tilbage

Land Rover Forum  

Index
50388: Reklamationsret (26-08-2007 13:23:42)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.230)
Hej derude

Er der nogle som ved om en autoforhandler på nogen måde kan omgå den lovpligtige reklamationsret evt. ved at påføre
det på en slutseddel eller sælge den som afhentning uden klargøring, og derved ved han jo ikke hvad der er galt med den og derfor ikke kan give reklamation, men har jeg forstået det rigtigt så er det ikke autoforhandleren der giver reklamationsretten men købeloven.

Jørgen
Index
50392: sv: Reklamationsret (26-08-2007 14:07:26) (svar på 50388)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Vi haft haft denne problematik oppe at vende fornylig. Hvis der er tale om forbrugerkøb kan købeloven ikke fraviges. Dette gælder uanset hvilke sætninger, besværgelser, underlige tegn og gerninger vedkommende forhandler måtte indsætte i slutseddelen.

Derimod vil handelens parter i et civilkøb kunne indgå sådanne - juridisk fuldt gyldige - aftaler med hinanden. Eksempelvis at køretøjet er solgt som beset og afprøvet uden reklamationsret. Her er købers eneste mulighed ved domstolene at føre bevis for at sælger bevidst har fortiet oplysninger om køretøjet.

(Der kan i øvrigt også være visse undtagelser i forbindelse med forbrugerkøb. Det gælder fx. i forbindelse med salg af varer hvor varen er nedsat pga en eller anden defekt. Hvis køber er gjort bekendt med denne fejl ved købet er denne ikke senere omfattet af reklamationsretten.)

Mere information findes her:
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/BILER.PDF

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
50393: sv: sv: Reklamationsret (26-08-2007 15:46:29) (svar på 50392)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.230)
Hej Kim

Det netop disse undtagelser jeg er ude efter, jeg prøver at tjekke linket, men ellers tak for svaret.

Jørgen
Index
50409: sv: sv: sv: Reklamationsret (26-08-2007 20:06:27) (svar på 50393)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Kim, fortæl lidt mere: (model, variant, årgang, kilometer m.m.) og så eventuel fejlbeskrivelse.... Jo mere info des lettere hjælpearbejde....
Index
50421: sv: sv: sv: sv: Reklamationsret (26-08-2007 23:35:39) (svar på 50409)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
-> Alexander:

Øhhh, Ikke forstået!

Hvad er det jeg skal fortælle mere om?

Den tidligere episode jeg henviser til er en debattråd startet af Stephan Svensson d. 15. aug 07. (Indlæg 49949). I pågældende debattråd henviser jeg til samme pjece som i nærværende debattråd.

Så, jeg er lidt uforstående overfor dit forslag om at fortælle mere for at lette hjælpearbejdet - jeg står ikke med et problem, men har blot henvist til en pjece!

Og så en uddybning til Jørgen Hansson: Det er kun under den forudsætning at sælger beviseligt (eksempelvis noteret på slutseddelen) har orienteret dig om en specifik defekt på pågældende bil at reklamationsretten ikke dækker vedr. den pågældende defekt. En generel formulering om ukendt tilstand er juridisk virkningsløs.

Det hele er enkelt forklaret i pågældende pjece. Print den ud og medbring til forhandleren - så kan det være at vedkommende kan oplyses...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
50424: sv: sv: sv: sv: sv: Reklamationsret (27-08-2007 07:04:37) (svar på 50421)
Jørgen Hansson medl nr. 4977 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.45.230)
Hej Kim

Tak for det rigtig gode svar, det er en aut.forhandler så jeg kan jo henvise til det link som ligger her.

mvh Jørgen
Index
50429: sv: Reklamationsret (27-08-2007 09:15:36) (svar på 50388)
lars ellegaard, 3926 nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.203.66)
Hej Jørgen

I henhold til købeloven er der der altid 2 års reklamationsret når en forbruger køber en vare hos en erhvervsdrivende. Det man kan reklamere over er fejl, man som køber kan bevise, var til stede på købstidspunktet, det der også kaldes oprindelige mangler. Dog er der en formodning for, at fejl der viser sig inden for de første 6 måneder efter købet, var tilstede på købstidspunktet, medmindre sælger kan sandsynliggøre at fejlen er opstået senere. Formodningreglen må ikke foveksles med en garanti. Købeloven opererer slet ikke med begrebet garanti. En garanti er noget man kan få udover købeloven, og som man ikke har et juridisk krav på. Garantien skal stille køber væsentlig bedre end reklamationsretten, og skal derfor som udgangspunkt også dække fejl, der opstår inden for den aftalte garantiperiode. Købelovens regler om forbrugerkøb er ufravigelige, og generelle forbehold - "købt som beset", "engros", "solgt til skrot" og lign. er ikke gyldige og vil kunne tilsidesættes. Derimod er konkrete forbehold lovlige, men de skal konkret beskrive de enkelte defekter, og grænsen for, hvornår et forbehold bliver generelt, er ganske snæver. Endelig vil jeg nævne, at man også skal se på, hvad man har købt, og hvad man har givet for det. Mangelsvurderingen er ikke den samme på en bil til 20.000 som på en til 200.000, men selvfølgelig er der nogle minimumskrav, der skal være opfyldt. Men er det en oprindelig meget dyr bil, der nu sælges meget billigt - fordi den er gammel og/eller godt brugt - kan man ikke have de samme forventninger til den, som til en måske nyere, mindre og oprindelig billigere bil, som nu koster det samme. Sikkerhedmæssige fejl kan der dog altid reklameres over. Har sælger givet særlige oplysninger i annonce, salgsbeskrivelse eller slutseddel skal bilen også svare til den beskrivelse. Det gælder f.eks. oplysninger om udstyr, modelbetegnelse og lign. Og er det ikke i overensstemmelse med et oplyste, foreligger der en mangel, der kan reklameres over.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Medl. af Forbrugerklagenævnet.
Index
50444: sv: sv: Reklamationsret (27-08-2007 20:40:51) (svar på 50429)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.184)
Hej lars

Tak for svaret, meget brugbart,

Jørgen