tilbage

Land Rover Forum  

Index
51345: Midtersæde P38 (igen) (20-09-2007 15:31:07)
Jens Axboe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.233.238)
Hej,

Jeg har søgt lidt i forum ang montering af midtersæde i en Range Rover, og har også selv skrevet/spurgt om det før. Ang denne tråd:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=46974#46974

Jeg ringede til Vonge Aps i Silkeborg, men de var ikke interesserede i at lave det. Ej heller Glad, desværre.

Der var en reference til en artikel om midtersæder i Oasen, men da har været udmeldt af klubben (jeg er nu medlem igen), har jeg ikke bladene fra 2007. Jeg er nu meldt ind igen og vil meget gerne undersøge muligheden for at monteret et midtersæde i min RR, er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvilket Oasen nummer der beskriver dette? Jeg håber at det så vil være muligt for mig at bestille dette blad, eller finde en venlig sjæl i nærheden af Kolding som kan låne mig det.

På forhånd tak!

Jens Axboe (6778)
Index
51346: sv: Midtersæde P38 (igen) (20-09-2007 16:03:01) (svar på 51345)
Jan Bache (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.85.198)
prøv evt. at give Dansk Turbo Teknik på Amager et kald. De laver det bla. til Cayenne mv.

www.d-t-t.dk

Index
51347: sv: sv: Midtersæde P38 (igen) (20-09-2007 16:35:56) (svar på 51346)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg går ud fra, at der her er tale om en gulplade model af P38?!

Mit kedelige og dyre forslag er: sæt bagsædet i, betal afgiften og få hele 3 sæder LOVLIGT... fordi:

Der er almindeligvis ingen firmaer der længere vil røre den slags projekter længere idet typen ikke kan godkendes ved bilsyn.

Desuden vil bilfabrikanterne heller ikke yde teknisk eller moralsk bistand idet de ikke kan garantere for sikkerheden for det pågældende sæde/projekt.

Et midtersæde i ældre RR (Classis/P38) har samme problem som i nuværende LR modeller: Højden fra "kardantunnel" til loft er for lav, og passagerens egenhøjde vil resultere i, at denne for nemt rammer indertaget i bilen med risiko for hoved- eller nakkeskader. Denne problematik gør ydermere at sædet heller ikke vil være omfattet af bilens forsikring hvorfor ejeren kan holdes personligt erstatningsansvarlig i tilfælde af uheld. Bilens forsikring dækker kun for de personer der af bilproducenten er konstrueret sæder til - og/eller hvis det fremgår af bilen typegodkendelse/erklæring om konstruktive ændringer.

de gældende seleregler gjorde det definitivt af med "midtersæder" - kun en gammel "Defender" kan eftermonteres med do. idet sædebunden ikke sidder højere end de 2 andre sæder + selemontering kan foregå "efter foreskrifterne"...

I hvidpladeversioner af RR-modeller kan man hos det engelske firma Overfinch købebagsæder til bagagerummet som kan godkendes ved bilsyn. Disse sidder omvendt - altså mod kørselsretningen....

Index
51370: sv: sv: sv: Midtersæde P38 (igen) (21-09-2007 11:38:55) (svar på 51347)
Jens Axboe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.233.238)
Hej Alexander,

Tak for dit indlæg, jeg synes du har en god pointe - sikkerheden skal selvfølgelig være i orden. Og kan det ikke gøres forsvarligt, så vil jeg ikke kaste mig ud i det.

Det er en gulplade model. Det bilen er en #2 bil og ikke bruges særligt meget, vil en hvidplade konvertering nok ikke være økonomisk forsvarligt for mig.

Mvh Jens (6778)