tilbage

Land Rover Forum  

Index
57482: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 00:32:30)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.51)
Igen..

Nå, så fik jeg skiftet min defekte ser3 gearkasse om til en lidt mindre defekt ser3 gearkasse.

Mht. kobling, jeg skruede slavecylindren af, beholdt slangen på. Skiftede gearkassen, nyt udrykkerleje. På med den gamle slavecylinder. med andre ord, jeg har ikke haft hydraulikken adskilt.
Koblingsplade og koblingshus har jeg ikke rørt, det virkede fint, og de er tøre.

Alt virker nu, pedalen føles fin som den plejer, gearene skifter, men koblingen fedter meget i alle gear.

Hvad f.. hvad er gået galt, er der noget der kan justeres? nej vel.

Det eneste jeg kan komme på er "pinden" til vippearmen til udrykkerlejet som ikke er kommet ordentlig ind i hullet på slavecylindren så den trykker lidt hele tiden...?

Hurtige bud ? Jeg håber at kunne fixe det i dag fredag.

..Kasper

109" 1965 2A V8 ser3-gear-kobling.
Index
57483: sv: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 05:33:23) (svar på 57482)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
Hej Kasper.

Det sku jo være rimeligt nemt at finde ud af, om din teori holder, ved at afmontere slavecylinderen igen, og tjekke det igennem inden du monterer igen.

Med venlig serie 2a stationwagon hilsen.
Index
57486: sv: sv: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 05:54:58) (svar på 57483)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Satte du et nyt udrykkerleje på eller det fra den "nye" gærkasse?
Hvis ja kan det nye have været højere. Det ses ofte ifm andre engelske biler.

Piller du gærboksen af igen, skal du lægge en lineal hen over anlægsflangen på koblingshuset og måle afstanden fra udrtkkerlejets anlægsflade til linealen og sammenligne det med det tilsvarende mål på glideskiven på koblingsnavet ift motorens anlægsflade.

Så skulle der gerne være lige netop plads til at det hele kan sidde frit.

mvh
Knud
Index
57487: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 07:55:10) (svar på 57486)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.51)
Jeg satte nyt udrykkerleje på. købt til formålet fra Meca.

Hvis det er højere, hvad er kuren så?

Og hvis jeg måler at der ikke er frit spil, hvad er kuren så ?

"Piller du gærboksen af igen, skal du lægge en lineal hen over anlægsflangen på koblingshuset.."
Du mener "bellhousing" ikke ?

"..og sammenligne det med det tilsvarende mål på glideskiven på koblingsnavet ift motorens anlægsflade"
"Glideskiven" ? Du mener vel fjedrene på koblingshuset?

Jeg kalder her huset med fjedrene der klemmer om selve koblingspladen for koblingshuset.

..bare fordi jeg ikke helt kender de danske navne ;-)

-Kasper
Index
57493: sv: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 09:39:25) (svar på 57487)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg satte nyt udrykkerleje på. købt til formålet fra Meca.

Hvis det er højere, hvad er kuren så?

Knud: Hvis det er for højt, presser det hele tiden på trykfodens glideskive og tillader ikke koblingen at låse rigtigt. Så skal der et lavere leje tilm hvis ellers dit nav er nyt og tykt nok. Nav = pladen. Hvis dit nav er slidt kan det give samme effekt med et nyt udrykkerleje.

Og hvis jeg måler at der ikke er frit spil, hvad er kuren så ?

Knud: som ovenfor fortalt

"Piller du gærboksen af igen, skal du lægge en lineal hen over anlægsflangen på koblingshuset.."
Du mener "bellhousing" ikke ?

Knud: Jo.

"..og sammenligne det med det tilsvarende mål på glideskiven på koblingsnavet ift motorens anlægsflade"
"Glideskiven" ? Du mener vel fjedrene på koblingshuset?

Knud: Jeg udtrykte mig forkert. Det hedder retteligen trykfod. Det er den med fjedrene i, som du kalder koblingshuset. Fra svinghjulet at regne har du:
1. Nav, som er slidpladen
2. Trykfod, som er fætteren med alle fjedrene.
3. Udrykkerlejet, som på gamle engelske biler består af en kulskive og senere et kugletrykleje.

Jeg kalder her huset med fjedrene der klemmer om selve koblingspladen for koblingshuset.

..bare fordi jeg ikke helt kender de danske navne ;-)

mvh
Knud
Kom igen, hvis jeg ikke udtrykker mig klart! :-)

Index
57523: sv: sv: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 14:42:22) (svar på 57493)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.51)
:-) klart og præcist.

Udrykkerlejet er præcist samme størrelse som det jeg tog ud.

Der må være en lille forskel på vippearm-mekanismen.

Jeg orkede ikke at hive gearkassen af igen, så jeg har løst det ved at lægge 2 gode store skiver (2mm) under slavecylindren, og ja, den sidder ganske fornuftigt fast.

Kunne også være løst ved at file 2mm af pinden til slavecylindren.

Jeg undrer mig dog over hvorfor det ikke bare passer..

DET VIRKER, jeg er glad. Og forstod egentlig godt hvad du mente.

..Kasper
Index
57535: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 16:54:47) (svar på 57523)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det er godt med lidt fantasi og opfindsomhed.
Tillykke!!
mvh
Knud
Index
57647: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (20-01-2008 11:55:55) (svar på 57523)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.4.161)
Jeg har været ude for, ved skift mellem en suffix "?" og en suffix "d" gearkasse, at armene til udrykkerlejet havde forskellig krumning. I mit tilfælde var resultatet at den originale slavecylinder koblede ud uden at man behøvede at træde på koblingspedalen.
Check numrene på gearkassen, især suffix, som angiver hvilken revision af gearkasserne der er tale om.

Mvh
Index
57653: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (20-01-2008 13:43:14) (svar på 57647)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.51)
Det lyder helt rigtigt, jeg mener at have skiftet fra C til D.

Men hvad gjorde du? Skiftede du vippemekanismen/armen over ?

..Kasper
Index
57831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (22-01-2008 19:59:22) (svar på 57653)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.4.161)
Ja. Jeg byttede rundt på armene. Og da den originale kasse kom tilbage på bilen (en helt anden historie), blev armene byttet rundt igen. No problem (da mysteriet ved et tilfælde blev opklaret).

Mvh