede det var en Benzin....! Brug standart tank og nogle jerrycans. Når der skal påfyldes fra jerrycan bruger du et stykke slange og hævertprincipet. De første 2-3 l i en spand og ud, og resten i tanken!
Brug istedet pengene på sikkerhed (læs bur)
Billedet er taget lige efter at vi har krydset grænsen Iran/Pakistan. 800km der SKAL tilbagelægges på en dag! (Tribalarea)
Hvor skal i hen? ja jeg er bare lidt nysgerrig..

Men venlig Land Rover hilsen Jon Leiton
50260: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 15:35:55) (svar på 50257)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Jon

Planen er at vi i 2008 skal køre en rute som de gamle samer har brugt i generationer.
En samefamilie jeg lærte at kende tilbage i 1991 har spurgt mig om jeg vil være med til kortlægningen af denne gamle handelsrute som er ca 2000 km lang og strækker sig fra jokkmokk i sverige igennem norge, finland og videre et stykke ind i rusland.
Det er en større opgave som udover de skriftlige optegnelser skal videodokummenteres i samarbejde med svensk tv.

Såvidt jeg forstod på vores første møde er vi over lange stræk udenfor civilisationen og dermed også muligheden for optankning.
Vi skal regne med at vi for kørt en del mere da ruten har flere afstikkere.
Derfor tænkte jeg at det var en god ide at kunne ha nok med diesel med.

Jeg har skam overvejet jerrycans men de fylder jo også lidt på tagbagagebæren

Mlrh
Peter Toft
50265: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 16:43:29) (svar på 50260)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.157.211)
Hej Peter, Det lyder som en dejlig tur, men jeg håber du er heldigere med vejret til næste år!
Måske en relative enkel løsning på long range problemet var at "kopiere" lidt fra en Ex-Mil one ton. De har STW tank ved bagakslen, og så en 88 tank foran under pass-sædet. Disse kobbles gennem en omskifter, som også omstiller fuel måleren. Hvis tanken på din 110 TD5 sidder ved bagakslen, så er det lidt oplagt bare at bruge en 90 tank som extra! Er det intressant,mailer jeg gerne billeder & skema til dig. Min er godt nok en gammel one-ton, hvor dette løsning er original fra fabrikken, men imponerende i sin enkelthed, og brugen af standard dele.
I øvrigt, tror jeg ikke at der bliver de store problemer med at få Diesel, når det passer dig i Samer landet.
Samerne er også temmelig motoriseret efterhånden, og jeg vil tro at en rækkevide på 5-600m var rigeligt. En extra jerry-can på den sikker side, skulle kunne gøre det!
God-Tur, kig ind hvis du passerer det sydlige Norge.
Ring (0047) 97981337.
50268: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (23-08-2007 17:09:10) (svar på 50265)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej David


Ja den løsning du nævner lyder meget interessant
Den må du gerne maile.
Jeg ved ikke om det er overkill med en plads til så meget diesel men ifølge min ven Ari kauto så har han stor erfaring med at skramle over fjeldvidder osv.
Han har en voldsom stor Land.cuiser hvor han har en tank-kapacitet på 140 liter

Det har han gode erfaringer med.......og det lytter man da selvfølgelig til. ;-)
De kort han lagde frem gav nu et godt billede af hvad det er vi skal ud i og der ser ikke ud til at være mange tankstationer hvor vi skal køre...tværtimod.

Men du må meget gerne maile mig David.
Så ringer jeg hvis der skulle trænge sig et spørgsmål på.

Mlrh

Peter Toft
50320: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (24-08-2007 10:43:15) (svar på 50265)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ifølge reservedelskataloget til 110 findes der dele til at lave et dobbelt tanksystem på 110" STW fra fabrikken.
Da jeg fornyligt købte ny tank hos MECA, blev jeg faktisk spurgt, om det var hovedtank eller reservetank under sædet jeg ville have. Reservetanken under sædet kostede dog 3 gange så meget, som den jeg skulle bruge. Det var så endda uden fittings, pumper og slanger mm.

Jakob E S
50477: sv: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (29-08-2007 01:39:00) (svar på 50320)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.159.135)
"Original Løsning" med 2 standard tank,med seperat og udvendige påfyldning, kan vel laves idag, med en 90 og en 110 bus/stw tank? Den "reserve tank" fra MECA, var den dyrere end en alm 90 tank?
50478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (29-08-2007 07:00:54) (svar på 50477)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Peter

Ved godt at det ikke er en 109" du kører i, men Dunsfold har vist lige det du leder efter som Special Offer - "109 Petrol auxiliary fuel tank kit. Fits under R/H seat. RTC846. This is a complete installation kit. £170"

Mvh
Michael
50496: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Long ranger fueltank (29-08-2007 10:57:48) (svar på 50477)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg vil også tro at det er muligt at bruge en standard 90" tank. Der kan muligvis være noget med hensyn til ventiler til omskiftning, og pumper, Men man kan vel selv flække noget sammen.
Jeg ved desværre ikke hvad en standard 90" tank koster, da jeg jo skulle bruge en til en 110".
Men man kan jo ringe til Meca i Viborg.
Jeg vil anbefale at man slår op i reservedelskataloget til 110", da der er fine tegninger af systemet.

Jakob E S