53233:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 16:51:08) (svar på
53231)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Knud
Der er vist ikke nogen faste priser på toppene. Jeg har selv købt topstykker til både ca. 1800 og 1900 kr + moms. Grunden til prisforskellen er at der var et års tid mellem første og sidste køb. Og det sidste køb er ved at være et år siden så derfor kan det sagtens være prisen er steget lidt siden. Det har priser det med at gøre... VM specialisten i England tager GBP 166 for en top. Dem jeg har købt er uoriginale fra et spansk firma der hedder AMC. Jeg har ved flere lejligheder talt med VM specialisten i England og de har ikke noget at indvende på de toppe.
Der er mange der har mange meninger om den motor, jeg har hørt alt fra, "lortemotor" over "bundsolid" til "verdens bedste motor"(!). Jeg tror ikke et øjeblik på den er så dårlig som rygtet siger, tror nu heller ikke det er verdens bedste. Men det er min opfattelse at det ikke en motor hvor man slipper afsted (ret længe) med at spare. Jeg tror godt du kan slippe afsted med at skifte en top nu og så i løbet af et års eller to tid lægge den MB motor i. Det ville jeg selv gøre. Så lortetopstykker, tjah, alt har en levetid og det er muligt den er for kort på VM's toppe, jeg havde engang en Peugeot 505, der kostede et topstykke 25000 kr + moms og nej der er ikke et nul for meget! Men det var helt kendt at topstykke revnede omkring 200000 km, det var bare at betale. Hvis de ellers kunne skaffe det, det var jo næsten 10 år siden bilen udgik af produktion så der kunne man virkelig ikke forvente de kune skaffe dele. Jeg skal nok ikke have fransk bil mere... Undskyld sidespringet, jeg er stadig lidt mopset over de der franskmænd.
Hvad mener du med at delene er dyre? Jeg synes ikke ca. 1900 for en top er dyrt. Forringerne koster ja hvad dælen var det jeg gav, GBP 28 tror jeg pr stk. Er vel heller ikke så rasende fantastisk dyrt. Det der generer mig mest er leveringstiden på dele til motoren og derfor har jeg da overvejet at lægge noget andet i, en 300 tdi eller måske en td5, det ville være en fin maskine til en RRC.
Og så er installationen i RRC måske ikke den absolut bedste, det her med ekspansionbeholderen der sidder lavere end motoren er nok ikke nogen god ide, det er måske der det største problem er. Der er altså ikke nogen motorer der kan tåle at køre uden kølevand og det gælder sæføli også VM'eren. De nye toppakninger i et stykke er lavet af stål og ser meget mere robuste ud end de traditionelle, det må være meget svært at brænde sådan en af.
Hvor mange km har din motor kørt?
Jeg synes stadig du skal skifte en top og få bilen til at køre ordentligt. Så kan du efterfølgende arbejde med at lægge din MB motor i. Det er da også lidt af et projekt.
Mvh
Jesper, #7282