tilbage

Land Rover Forum  

Index
58112: Tomgang på S3´er (28-01-2008 18:49:01)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.129)
Har brug for lidt hjælp til at lokalisere de skruer jeg stiller på for at "hæve" tomgangen på min S3'er der efterhånden går i stå hvergang jeg holder for rødt.

Er der en der gider at kigge på vedhæftede og hjælpe mig videre?

Pft.

Mads
Index
58114: sv: Tomgang på S3´er (28-01-2008 19:33:52) (svar på 58112)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
Tomgangsskruen sider faktisk på bagsiden af dit billede, det der bliver drejet af trækstængerne, kan du se der sider en skrue og stopper, den kan stilles fra pasagersiden(luftfilteret).
Ellers er håndgas godt på sådan en seriebil, så slipper man for vild eftertænding når motoren skal stoppes.

Held og lykke med det.
med venlig seriehilsen.
Index
58115: sv: sv: Tomgang på S3´er (28-01-2008 19:48:51) (svar på 58114)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.129)
Hej Roberto

Har forsøgt at tage et billede fra den anden side. Er det skruen jeg har markeret jeg skal have fat i eller?

Tak for at du tager dig tid til at hjælpe.

Mads
Index
58118: sv: sv: sv: Tomgang på S3´er (28-01-2008 20:11:58) (svar på 58115)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Den du markerer er en slags tomgangsblandeskrue.
Skruen til tomgangshastigheden, sidder ca samme sted, mere vinkelret ind på karburiden. Du skal helt op på kofangeren og så stikke hele roen helt ind under hjælmen.
Jeg døjer med eksakt det samme kval på en tilsvarende indretning.
Dit chokerkabel ligner noget, der nok kunne trænge til at udskiftes.
På min er det et problem at få chokeren sendt tilstrækkelig retur. Vær sikker på at spjældet ikke hænger i lidt lukket tilstand. Du kan se de på udstøningen. Hvis den står og pulser sort, i tomgang, åbnes chokeren ikke helt. Det var jeg ikke helt opmærksom på i nogen tid, men da jeg fik reguleret lidt på chokerkablet, blev det meget bedre. Jeg skal også have skiftet chokerkabel, idet det går for trægt, med tomgangproblemer til følge.
Sært nok trækker motoren betydeligt bedre, når den ikke overfodres med choker. (Jeg skal nu, nærmest passe på ikke at få hjulspind ved gearskift!! :-) )
Overhalede i dag en helt moderne vogn!!!!
mvh
Knud
Index
58120: sv: sv: sv: sv: Tomgang på S3´er (28-01-2008 20:17:55) (svar på 58118)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.129)
Hmmm, jeg bruger stort set aldrig choker da den starter og kører fint. Kun tomgangen der nu driller. Jeg går ud og stikker hovedet helt ned i motoren og ser om jeg kan få øje på den skrue!

Forløbigt tak for hjælpen til jeg begge.

Mads
Index
58121: Tomgang på S3´er, KLARET! (28-01-2008 20:51:33) (svar på 58118)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.129)
Så er det gjort og gud hvor er det let når bare man ved hvad man skal! (Smiley). Jeg har taget nogle billeder så jeg ved lejl kan lave en hurtig begynder vejledning i "indstilling af tomgang på weber karburator".

Tusinde tak for hjælpen!!

Med LR begynder hilsner

Mads
Index
58144: sv: Tomgang på S3´er, KLARET! (29-01-2008 11:59:00) (svar på 58121)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.179.61)
HejMads.
Så kan det være at du har brug for lidt tekst til disse billeder.
Her er et forslag.
Først er det vigtigt at tændningen står rigtigt.
Der efter kontrollerer man, ved at fjerne slangen mellem indsugning og filter, at chokerspjældet er helt åbent (står lodret).
Ved at stille på tomgangsskruen, (den der påvirker spjældet der bliver bevæget af speederen), juster så motoren går så langsomt som muligt uden at gå i stå.

Ved at stille på luftskruen, (en fjederpåvirket skrue der er helt spids i enden hvis man skruer den ud, husk hvor mange omgange.)Justerer man til motoren går så hurtigt som muligt.

Går motoren hurtigere end normal tomgang, (750 omdr.)
gentages processen.

Så langsomt som muligt på tomgangs skruen, så hurtigt som muligt på luft skruen.
Til sidst stilles tomgangen med tomgangsskruen til de 750 omdr.

Luft/benzin blandingen i tomgang, har stor virkning op gennem omdrejningerne, og man kan ofte hente mange kræfter ved at sørge for at blandingen er korrekt.
Glem alt om at stille tomgang efter CO måling , da den alligevel er lavest mulig ved bedste motorindstilling.

Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972

Index
58149: Wikipedia/ Land Rover (29-01-2008 13:10:04) (svar på 58144)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Hej Hartley (og alle andre interesserede)

Tak for den fine tekst.

Jeg leger lidt med tanken om at lave en Wikipedia for LR, altså et online opslagsværk, som alle kan bidrage til, med tekst, billeder, videoklip osv.

Jeg ved noget lignende har været prøvet før men jeg gør det, om ikke andet for min egen skyld, så må vi se om der er flere der vil bidrage.

Din tekst vil selvfølgelig blive brugt i dette "projekt"!

Med Venlig hilsen

Mads Dahl-Larsen
Index
58145: sv: Tomgang på S3´er, KLARET! (29-01-2008 12:04:41) (svar på 58121)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.72.147.243)
Hej Mads.
Jeg kører 88" med samme type weber karb, og kan kun bifalde de ærede medlemmers svar. Vær dog opmærksom på at der især i de nuværende temp. forhold er stor mulighed for karburator is, som kan afhjælpes med en passende dosis karburatorsprit.
mvh
Hans J. Kryger