tilbage

Land Rover Forum  

Index
52885: gløderør virker ikke %&/&% (22-10-2007 17:31:35)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Hejsa

Jeg er den glade ejer af en 109" serie III med en 2,25 dieselmotor. I øjeblikket forvarmer den ikke - jeg har målt før modstanden, og der er ikke strøm. Så tænkte jeg, at det måske var bundstykket i tændingslåsen - ledningen er fundet, men der er kun strøm på når den starter - så vidt jeg ved skal den vel også forvarme et stykke tid før, når man har drejet nøglen til den første pos....
Er der nogen, som har et godt forslag? Et dagram ville også være kanon (smiley).

LR hilsen
Thomas O, som i øjeblikket har splittet instrumentbrættet...
Index
52886: sv: gløderør virker ikke %&/&% (22-10-2007 17:39:36) (svar på 52885)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Hej

Jeg glemte lige en oplysning mere - lampen lyser, når jeg drejer nøglen i den pos., hvor den gerne skulle begynde at forvarme...
Index
52887: sv: sv: gløderør virker ikke %&/&% (22-10-2007 17:54:47) (svar på 52886)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.71.167)
Hvilken type gløderør kører ud med... spiral eller stift?

Claus
Index
52891: sv: sv: sv: gløderør virker ikke %&/&% (22-10-2007 18:37:45) (svar på 52887)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
jeg har en 90" '87 TD hvor der ikke er forvarmer i tændingsnøglen men en seperat knap til at forvarme med jeg ved ikke hvorlangt tid den skal have men giver den lidt "på slum" men det er tit svært at få den igang når den er kold. på den ledning der går til forvarmeren direkte fra batteriet er der to fancy flad sikrings holdere der sidder parallelt og i den ene er der sat en ledning cirka 5kvadrat(rimeligt mange amps. men hvad bør en sådan sikring være på. jeg gætter på mere end 50 amps da jeg igår prøvede med en 20er i den ene og en 30er i den anden.

ps. dette er et af de mange spørgsmål jeg glemte at stille ude ved Alex i lørdags. tak for en hyggelig eftermiddag.

med venlig hilsen
Bjørn
Index
52901: sv: sv: sv: sv: gløderør virker ikke %&/&% (22-10-2007 20:25:41) (svar på 52891)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Thomas, hvis det er den gamle type gløderør, som ligner en spiral når du tager det ud, så er det så snedigt indrettet at hvis et gløderør brænder over, så virker de andre heller ikke.
Så du må lige have alle rørene ud og checke.
Hvis det er den nye type som bare ligner en 4 mm pind, så virker 3 hvis et brænder over, der skal så være strøm på det sidste rør når der forvarmes.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
52906: sv: sv: sv: sv: sv: gløderør virker ikke %&/&% (22-10-2007 21:12:10) (svar på 52901)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Hejsa

Jeg mener det er dne med spiralen - tjekker lige dette i morgen. Men det er den typer, som er serieforbundet.
Jeg kan nok lave et eller andet, men skal lige have styr på forbindelserne (smiley).

- Tændning drejes
- Strøm "kører" til modstanden i motorrummet
- Gløderør aktiveres.
Er det ikke sådan det skal være eller? Jeg kan ikke se der skulle være nogle relæer - er der noget jeg har overset?

LR hilsen
Thomas

PS. det er en EX -mili bil, hvis det har nogen betydning?
Index
52914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gløderør virker ikke %&/&% (22-10-2007 21:56:53) (svar på 52906)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.220)
Hej Thomas
Normalt vil det jo være sådan at du forvarmer når nøglen er i første pos.
Når gløderørene er serie forbundet, vil lampen først lyse kraftigere når modstanden blive så lille at lampen får forbindelse nok.
Det er så varmen der sænker modstanden i systemet så lampen kan lyse.
Derfor vil systemet virke når lampen lyser, hvis det er forbundet rigtigt og der er forbindelse igennem modstand og gløderør.
Hvis der er monteret parallelforbundne stiftrør vil man forbinde rørene uden om modstanden, og lampen så den bare lyser kraftigt lige fra man begynder at forvarme.
Venlig hilsen
Hartley
Index
52923: sv: gløderør virker ikke %&/&% (23-10-2007 08:51:38) (svar på 52885)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Skru stelforbindelsen til gløderørerne på motorblokken af. Rens og monter igen. Det var en nem prøve som virkede for mig. Når du drejer nøglen til lige akkurat inden starteren kører skal der være strøm på modstanden. Er der ikke det må det være bundstykket eller et ledningsbrud. Der er ikke noget relæ på bilen (originalt). Har du skiftet alle dimserne til 12 volt?? Ellers er det også en fejlmulighed!
Index
52938: sv: sv: gløderør virker ikke %&/&% (23-10-2007 16:33:05) (svar på 52923)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Halløj til alle

Tak for svarene! Jeg er lige kommet ind, og problemet er løst (smiley). Det var en forbindelse ved gløderørene. Jeg tog dem ud enkeltvis, og rensede / testede dem. Måden jeg testede dem på, var ved at dyppe spidsen i lidt olie, og så give dem strøm (spænding) et kort øjeblik - hvis gløderøret røg, var det in ordnung....
Jeg brugte også min multitester, og tjekkede for gennemgang - altså om de havde kontakt til stel, hvor der ikke skulle være det.
Men nu virker det, og jeg kan starte langt hurtigere - mit batteri bliver glad for mig, det har været på hårdt arbejde de sidste morgner...

LR hilsen
Thomas