tilbage

Land Rover Forum  

Index
54840: Flere spørgsmål omkring min "nye" Defender!! (29-11-2007 18:54:27)
Lars Milsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.173.104)
Ja nu kan jeg jo lige så godt samle alle spørgsmål under et og jeg er da sikker på at I nok skal blive træte af mig inden længe.
Glæder mig til at jeg kan kalde den min. Da jeg var ude at prøvekøre sidste weekend var jeg lige som en lille dreng igen. Et stort smil over hele fjæset!!

Nå her et par spørgsmål til:
1) Vil gerne skifte "møllehjulsrettet" ud med et mindre og tykkere et af slagsen. Nogle foreslag og hvor kan det købes?

2) Er der nogen der kender et sted hvor jeg kan få bilen undervognsbehandlet? Den er sgu rigtig flot inden under og vil gerne holde den sådan så længe som muligt.

3) Hvilken type remstrammer skal jeg have til en 300tdi?

Index
54848: sv: Flere spørgsmål omkring min "nye" Defender!! (29-11-2007 20:02:04) (svar på 54840)
Claus Andersen #7924, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.69.246)
Hej Lars!

Jeg er selv forholdsvis ny i "gamet" og har selv stillet en masse spørgsmål.

1) rattet kan du skifte ud med et fra eks. MECA, en forhandler/reservedelspusher her i DK, der har jeg købt mit. Det kan du se på linket herunder.

2) Jeg ville holde mig fra undervognsbehandling, med mindre bilen er meget ny, dvs. få år gammel. Min er fra 1985 og skal til foråret have den store slibetur undervognsmæssigt, så jeg kommer ind tl det rene metal, og så skal den have en gang grå zinkmaling, for så kan jeg se hvis der kmmer rust nogen steder. Det kan du ikke hvis du har smurt det hele ind i techtyl, så kan det sidde og ulme inden under uden du lægger mærke til det. Zinkmalingen gør lidt det samme som galvanisering, hvilket er at metallet er mere modstandsdygtigt over for rust.

3) det er ikke lige min afdeling! Sorry.

Hilsen
Claus

www.landrovernet.dk

Index
54867: sv: Flere spørgsmål omkring min "nye" Defender!! (29-11-2007 23:07:00) (svar på 54840)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Jeg vil kun give svar på 2'eren..

Er din bil behandlet i forvejen?

Hvis ja, så sæt tid af til at få renset al løs undervognsbehandling, tectyl o.l. af. Du skal bruge en ligekærv skruetrækker, nogle spartler og en skrabepind( et stykke fladjern med den yderste cm bukket op i 90 grader). Læg en billig presenning ud, kør bilen henover og gå igang. Alt hvad der er bare lidt løst skal skrabes af. Vær især grundig med de steder hvor der kan lægge sig vand ovenpå rammen.

Når du så har gjort det, blæser du alle små gemmesteder rene for støv og grus med trykluft, så rammen er ganske ren og uden ansamlinger af støv, mudder eller sand.

Så tager du en tryksprøjte, fylder den med linolie og sætter den i et stor gryde kogende vand. Så venter du ca. 30 min til olien er gennemvarm. Imens kan du dække bremseskiver til med plastic og evt. steder i motorrummet du ikke vil behandle. Så pumper du tryk i sprøjten og så er det ind under bilen. Sprøjt rigeligt overalt, ind i huller op langs fjedre, oppefra på rammen og nedefra, panelerne i siden under dørene, undersiden af ladet, over gearkassen, i skærmkasserne osv. I motorrummet skal du ikke bruge nær så meget, men kom alligevel godt rundt. Liolien angriber ikke gummi eller noget andet, så det kan principielt bruges overalt.
Til rammen indvendigt kan du bruge en tectylsprøjte der kan suge fra en beholder. Denne beholder er f.eks. blot en 5 liters dunk med opvarmet linolie.

Indvendigt i døre er det fint at sprøjte, men en pensel er lettere at styre.

Olien er en lille uges tid om at hærde igennem, så ingen mudder og helst ikke regnvejr i den tid. Men så har du en billig, miljøvenlig, ikke-sundhedsskadelig undervognsbehandling, der ikke kan gøres bedre af nogen.

/tony

-der snart burde patentere denne løsning...