tilbage

Land Rover Forum  

Index
51752: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (30-09-2007 15:02:27)
Jeppe Rimmen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.95.67)
Som bil nummer to overvejer jeg en Defender 90'er. Det bliver "konebilen" og det daglige kørselsbehov er under 10km.

Jeg er egentlig på jagt efter en 90'er V8, men der er mildest talt ikke mange til salg.

Ideelt er jeg på jagt efter et godt eksemplar fra lige før misundelsesafgiften (juni 1998?) Budgettet hedder max 150.000,-

Hvad er erfaringerne med diesel når det kun er korte ture? Er det vigtigt om det er en 200tdi, 300tdi td5?

Den kommer til at holde i opvarmet garage.

Index
51757: sv: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (30-09-2007 18:07:10) (svar på 51752)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.34.59)
Hej Jeppe

Nu skriver du "konebil" har "konen" eller dig selv prøvet at kører en 90" før ? Ikke at det er nogen kunst, men det er absolut ikke som en alm. personbil. Hvis ikke har prøvet en 90", så kontakt nogen i klubben nær jer og få en prøvetur.

Mht. til V8, så er det lækkert at kører med, savner min gamle V8er, og til et dagligt forbrug som det du indikere er det ikke den store økonomi til forskel.

Hvad udbuddet angår så mener jeg ikke der er så mange på markedet efter først i 90erne.

En diesel er lidt længere om at blive varm, men absolut en behagelig og måske mere afslappet bil at kører i, jeg selv bliver lidt provokeret af en V8ere og kører derfor mere friskt. Dieselmotoren rolig gang får mig til at kører - skal vi sige adstadigt !

En TD5er finder du ikke før 1998 - misundelseafgiften.
Kan ikke huske eksakt hvornår de kom på markedet.

Men en 300 TDI er et supert bud.

Morten
Silkeborg
Index
51759: sv: sv: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (30-09-2007 18:46:45) (svar på 51757)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej Jeppe.

Benzin, V8 eller 2.5R4. Jeg har ikke prøvet nogen af delene, så det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Meeeen derimod en diesel til sådan en kort tur. Det ville jeg ikke gøre, da koldstarter æder motoren op på forholdsvis kort tid.

Kort og godt, sunes jeg at du skal finde en benz.

Hilsen Jens
Index
51771: sv: sv: sv: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (30-09-2007 21:02:44) (svar på 51759)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Hej Jeppe.

Jeg havde en 300 tdi, som jeg kun brugte til korte ture i lang tid, jeg overtog den da den havde gået over 300000km og den kørte uden problemer i 1½ år med de korte ture, ca 20000 km. Køb en motorvarmer hvis du er bekymret over korte ture i en diesel.

Jeg syntes du skal undersøge hvormeget du vil sætte dig ind i tændingssystem, justering og det evindelige problem med vand i tændings systemet hvis du kører i meget vand med benzin motor,

Jeg vil gerne have en V8 90", og byder chancen sig en dag, og jeg kommer af med min egen og der en V8 til salg, så skal det prøves.

En 300 tdi/ eller 200 tdi er en rigtigt god motor, men lyden i V8'eren er fantastisk. Momentet kommer naturligvis før i V8'eren og mere jævnt, hvor en 200/300 tdi er lidt højere i rpm, men tilgengæld passer momentets kurve mig fint med min kørestil i terrænet.

Du får meget bedre brændstof økonomi med diesel motoren end V8'eren men er det ligegyldigt, så skal du købe den type der får smilet frem når du kører :D

Hilsen

Stephan
Index
51775: sv: sv: sv: sv: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (30-09-2007 22:28:45) (svar på 51771)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.221.169)
Øhh Stephan er der ikke noget du har misforstået

'Momentet kommer naturligvis før i V8'eren og mere jævnt, hvor en 200/300 tdi er lidt højere i rpm.'

Du mener det omvendt ikke også?

Når min RR(v8 265nm/2500 omdr) har har sit højeste moment - har min Disco (300 Tdi 265nm/1800 omdr) haft sit højeste moment. Der er da absolut ingen tvivl om at en diesel typisk har et langt lavere rpm end en benzinmotor.

men lyden.........

mvh
Eddie

Index
51805: sv: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (01-10-2007 16:37:52) (svar på 51752)
Jeppe Rimmen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.95.67)
Tak for jeres svar - lige et par kommentarer:

Ja, jeg har kørt meget i Defender tidligere. Er vokset op med en 88'er og en 90'er (min far har medlemsnummer 160) og nu er tiden måske moden til at købe sin egen. Fruen har også været bag rattet - hun er knapt så begejstret for "traktor-følelsen", hård kobling osv. men jeg arbejder på sagen "husk på hvad blomster kan gøre".

Lyder som om jeg skal på jagt efter en V8'er.

Hvor finder man sådan en mons tro? Erfaringer med import?Nogle årgange der er bedre end andre? Hvor langt kommer jeg for ca. 150.000?

Index
51838: sv: sv: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (02-10-2007 00:11:38) (svar på 51805)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.102.60)
Hej Jeppe.

Som det lige bliver nævnt ganske kort i et tidligere indlæg, skal du desværre ikke forvente at kunne finde en 90" V8'er efter én eller anden skæringsdato i 1989/1990, som jeg ikke lige kan huske helt præcist (find den på http://www.fstyr.dk).

Grunden hertil er, at V8'erne i Defender/90"/110" tilbage fra sidst i 1980'erne og først i 1990'erne var 3,5 karburatormotorer uden katalysator, der efter nævnte skæringsdato ikke længere kunne godkendes i DK. Som undtagelse kan man dog finde nogle ganske få 110"ere, der som bus er godkendt pr. dispensation indtil et par år senere.

I 1997 produceres en 90" V8 med 3,9/4,0 Efi motor til det amerikanske marked, men den er mig bekendt ikke sådan lige at få godkendt i DK, selv om den i princippet på mange måder er lig den jubilæumsmodel, der kom året senere, også på det europæiske marked, men desværre så sent på året, at den ikke findes fra før misundelsesafgiften på gule plader.

Øv-øv, men det bliver således ikke helt nemt for dig med V8.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Hvide plader

Index
51954: sv: vejledning ved køb, Defender 90 til daglig transport V8 / diesel (04-10-2007 22:05:47) (svar på 51752)
Christian jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.58.31)
hej
jeg forstår ikke rigtig det med v8, jeg synes diesel motorer er en del bedre. der er mange forskeldige bud på hvor langt en v8 motor pr L benzin. men der er nok ingen tvivl om at det ikke er nok.jeg har selv en diesel defender fra 1994, og jeg vil sige at efter 1991 , der er land rovers diesel motorer rigtig gode til hverdag, man kan høre på en tdi'er at den starter med det samme man drejer nøglen. det er en ting jeg sætter meget stor pris på, jeg har prøvet at køre med td , 200tdi, og 300tdi. og jeg vil sige at det er fint med både 200tdi og 300tdi, men gearkassen på 200tdi er lidt for lavt gearet i forholdt til motoren, man kan godt lidt tænke at der er spildte kræfter når der ikke er et 6. gear. så der ville jeg nok vælge en 300tdi. men hvis man skal køre rundt med en hest er 200tdi nok alligevel ikke så ringe. 200tdi motoren larmer lidt mere end 300tdi, men hvis man som mig godt kan lide lyden af en turbo motor så tænker man ikke rigtig over det, ellers har jeg tænkt på man vel kan tage den måtte der ligger oven på 300 tdi motoren og skære af så den passer på 200tdi. der er nogle der kan lide lyden a v8 motor, men jeg kan nu ikke rigtig med varkum i tanken så jeg holder mig bare til diesel, sådanne benzin motorer er jo lidt som at lytte en en fødepumpe der er ved at stå af pga overbelastning.
jeg vil mene jeg kan få min 200tdi 90 PU til at køre 11 kml ved små ture
mvh Christian