tilbage

Land Rover Forum  

Index
56046: skæv bremsning! (22-12-2007 11:08:20)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.151)
først vil jeg lige benytte lejligheden til at ønske jer alle en glædelig jul og godt nytår!

jeg har lige haft min trofaste 110 til syn.....uha hvor han roste min undervogn og fin er den da blevet!!
men ak lygter lyste for højt, en styrekugle var kaput og forbremse trak til venstre!!
synsmanden sagde at han ikke kune måle bremserne på rullerne fordi vognen har permanent 4hjulstræk så han kørte en tur og kunne konstatere at venstre forhjul bremsede mere end det højre!!
jeg måtte fortælle ham at jeg sjovt nok havde fået bremserne målt hos ford i ribe og der bremsede forhjul fint og højre bagtromle bremsede dårligt...og da tromlen røg af viste det sig at der var olie i bremsen!! nå men den fik jeg renset og justeret og så var den fin igen, men det jeg undrer mig over var det han sagde med at han ikke kunne måle bremserne pga af 4hjuls-trækket!! kunne ford i ribe det...tænker jeg så???
nå det blev en længere smøre men mit egentlige spørgsmål er hvordan får jeg skivebremserne til at bremse lige?? klodserne ser ok ud og skiverne ligeså....der findes da ikke andre muligheder for at justere dem gør der??
da jeg købte bilen for 2 år siden og sendte den til syn bremsede den også skævt på forhjulene men der blev den målt på rullefeltet....og det i samme synshal i esbjerg....men her blev bremserne lavet hos en mekaniker i esbjerg så hvad han gjorde ved dem aner jeg ikke!!

rover hilsen peter, ribe nu igennem det værste og en fin fin 110 n/a
Index
56047: sv: skæv bremsning! (22-12-2007 11:21:21) (svar på 56046)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
Hej Peter
jeg havde også vrøvl med mine forbremser 90" '87 TD og det gik over ved at jeg skilte bremserne ad og masserede stemplerne i kalibrene og pudsede stemplerne så de kunne bevæge sig ubesværet. det var det eller nye kalibre, hvilket jeg ikke lige var interesseret. bag på skiftede jeg tromler og bakker det koster en slik i forhold til foran.
hvis du har brug for yderlig hjælp så skriv en mail.

mvh Bjørn
Index
56048: sv: sv: skæv bremsning! (22-12-2007 11:56:27) (svar på 56047)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.151)
hej bjørn

tak for dit svar....ja det kan godt være jeg skulle skille dem ad og se hvordan stemplerne virker...og måske en rensning kan løse problemet??

et tillægs spørgsmål: grunden til at bilen lyser for højt er at jeg stort set altid har masser af værktøj og alverdens reservedele liggende...mangler et værksted, men bilen må laste 1000 kg og jeg kan godt se den hænger noget med rumpen....er det mine fjedre der er blevet slappe og eller støddæmperne der er udtjente?? bilen er monteret med automatisk niveauregulering...kan det være den der er skurken??

rover hilsen peter, ribe
Index
56055: sv: sv: sv: skæv bremsning! (22-12-2007 14:35:08) (svar på 56048)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Peter,

hvis du altid har en masse habengut bagi i bilen - så indstil dine lygter herefter - mange tager fejlagtigt alt "skramlet" ud, når de skal på værksted - for derefter at fylde det i igen - og så lyser bilen lige op i himlen igen...

Hvis din bil er med permanent 4-hjulstræk må den ikke komme i en 2-hjuls bremseprøvestand! Kun hvis du kan totalt frakoble 4-hjulstrækket er det forsvarligt - ellers kan det koste dyrt!!!

Du skriver ikke hvor meget bilen har kørt - men selvfølgelig er fjedre og støddæmpere jo slidt efter så mange år. Producenter anbefaler udskiftneng af støddæmpere efter 80-100.000 km. Det lyder vildt i manges ører, men jeg har selv prøvet forskellen - og den er tydeligt mærkbar... desværre kan man så mærke andreskavanker (som også er blevet udbedret/forbedret/fjernet!)

skift eventuelt stempler i dine forbremser - du kan få dem renoveret hos alverdens firmaer uden at blive flået økonomisk - det er ihvert fald billigere end at skifte til nye - og såe r du sikker på at de virker igen... Skævbremsning er noget skidt - specielt i den kolde og glatte årstid (læs: efterår og vinter)
Index
56061: sv: sv: sv: sv: skæv bremsning! (22-12-2007 17:22:14) (svar på 56055)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.151)
hej alexander

tak for dit svar og ja jeg har ikke tænkt mig at tømme bilen for at fylde den igen bagefter så de må justeres ned hvis ikke nye dæmper og fjedre kan gøre det for mig??
jo min vidunderlige 110 2.5n/a har kørt 414000km og jeg har kørt de 50000km de sidste 2 år så den gamle har set lidt af verden!! motor hovedrenoveret ved 210000km... fik et langt 2 sidet udskrift med bilen over hvad der var gjort ved motoren!
hvad angår bremserne så vil jeg efter en velfortjent fridag gå igang med at skille dem ad og se om ikke en gang rens og pudsen kan få dem til at gå fint igen!!

god jul alexander!!

rover hilsen peter, ribe