tilbage

Land Rover Forum  

Index
57934: hjælp før køb (24-01-2008 13:22:05)
kenneth green nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.102.28)
HEJ ROVER EKSPERTER

PÅTÆNKER AT KØBE MIG EN RANGE ROVER PÅ GULE PLADER MED PLADS TIL 3. EKSEMPELVIS SOM DENNE...http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=52860450 MEN HAR IKKE DEN RINGESTE IDE OM FORDELE ELLER ULEMPER VED DE FORSKELLIGE MODELLER/ÅRGANGE. HAR HØRT LIDT OM FLÆKKET MOTERBLOKKE SOM MAN IKKE SÅDAN LIGE KAN SE. KUNNE DET VÆRE EN MULIGHED AT IMPORTERE FRA UDLANDET???? OG SIDST ER DER NOGLE DER VIL HJÆLPE MED AT FINDE OG EVT. SE DEN EFTER SAMMEN MED MIG NÅR JEG KOMMER SÅ LANGT. BÅDE DIESEL OG BENZIN ER INTERESSANT. FARVER :SORT GRØN OG HVID I NÆVNTE RÆKKEFØLGE.
PRIS NIVEAU CA. 100000 KR.

HVAD ER VÆGTAFGIFT OG FORSIKRING PÅ DE FORSKELLIGE ÅRGANGE OG KAN MAN SPARE NOGET PÅ FORSIKRINGEN VED AT MELDE SIG IND JERES KLUB

PHYYY HA DET VAR EN MASSE SPØRGSMÅL PÅ EN GANG.
HÅBER I KAN HJÆLPE.

SÅ PÅ FORHÅND TAK

KENNETH FRA HOLBÆK
Index
57955: sv: hjælp før køb (24-01-2008 17:56:32) (svar på 57934)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Bilen ser umiddelbart pæn ud. Den er registreret første gang den 23/7-1996 og åbenbart kommet plader på den igen sidste år den 25 juni 2007.

På billederne mangler varerumsadskillelsen - den er også blevet betinget godkendt sidste gang til syn pga. denne mangel!

Den er ændret kosmetisk således at alle udvendige lygter får den "næsten til at fremstå som en post '99-model.

Du skal være MEGET opmærksom på motorens helbredstilstand!! en komplet servicebog - og/eller anden dokumentation for vedligeholdelse er et absolut must på en bil af denne type - man skal huske på, at bilen i DK kostede over en million den gang (hvide plader 1997) og omkostningsniveauet for denne type biler var/er derefter. (uanset om man køber reservedele i DK eller udlandet)
Skift af automatgearolie samt filter er også ufravigeligt - den skal skifte meget blødt og næsten uden "ryk" - kun et lille bitte "nøk" må der være...

Serviceinspektioner skal foregå for hver 10.000 km! (motorolie, bremsechek, skift af diverse filtre m.m.)

Brændstofforbrug benzin (13 - 25l/100km)
Diesel (10 - 15l/100km)

Midtersædet er en dansk "opfindelse" - der ikke er
forsikringsgodkendt - hvorfor ejer/bruger har skullet skrive under på en erklæring og at hun/han er blevet orientret herom - blot til orientering!

Vedr. forsikring - ring til Trekroner - de kan svare dig i forhold til dine personlige forhold
Index
57996: sv: sv: hjælp før køb (25-01-2008 18:46:59) (svar på 57955)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.177.5)
Kanon grundig og nyttig feedback/sparring på Kenneths købstanker, Alexander !!

Et fornemt eksempel på, hvad forum hér kan præstere :-)

Mvh Søren R.
Index
58005: sv: sv: hjælp før køb (25-01-2008 19:44:49) (svar på 57955)
kenneth green nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.102.28)
hej alexander

tak for super respons.

bilen var bare ment som eksembel da den ligger lige over mit niveau.
kan forstå at det ikke er så smart at gå efter de 3 sæder
så det med det samme skået ned til de almindelige 2 sæder.
forsikring får jeg selv styr på.
hvad med import.... har du en ide om det kan betale sig og hvordan arbejdsgangen er?
motorblokken.... hvordan ser man om den er flækket og er det alle årgange eller er der nogle der er værre end andre?

endnu en gang
på forhånd tak

kenneth
Index
58048: sv: sv: sv: hjælp før køb (26-01-2008 14:01:57) (svar på 58005)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Kenneth,

Dit eksempel ser da umiddelbart nydeligt ud, og hvad angår "niveau" så vil jeg ikke anbefale - med forlov... , at du køber en P38A*, på et "lavere niveau - altså pengemæssigt... Måske du kan finde en der er lidt billigere, men der skal være "hold i tingene". En billig P38'er kan blive dyrt købt på sigt - motor- eller elproblemer, oliespild og hvad der ellers kan gemme sig i en aldrende indisk - øhh engelsk bil...
jeg vil måske hellere anbefale at du evt. venter lidt med at købe en.... priserne falder jo med tiden og standen bliver ikke forholdsmæssigt så meget dårligere - der skal yderligere 10 år til ude i det våde danske klima.....

Vedr. motorproblemer: det er lidt svært at spotte om blokken er flækket - med mindre det er en udvendig revne.
Man kan man tage en kompressionsprøve af alle cylindre og/eller en forureningsmåling - sidstnævnte vil også indikere om en lambdasonde/katalysator er defekt.
En trykprøvning af kølesystem er også en mulighed.

Oliespild er "standardudstyr" på en engelsk bil - den vil næsten altid spilde lidt olie - hvis ikke er det nærmest et sygdomstegn - jeg selv har til dato været heldig - jeg kan indtil videre nøjes med at tørre lidt "oliesved" af bundkaret hver 2. måned.... (kører dog heller ikke så meget)

Det er oftest kølerslangerne der afstedkommer motorhaveri - de bliver møre og sprækker med alderen . og et pludselig tab af vand forårsager overhedning af motor - med dyre regninger til følge - nye slanger og et øje på vandtemperaturføler er en god ide! (gælder specielt for alle benzinmotorer)
2.5 TDi - Dieselmotoren er efter min bedste overbevisning alt for svag, og det er ligesom om at glæden med at eje en dejlig stille bil forsvinder ved lyden at et overbebyrdet tærskeværk ude foran, der til sidst ender med at tabe pusten i kampen om at flytte en tung bil - 136 hk er for lidt til en bil, der vejer godt over 2 tons. Mange dieselbiler har fået ny motor ved 125 - 140tkm - der har ejerne kørt livet ud af motoren.... hvis den er chiptunet, er den dels ikke i miljømæssigt henseende ikke lovlig og dels forkortes levetiden også - hvis man altså bruger de ekstra kræfter! (men hvem tuner en bil og kører morfarkørsel?!)

Lidt om udstyr i grove hovedtræk:
S - har ikke været importeret i DK
SE - stofsæder, manuelt gear
HSE - Lædersæder, elsoltag

2.5 R6 TDi (manuelt gear er standard, automatgear kunne tilvælges mod merpris.
4.0 V8 SE (manuelt gear er standard, automatgear kunne tilvælges mod merpris.
4.6 V8 HSE eller Vogue - 4.6 findes kun med automatgear.

Diverse "bling"hjul - 19 eller 20" kan i værste fald ødelægge køredynamikken i bilen - en P38 er maksimalt født med 18" fælge fra fabrikken. Standardstørrelse i DK har altid været 16" uanset årgang/model.



Import er (for hjemmemarkedets vedkommende) blevet en "dårlig forretning" - økonomisk set.

Her er en kort afgrænset beskrivelse af afgiftsreglerne:
Afgiftsreglerne er blevet ændret 2 gange indenfor det sidste år - 1. gang den 25. april 2007 - der blev registreringsafgiften hævet til 50% for gule plader - dog undtaget kassevogne uden sideruder og pick-ups - disse har stadig 30% afgift.
Desuden er der nu et miljøtillæg eller fradrag for alle biler - uanset hvide eller gule plader - beregnes efter brændstofforbrug. Der findes også fradragsmuligheder for sikkerhedsudstyr, men de er ikke så relevante i denne sammenhæng - til nysgerrige læs mere på: skat.dk

Formålet med at importere en bil nutildags må fremover være, at finde en bil, der kilometer- udstyrs-, eller typemæssigt ikke er at finde her i DK. min erfaring er, at prisen for en importeret bil ligger almindeligvis lavere i salgsøjeblikket i forhold til en dansk solgt bil... Det skal nok ses i det lys, at ingen kan dokumentere bilens reelle historie idet svindel med bilpapirer er hyppigt forekommende i eksempelvis Tyskland.

Det skal imidlertid ikke skræmme folk fra at importere drømmebilen! Jeg har selv haft en importeret bil fra Schweitz og også hentet en i Tyskland, så gode biler kan findes derude... man skal blot være kritisk!

Import er iøvrigt blvet temmelig bøvlet lige p.t. Det er fremover over SKAT der varetager alle processer fremover: afgiftsberigtigelse, registrering, nummerplader m.m. Man skal have god tid og ikke mindst tålmodighed!!!

hvor er du fra i landet?! du kunne jo sige til, hvis du fandt en spændende bil - måske man kunne give en hånd med - eller nogen kender nogen, der kender bilen.... håber du forstår hvad jeg mener...


* (Land Rover's fabrikskode på en Range Rover af årgang 1994 - 2002 med denne udformning - uanset motortype!)

#7334
sikken dejlig dag der er idag.....
Index
58097: sv: sv: sv: sv: hjælp før køb (28-01-2008 11:52:13) (svar på 58048)
kenneth green nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.8.11)
hej alexander

endnu engang tak for en fremragende respons.

kan ikke se anden udvej end at vi bliver nødt til at dele 2 øl i en eller andens garage før jeg foretager mig noget som helst. giv mig et sving på 21686653 eller stik mig en mail med dit nummer.

kenneth fra holbæk