tilbage

Land Rover Forum  

Index
54353: Webasto fyr med startproblemer (20-11-2007 22:10:17)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
For lidt tid siden købte jeg et 7 år gammelt, men i god stand, termotop C fyr af et andet medlem. Sælger har forklaret at det virkede da han afmonterede det, så jeg har ingen grund til at formode at det er solgt med urent mel i posen.

Efter tilslutning startede det som det skulle og kørte startproceduren som det skal. Efter godt 1 minut stoppede fyret pludselig og forbrændingsblæseren blæste en masse røg ud. udstødningen bliver varm så der sker en forbrænding derinde. Jeg prøvede at fejlfinde på det. diesel pumpe-ok, blæser-ok, udluftning-ok, batterispænding-ok osv. Ingen fejl kunne jeg finde. Den tekniske manual er gennemgået men uden svar. Til sidst måtte jeg bide i det sure æble og sende det til et autoriseret Webasto værksted. Brænderen viste sig at være meget sodet til og deres måleinstrumenter (pc-software) sagde at flammevagten ikke virkede. En ny brænder og flammevagt blev monteret og fyret kørte lystigt på værkstedets prøvestand.
Nå-ja tænkte jeg- nu er fyret da nyrenoveret så jeg betalte de 2k. for reperationen, tog fyret under armen og monterede det dagen efter. Efter kun en rigtig tænding og kørsel med fyret var den gal igen.
Den starter, kører ca. 1 minut, stopper og blæser en masse røg ud.
Jeg ringede til værkstedet og kørte ud med det. De kunne fortælle at det var helt tilsodet indvendigt og efter en rens kørte fyret igen i deres prøvestand. Denne gang havde jeg også afmonteret dieselpumpen så denne blev brugt i prøvestanden. efter 2 dage på værkstedet med flere start cyklusser på 10+ minutter hentede jeg det, kørte hjem og monterede det- og afprøvede det. Da kørte det og jeg var en glad person. Dagen efter kørte jeg ud på værkstedet igen, for på deres foranledning at få målt CO værdien for at se om fyret fik en for fed blanding. Den lå i den pæne ende af skalaen så ingen problemer der. Nu troede jeg problemet var løst men desværre. Efter 5-6 starter er fyret begyndt at lave nummeret igen med at starte, køre ca. 1 minut og så blæse en masse røg ud. I morgen er det så 4 gang jeg skal ud på værkstedet med det, og jeg er ved at være godt træt af det.

Er der nogen ideer til hvad der kan være galt?

Venlig hilsen Mads.
- der snart monterer en Morsø brændeovn under motoren da sådan en tingest sikkert er mere driftsikker end mit fyr.
Index
54452: sv: Webasto fyr med startproblemer (22-11-2007 17:42:17) (svar på 54353)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Der sidder også en thermokontakt (måske kaldet noget andet) men denne dims skal sørge for at at der ikke sker en overophedning - evt kontroller vandpumpen i fyret igen - afmonter selv skidtet og lav din egen prøvestand - det er simpelt (batteri, balje med vand og en dunk brændstof)og du sparer mange penge - prøv i første omgang at tage de 3 sikringer ud - vent 30 sekunder og sæt dem i igen og genkod derefter uret og prøv så at starte igen....

er der evt luft i systemet - fyret skal jo sidde under "vandlinien" - kør evt op på en sten for at få udluftet kølersystemet. Luft kan nemlig drille både bilen i sig selv men specielt et lille fyr...

held og lykke - giv lyd om resultat!

Thorstein - med 2 Webasto fyr der virker - altså indtil de ikke gør!

Index
54492: sv: sv: Webasto fyr med startproblemer (23-11-2007 01:38:34) (svar på 54452)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
Luft i systemet kan drille fyret helt vildt!
Hvis det er tilfældet skal du eftermontere et lille rør(bremserør) i din expansionsbeholder der når fra studsen til bunden af beholderen, så den trækker vand tilbage istedet for luft. Temligt simpelt, men ret effektivt. Har haft mange problemer med et sprit nyt fyr, men efter det lille trick kører det hver gang!

MVH Rasmus
Index
54614: sv: Webasto fyr med startproblemer (25-11-2007 17:29:53) (svar på 54353)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Så er der lidt nyt omkring fyret.

Jeg tog for 4 gang ud og fik det renset. Som de tidligere gange var brænderen helt kokset til. Efter den blev renset kørte fyret igen 3-4 gange men så var alt tilbage til det gamle. Jeg kørte ud og fik dieselpumpen testet. Den var ok. Efterfølgende kørte jeg hjem og rensede fyret i garagen. Da kørte det 6-7 gange, før den koksede til.

Som i beskriver kan det være kogesikringen der bliver aktiveret, men så alligevel ikke, for ved den type fejl skal man pille sikring F1 ud i ca. 10 sekunder før fyret igen kan startes. Jeg kan starte mit fyr igen med det samme, så den fejl er udelukket. Desuden var der ikke fejl når Webasto mekanikeren satte sin computer til. Alt er som det skal være, bortset fra flammevagten melder fejl så fyret tror der ikke er ild i forbrændingskammeret. Jeg kan mærke at der er masser af ild da udstødningsrøret bliver varmt.

Efter 5 gang ved Webasto måtte mekanikeren melde pas og ringe til webasto's hovedkontor og snakke med en tekniker der forklarede at det så måtte være elektronikken der spillede os et puds. Nyt elektronik koster spidsen af en jetjager, i forhold til et nyt fyr så jeg købte sidstnævnte i stedet.

Min stædighed gør at jeg prøver lidt mere med det gamle inden jeg monterer det nye, da det er for mystisk til at acceptere at elektronikken kun virker 4-8 gange efter at brænderen er renset. Jeg forstår heller ikke hvorfor det soder til, specielt ikke når CO målingen af udstødningsgasserne var meget fin, det burde ikke kunne lade sig gøre. Sidste forsøg må være at gå indsugningen igennem og se om den får nok luft. Webasto værkstedet mente ikke det fejlede noget da de havde fyret i deres testbænk, men måske har de overset noget.


Hilsen Mads.
Index
54632: sv: sv: Webasto fyr med startproblemer (26-11-2007 01:57:46) (svar på 54614)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.89.182.216)
Der er en mulighed at du har dårlig brændstoff i tanken. Webasto'en tager fra bunden som bekendt. De moderne fyr er ikke alt ædende, og kræver måske renere brændstof end hvad motoren kan klare. Nettop det at brænderen kokser så hurtigt, og at ingen fejl findes ellers, får mig på den mistanke.
Med håb om at du snart får varmen. Den Danske vinter kan virke mere klamme end den Norsk.
Index
54669: sv: Webasto fyr med startproblemer (26-11-2007 21:01:57) (svar på 54353)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Så er fyret blevet skilt ad til atomer. Blæseren er tjekket, pumpe osv. Brænderen var igen helt kokset til men det ser mig lidt underligt ud.

Måske en læser med generelle erfaringer med oliefyr kan sige noget ud fra et billede. De er taget oppe fra brænderens udmunding.

Kan det være at den diesel jeg tanker ved den lokale tankstation er specielt sammensat så der dannes koks ved bestemte temperaturer.

Det skal siges at fyret sammenlagt har kørt under 2 timer efter en grundig rens, og det skal siges at Webasto mekanikeren gav udsagn om at det så værre ud end selv gamle fyr med mange mange flere drifttimer.
Index
55539: sv: sv: Webasto fyr med startproblemer (12-12-2007 00:42:01) (svar på 54669)
Mikkel B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.206.222)
Fandt du ud af noget Mads? Det ser ud som om at det får for lidt luft...Eller dårlig diesel

mvh.
Mikkel
Index
55794: sv: sv: sv: Webasto fyr med startproblemer (16-12-2007 21:46:23) (svar på 55539)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Hej Mikkel.

Tjaa jeg fandt ikke ud af så meget. Til sidst måtte Webastoværkstedet give op. Endten kunne jeg få de penge som jeg havde købt reservedele for retur, eller de kunne trække reservedelene fra prisen af et nyt fyr. Nu da jeg har installeret kabler mv, vil jeg have varme i, så jeg købte et nyt Webasto Termotop E. Godt Nok er det den lille model, men den har ingen problemer med at varme bilen op.

Derfor kan jeg kun se 2 ting der kan være i vejen med det gamle:

1. elmotoren til forbrændingsluften er "underlig"

2. Elektronikken er "underlig". Blæseren er styret af noget effektelektronik med variabel hastighed på blæsermotoren, så måske er denne "rampe" ikke som den burde være. Det var værkstedets bedste bud. De kunne bare ikke forstå at diagnose computeren så sagde at alt var i orden...
Jeg må indrømme det har været svært at købe et nyt fyr, når det andet ser ud til ikke at fejle en brik.

Nu er det blevet for koldt at stå ude i garagen og lave fyr, men jeg kigger på det når vejret bliver lidt varmere.

ps. det kunne sikkert være fint med en luftmåling, da det vist er det sidste der ikke er blevet tjekket. Jeg har mærket en del på det nye fyr, med hendsyn til luftgennemstrømningen, og det ser ikke umiddelbart ud til at det nye fyr presser mere luft igennem forbrændingen end det gamle, så det er også lidt underligt.