tilbage

Land Rover Forum  

Index
53636: Køb af Land-Rover (07-11-2007 11:00:01)
Lars Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.216.183)
Kære LR klub!

Som den lykkelige ejer af en nyindkøb gård i Nordsjælland, bliver mit behov for et terrængående køretøj mere og mere indlysende. Og det er særdeles vigtigt, at det ikke er en 4x4-look a like, men en rigtig firehjulstrækker. Derfor påtænker jeg at anskaffe mig en LR. MEN: Jeg er meget i tvivl om, hvilken model jeg skal gå efter.

Mit behov er:
En arbejdshest, der trods alt er komfortabel til alm. kørsel
Plads til min. 5 personer (til alm. kørekort)

Mine krav er:
Max 150.000,00 Kr. +/-
Den skal kunne bruges straks ved køb.
Min over et år til næste syn
Max 200.000 Km +/-
Skal ikke være superflot, men heller ikke gennemtæret af rust

Mine ønsker er:
Et fornuftigt brændstofsforbrug (benzin/diesel) min. 10 km/l (?) - Er det realistisk?
At finde den rigtige bil til mine behov.

Spørgsmål:
Hvilken bil / model skal jeg vælge?
Hvilke skal jeg holde mig fra?
Ruster alle LR så meget som der tales om? Og hvad gør man ved det?
Er reservedele dyre?
Er det rigtigt, at LR er nemme at reparere for en ”ikke-mekanikker”?
Jeg er blevet anbefalet at gå efter 300 TD! Er det et godt råd?
Skal jeg vælge benzin eller diesel? Kører ca. 12000 Km per år!
Er en Freelander en ”ægte” LR?
Range Roveren ER jo en flot øse, men er den ikke rasende dyr i drift?
Reservedele, brændstoføkonomi, vedligeholdelse!
Hvor let er det at få brugte reservedele og hvor, udover hos LR klubbens hjemmeside – købes disse?

Håber på at høre fra jer.

Med venlig hilsen

Lars
lars@netchef.eu
Fredtofte ved Kokkedal








Index
53638: sv: Køb af Land-Rover (07-11-2007 11:26:12) (svar på 53636)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.168.225)
Hej Lars.

Hvis du vælger en 300 tdi motor variant, så er 10 km/l realistisk, afhængigt af biltype.
300 tdi motoren er kanon, og har ingen elektronisk styring (bortset fra egr i nogle tilfælde)

Defender ruster, i mine øjne, ikke ret meget, og slet ikke nær så slemt som mange normale biler, da der trods alt jo kun er rammen og torpedoen der er udsat. Dog skal du være opmærksom på alu tærring på nogle biler hvor jern og alu ikke er afskærmet fra hinanden.

En Defender er let at reparere, overordnet set, der er dog ting hvor du skal alliere dig med nogen der har prøvet det før, men et medlemskab af klubben klarer dette problem.

Reservedele er ikke dyre, men det er vel en personlig opfattelse.

Om hvorvidt en freelander er en ægte lr er faktisk noget du selv skal finde ud af. Den er jo designet med et andet udgangspunkt end en defender. Defenderen er jo i visse henseender håbløst designet, og gammeldags, og alligevel opfylder den alle mine behov, er for mig let at reparere, holder til utroligt meget og en fantastisk taknemmelig bil.. men måske er jeg bare heldig.

Jeg tror du kommer til at købe en rangerover classic eller disco, hvis du for 150000 kr vil have en hvid plade lr, eller en freelander.

En ting jeg tror du vil savne, er at freelanderen ikke har reduktionsgear modsat resten af lr modellerne. For mig er det en del af at være en rigtigt 4x4.
Komforten er ikke det bedste i defenderen, men den er fin til undertegnede.

Vær dog opmærksom på, at der er mange rrc eller disco til salg, som er slem rustne.

I den sidste ende må du ud og prøve nogle stykker, og se hvad der falder i din smag, jeg faldt for defenderen, og kommer ikke videre, for den er for mig hvad der er en ægte lr, kompromisløs, håbløst gammeldag men alligevel den bedste i min verden for den klare alt hvad jeg byder den.

Hilsen

Stephan



Index
53639: sv: Køb af Land-Rover (07-11-2007 11:28:46) (svar på 53636)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej Lars.

Tillykke med gården.

Hvis du ikke har brug for at køre virkelig "tung" terrænkørsel i dybe mudderspor med tariler efter, så tror jeg at du skal se dig om efter en Freelander TD4 på hvide plader. Ja, den koster, men der er bedre komfort end i Defenderen og der er 5 siddepladser.

På hvide plader kommer Defenderen med 6/7 sæder i 90", og 10 sæder i 110. 90´eren kan du køre med alm. kørekort, men - ærlig talt - så er der ikke den store komfort bag i en 90".

Range Roveren kan jeg ikke rigtig udtale mig om.

Der er også den mulighed at du køber en Discovery S1 eller 2 på hvide plader. Her kan man få en super bil til billige penge hvis man er parat til at betale benzinregningen fra en V8 - wrooooom

God jagt - og husk: Uanset hvilken Land Rover man køber, så er det en ægte Land Rover

Hilsen Jens
Index
53652: sv: Køb af Land-Rover (07-11-2007 13:58:09) (svar på 53636)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Lars

http://www.sitecenter.dk/laro er en rigtig god side for den der overvejer en brugt Defender. Der vil du finde svar på mange af din spørgsmål og læse lidt om hvorfor og hvordan mange af os elsker vores Land Rovere

Held og lykke med projektet.

Hilsen Niels, der mener at en 90"/110" - Defender er lidt for moderne. (Smiley!)

Index
53687: sv: Køb af Land-Rover (08-11-2007 07:27:10) (svar på 53636)
Hans Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.159.100)
Hej Lars

Jeg har kørt Disco et par år nu. Jeg har valgt 3,9 benzineren fordi den har et fantastisk træk, den kan klare næsten hvad som helst uden at miste fæstet. Den har god plads indenbors er meget billig at reparere, jeg har brugt ca 7.000 på vedligeholdelse og rep om året incl. dæk. At den så ik kører så langt på literen betyder ikke så meget, det er totaløkonomien der trækker. Pas på med nogle freelandere - de kan have problemer med kværnede motorer. Men det er en dejlig lille vogn. Men både i Discoen og Defenderen får du mere oplevelsen af at være et med bilen og kunne klare en hvilken som helst situation.