tilbage

Land Rover Forum  

Index
54237: landrover serie 3 1976 (18-11-2007 19:57:27)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.70.105)
Jeg vil gerne tilspørge forummetom der er en kan hjælpe mig.

1) Er bremsebakkerne ens i bag ved tromle bremser.
2) Når der er monteret 2 hjulcylinder pr. hjul i for er det så en nyere version eller en opgraderet version.
3) hvordan føles bremsepedalen når bremsesystemet er udluftet og justeret ud, bliver pedalen så helt hård (rigtig hård) og det er ikke fejljustering.
4) Denne ventil hvad er det billede vedhæftet
Index
54238: sv: landrover serie 3 1976 (18-11-2007 19:58:48) (svar på 54237)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.70.105)
lige et billede mere
Denne ventil sidder på bagakslen.
Index
54247: sv: sv: landrover serie 3 1976 (18-11-2007 21:42:14) (svar på 54238)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.100)
For at tage det sidste først; billedet viser et Salisbury-bagtøj, så jeg går ud fra at det er en 109" den viste ventil er en reduktionsventil og er ikke standardmotering, og nej, bremsebakkerne på bagakslen er ikke ens, derimod er to bremsecylindre pr. side standard på en 109"s foraksel. Den 1. viste ventil er en kombineret fordeler og meldeventil; dersom et rør til for- ell. bagkredsbremse skulle blive utæt ell. revet over presses et blindstempel til en side og påvirker kontakten og så skulle den røde lampe der sidder i midterkonsollen på instrumentbrædtet lyse, den skal også lyse hvis der er for meget vandring i bremsecylindrene.
Index
54255: sv: sv: sv: landrover serie 3 1976 (19-11-2007 08:51:29) (svar på 54247)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
LIge et spørgsmål:

Kan jeg godt fortsætte med at køre selvom den der fordeler/meldeventil ikke er sat til lampen i instrumentbrædtet, ledningerne er klippet på ventilen.
MEn på den anden side så tror jeg den har kørt i flere år hvor den ikke har virket i melderen og desværre tror jeg siden 1987 hvor den blev renoveret sidst.

Er der nogen der har et varenummer på den og evt. en pris?

claus
Index
54245: sv: landrover serie 3 1976 (18-11-2007 21:22:32) (svar på 54237)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
1) Ja, det er meget normalt.
2) Ikke nødvendigvis, visse af dem havde 2 hjulcylindre som standard.
3) Den skal blive hård som sten ca. 1/3 nede. Må ikke fjedre eller falde langsomt.
4) Det er en sikkerhedsventil, der skal sørge for at du kan bremse med mindst den ene kreds, hvis en anden kreds svigter(2-kreds system)
5) Det er ikke en ventil, men en fordeler(slangekobling)

/tony
Index
54346: sv: sv: landrover serie 3 1976 (20-11-2007 21:12:43) (svar på 54245)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.87)
På given foranledning skal det oplyses, bremsebakkerne på en Salisburyaksel er ikke ens; der er en sekundær og en primær bremsebakke, sidstnævnte vender altid fremad og kan kendes ved at selve belægningen er trukket lidt ned ad
skoen i forhold til den sekundære, dette er for at undgå at hjulet "hugbremser" og blokerer.
Index
54364: sv: sv: landrover serie 3 1976 (21-11-2007 06:52:55) (svar på 54245)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Tony.


Ad punkt 5 der er du lidt galt på den, det er nemlig som Verener skriver en reduktionsventil, den blev monteret på flere 109'er i midten af 70'erne for at udgå overbremsning på baghjulene specielt på pickup'er uden læs var det et problem.
At den så samtidig fungere som fordeler/T-stykke er en anden sag.

Med venlige rover hilsner

Ole.
#493.
Index
54365: sv: sv: sv: landrover serie 3 1976 (21-11-2007 08:32:13) (svar på 54364)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej Ole.

NU du skriver i tråden har jeg lige et par spørgsmål til dig specielt.
Denne bil der skrives om er jo den gule pickup med finer sider du renoverede i 1987 for Hans Jørgen Zerlang Tækkemand.
Kan du huske om der blev skiftet motor dengang?
Blev der skiftet aksler?
De fjedre der sad på den er de originale?
Grunden til at jeg spørger til disse ventiler er at melde og fordeler ventilen er ledningerne klippet er det gjort med vilje?

Claus