tilbage

Land Rover Forum  

Index
56187: Webasto Thermotop C (26-12-2007 23:28:24)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Forum

Nu har jeg siddet og bladret frem og tilbage i den vejledning(Læs vildledning) til mit webastofyr i min 110 TD5.
Mit fyr starter fint men efter det har kørt startsekvensen så stopper det.
Jeg har læst mig frem til at det ikke tænder rigtigt.....eller hvad ??
Mit spørgsmål er følgende:
Skal fyret luftes ud og hvordan.
Er det en sikring der driller.
Jeg må indrømme at jeg ikke har haft det startet op i sommers selv om Webasto anbefaler det........kan det ha noget at sige ?
En sjælden gang starter det som det skal og det er typisk når jeg har været ude og køre og jeg så lige prøver om det stadig virker.

Jeg har søgt på nettet og i trådene men er ikke blevet meget klogere.
Jeg håber at forum kan hjælpe..........som i jo plejer at kunne :-))

Mlrh.
Peter Toft
Index
56191: sv: Webasto Thermotop C (27-12-2007 00:29:51) (svar på 56187)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Der sidder 3 sikringer - prøv at tage dem ud først - således er fyret nulstillet - husk at stille ur igen for korrekt anvendelse.

Prøv derefter om ikke det virker efter hensigten - bilen skal naturligvis være kold når du afprøver det - ellers kan thermokontakten drille....

det er bedst at anvende fyret hyppigt
Index
56192: sv: Webasto Thermotop C (27-12-2007 01:38:46) (svar på 56187)
Henrik Kahns #2433, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.50.68)
Hej Peter

Jeg har en 1 år gammel termotop c der gør det samme, tror jeg. Kan du hører pumpen køre i den korte tid den kører?
Stopper den pludseligt helt og tænder luftmotoren efter 10 sek og laver en røgsky? kan du få det igang hvis du slukker og tænder det igen(evt. 3 startforsøg) Kan det starte hvis motoren er halvvarm?
termtop c har ikke en optisk flamesensor men bruger gløderøret som en slags temperaturmåler, efter start sekvensen, til at godkende flamen med.det er et svagt punkt. Styrerboksen kan have en dårlig forbindelse i printet. Brændkamret kan sode helt til af uforklarlige årsager. men har ikke fundet fejlen endnu på mit.Jeg prøver at skaffe et nyt gløderør/flamesensor. Jeg har søgt lidt på tyske hjemmesider, c-modellen kan tilsyneladende drille lidt. sært nok er der ingen problemer med den 1200w svagere e-model der er monteret i samme hus.

Index
56200: sv: sv: Webasto Thermotop C (27-12-2007 10:26:08) (svar på 56192)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Henrik & Alexander


Jeg vil i første omgang prøve at nulstille fyret ved tage sikringerne ud men den forklaring du kommer med Henrik kan godt lyde lidt som noget af det jar har oplevet.
Jeg kan ikke fornemme om pumpen kører eller ej men fyret køre jo en gang imellem så jeg tror ikke det er der problemet ligger !
Jeg kan altid starte det op og så går det i stå efter at have kørt 2 sekvenser igennem og der er ikke varme i kabinen........hvis jeg siger at det sammenlagt kører 2 min efter start så er det ikke helt galt.

Jeg har ikke noget ur koblet på fyret.....jeg har telestart og det ser ud til at fyret er sat til at køre i 30 min.....ifølge den test man kan lave med telestart.

Jeg vil gå ud og prøve at nulstille ved at tage sikringen

Mlrh Peter Toft
Index
56202: sv: sv: sv: Webasto Thermotop C (27-12-2007 10:56:43) (svar på 56200)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Bare en vild tanke - det har været omtalt andre gange... kunne det være en luftlomme der driller??!! Har bilen fået skiftet kølervæske for noget tid siden?!

Det kan nemlig drille fyret der således starter op og derefter går ud fordi det ikke har tilstrækkelig med vand til cirkulationen.

luftlommer kan afhjælpes ved at køre forhjulet op på en sten med den side hvori ekspansionbeholderen sidder - dog skal dækslet afmonteres mens processen afprøves - husk at trække håndbremse og gerne noget der kan blokere et eller flere hjul - sikkerhed kan ikke tages for seriøst - en LR er ikke let!!

Jeg har en kammerast der ogås havde MANGE problemer med et Webasto dieselfyr - alt blev skiftet og alligevel var der altid problemer - startede men gik ud 4 min senere.. kørte hele tiden ud men kun med luftblæser i kabine og fyret (ergo ingen varme..) han endte med at skifte bil!

lad os høre om det videre forløb!
Index
56235: sv: sv: sv: sv: Webasto Thermotop C (28-12-2007 09:01:59) (svar på 56202)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Hej Peter. Det du nævner har jeg også været igennem. På
tråden 54353 kan du læse hvad jeg kom frem til.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=54353#54353

Håber du kan kaste lidt lys over de Termotop C fyr.

Venlig hilsen Mads.
Index
56237: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto Thermotop C (28-12-2007 09:46:00) (svar på 56235)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Mads

Ja det er en jungle at hitte rede i med hensyn til fejlfindning på de C fyr.
Men jeg har været rundt og surfe lidt på diverse hjemmesider og blev ikke så meget klogere end at man skal omkring et serviceværksted for at klare problemet.
Nå men jeg er åbent for alle gode råd og ideer og er kommet til den konklusion at nu må der eksperimenteres for fulde sejl...........og hvorfor nu det !
Jo jeg har besluttet mig for at investere i den lidt svagere model.......den er der nemlig ingen problemer med...........og så kan jeg jo indtil da gå og hygge mig med forskellige forsøg mv.
Jeg kom i snak med en tidligere mekaniker igår og han havde mange erfaringer med netop Webasto...........han betroede mig at der bare er nogle modeller som aldrig skulle ha været på markedet og som han sagde: Thermotop c er ikke bygget til kortvarige varmesekvenser efter hans mening skulle de mindst køre 45-60 min ellers koksede de til.

Mlrh
Peter Toft...........nu lidt klogere
Index
56252: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto Thermotop C (28-12-2007 15:01:42) (svar på 56237)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Prøv eventuelt et additiv i brændstoffet -
Tunap, Bardahl og mange andre laver rensende produkter til både benzin og dieseldrevne køretøjer - og disse har også en virkning på udstyr der fungerer ved hjælp at bilens eget drivmiddel.
Et dieselfyr ryger lidt mere når der iblandes et rensemiddel - hvilket jo er tegn på, at der er "affaldsstoffer" der kan fjernes... med hensyn til tråd vedr. fejlmuligheder på de forskellige typer fyr -

kast gerne et link hvor du/I har fundet det på nettet!!!! det letter det for os alle i det lange løb....
Index
63962: sv: Webasto Thermotop C (28-05-2008 13:25:38) (svar på 56187)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.213.198.190)
Hej Peter
Bedre sent end aldrig. Jeg har haft samme problem, det er sandsynligvis et irret stik ved doseringspumpen, stikket sidder på karossen over bagakslen. Fyret kan godt start op, men når det efter ca. 1 min skifter til driftmode 'måler' fyret fejl på forbindelsen til doseringspumpen og lukker ned.
Da jeg fik skiftet stik kørte fyret som det skulle.

Og husk så lige at lade fyret køre en cyklus en gang om ugen