tilbage

Land Rover Forum  

Index
51393: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (21-09-2007 17:57:39)
Tim Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.205.31)
Jeg er den heldige ejer af en RR fra 2003, men nu er blæseren foran holdt op med at virke. Der sker intet når man tænder for airconditionen udover at den begynder at blæse luft til bagsæderne. Er der andre der har haft samme problem eller kender en god mekaniker der kan lave det uden det koster en arm.
Index
51425: sv: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (22-09-2007 11:03:45) (svar på 51393)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hvilken model?? 3,0d eller 4.4 V8?

hvad gør den? eller rettere hvad gør den ikke? Bruger du klimaanlægget regelmæssigt - skal helst bruges minimum ugetligt for at O-ringe og pakninger ikke skal udtørre! Plus magnetkobling ikke skal ruste fast!

Prøv at starte bilen, sæt A/C anlægget på max. kølig og recirkulering. luk døre og vinduer og soltag.
Gå ud foran bilen og hør/kig gennem kølergitret om den/de forreste blæser/e begynder at rotere - den/disse skal køle den forreste køler ned (det er A/C køleren)

hvis ikke den/de roterer prøv da følgende:

Råd nummer 1:
Tag din instruktionbog og slå op under sikringer!

Den har givetvis sikringer for såvel kabineblæsere som A/C-blæser (sidstnævnte mærket som et snefnug i sinringsboksens låg) kontroller disse og udskift om nødvendigt - men er disse ikke sprunget er det nødvendigt med et besøg på et værksted.

Den forreste køler kan være utæt (skyldes stenslag og tæring fra vejsalt - helt almindeligt desværre!)- og anlægget mangler måske derfor væske - det er en sikkerhedsfunktion at det i så fald slår fra (ikke virker) for at A/C-pumpe ikke "brænder af pga. manglende smøring fra kølevæsken/drivmiddelet (R134A).
Man påfylder "sporevæske" for at finde utætheder (gøres med ultraviolet lys og "gule briller". Har du haft en "sjov kemisk lugt i bilen det seneste stykke tid?? Drivmiddel i fri form giver kvalme og i slemme tilfælde opkastninger og diarré.

Held og lykke med projektet - lad os høre udfaldet!

Thorstein #7334
Husk: A/C-anlæg virker ikke optimalt under 3 grader celcius!
Index
51435: sv: sv: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (22-09-2007 16:35:08) (svar på 51425)
Tim Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.248.86)
Det er en 3,0d. Ja, problemet opstod da jeg kom hjem efter en måneds ferie, hvor jeg efterfølgende ikke i ca tre uger brugte klimaanlægget. Den blæser ikke foran når jeg tænder for klimaanlægget for ex af afdugge ruderne, men det pudsige er at den blæser fint til bagsæderne. Jeg prøver lige dine råd og så vender jeg tilbage og på forhånd mange tak for hjælpen :-)
Index
51436: sv: sv: sv: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (22-09-2007 17:12:07) (svar på 51435)
Tim Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.248.86)
Tja, ac-køleren kører, der er ingen sikringer der er sprunget og der har ikke lugtet af kemi på noget tidspunkt, så det lyder som et besøg hos værkstedet. Er der nogen der kender et værksted hvor det ikke koster en formue?
Index
51450: sv: sv: sv: sv: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (22-09-2007 21:50:42) (svar på 51436)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
det kommer jo lidt an på hvor du bor....

hvis du nu meldte dig ind i DLRK, ville du få en del fordele hos forskellige forhandlere og værksteder... Samt selvfølgelig en masse mennesker der gerne hjælper andre LR-fæller i nøden - ganske som jeg har givet dig et par hint allerede. Men til sagen - hvor bor du?! (altså byen?!)

Jeg ville nemlig umiddelbart sige, at du skal have fat i et ægte LR-værksted fordi de er de eneste der umiddelbart har udstyr, der kan tale med din bil - på tros af OBD-stik i alle biler efter år 2000 lykkes det ikke altid at få kontakt til kareten... men LR's udstyr kan klare sagerne...

du siger at alt virker - kølerblæsere men ikke de forreste kabineblæsere - har du kontrolleret sikringerne til dem??!!! dumt spørgsmål - for de er vel ok??!! har du andre elektriske spøgelser--- find dem (hvis de er der) INDEN du kører på værksted, måske kunne fejlene høre sammen... elbagrude - elforrude - øh forresten har bilen motorvarmer og tænder den for blæseren?? her kunne måske være noget??
Index
51616: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (27-09-2007 12:51:45) (svar på 51450)
Tim Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.193.192)
Endnu engang, mange tak for hjælpen ;-)
Nej, blæseren er desværre det eneste der ikke fungerer som det skal. Samtlige sikringer er tilstede og er intakte. Jeg har tilmed haft filteret ude og gjort rent hvor det sidder. Ja, der er motorvarmer på bilen, men jeg må indrømme at jeg aldrig har brugt den. Ved nogen iøvrigt om der er en sikringsboks i bilens motorrum? Har kigget uden held. Jeg bor i København, men er ikke bleg for at køre lidt for at få kigget på bilen.
Index
51684: sv: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (28-09-2007 21:51:40) (svar på 51616)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
hmm ja du må vist en tur på værksted, desværre...

jeg vil stærkt anbefale dig at bruge din motorvarmer - den kan sættes til 2 forskellige tider - og desuden kan du købe en fjenbetjening til den - og den er desuden så ny, at du ydermere kan få en telefonmodul og ringe til din motorvarmer og tænde den via din GSM-telefon... (bare et godt råd til bedre komfort / levetid på motor og bedre brændstoføkonomi)

Lad os høre det endelige resultat - skriv også gerne en mail til web-masteren på rangerovers.net - Det er et særdeles godt forum man MANGE læsere (jeg selv deriblandt).
Index
51729: sv: sv: Blæser på aircondition foran i RR 2003 (29-09-2007 22:48:09) (svar på 51684)
Iim Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.180.30)
Jeg vender tilbage når der er en afklaring.