tilbage

Land Rover Forum  

58979: Fartskriver (17-02-2008 09:16:42)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.6.238)
Hej .nu er det bleven et lovkrav at biler på gule plader som køre samlet vægt på over 3500 kg og som bliver brugt til erhverv skal have en fartskriver monteret i bilen.alså ligsom lastbiler .jeg er chauffør til hverdag og lever med sen kaos med at holde styr med køretid + hvil .det bliver sjovt at se fremover hvordan pollitiet vil kontrolere dette.gad hvide om det også kommer til os som hægter en stor træller på krogen og så kommer over 3500 kg. det står faktisk i loven at vi skal ha det
58988: sv: Fartskriver (17-02-2008 12:05:58) (svar på 58979)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Troels

Nej ikke umiddelbart. Du skal jo kun have det, hvis det du transporterer er hvervsmæssigt eller kørslen er erhvervsmæssig. Fordi du hægter eks. en campingvogn efter og kører på ferie - her er du ikke underlagt disse regler.

Hvis du eks. flytter en bil for en kammerat (på en trailer) så vil det blive betragtet som erhverv og så skal du kunne gøre rede for at du overholder køre/hviletid - altså hvis du bliver stoppet. Men det kender du jo til i forvejen.

mvh
Eddie
58994: sv: sv: Fartskriver (17-02-2008 14:02:23) (svar på 58988)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hejsa

Citat:
"Hvis du eks. flytter en bil for en kammerat (på en trailer) så vil det blive betragtet som erhverv og så skal du kunne gøre rede for at du overholder køre/hviletid - altså hvis du bliver stoppet. Men det kender du jo til i forvejen"

Men jeg kender ikke til det! Er det virkelig rigtigt? At hvad jeg laver i min fritid og for egne penge og uden at få noget for det bliver betragtet som erhverv? Hvordan hænger det sammen? Eller det gør det måske ikke... Er det ikke en liberal regering vi har?

Mvh
Jesper, som til stadighed undres over de mange regler om dit og dat
59009: sv: sv: sv: Fartskriver (17-02-2008 18:51:09) (svar på 58994)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Jesper

Jeg skal jo ikke afgøre om det er en liberal regering vi har.

Men efter min snak med rigspolitiets færdelsafdeling (jeg ringede altså til dem på min egen foranledning;-)) var beskeden klar. Hvis det du har hængende på krogen ikke er dit eget eller til eget brug - vil det som udgangspunkt blive betragtet som erhverv. I øvrigt har farven på nummerpladen ingen betydning. Ligeledes har bilens registreringsform ej heller nogen betydning. Det er formålet med transporten der er afgørende.

Hvis du fragter en bil for en kammerat - vil det nok som udgangspunkt blive betragtet som erhvervsmæssig kørsel (du vil jo modtage en eller anden form for 'betaling')

Spørgsmålet er jo så reelt hvor meget politiet vil gå op i det eller foretage undersøgelser af den pågældende transport.

Men som jeg ser det er problemet ikke så stort. Du behøver altså ikke at installerer en fartskriver i din bil som det første i morgen tidlig. Iflg. politiet ville det være ok hvis du eks. fører en detaljeret kørebog (Og det ville efter hans bedste overbevisning blive accepteret - da det jo ikke er dit erhverv). Men der kan jo selvfølgelig være et problem hvis dit erhverv netop er at foretage transporter af en eller anden art. Så vil den tid du kører for din kammerat jo gå fra den tid du må kører for din mester - bare lige for at stille reglerne lidt skarpt op.

Jeg har en lille forretning hvor jeg lejer campingvogne ud, og her var beskeden klokke klar. Kører jeg denne campingvogn ud til en kunde, så er jeg omfattet af reglerne(det er jo selvfølgelig også erhverv). Og her er det ligegyldigt at både bil og campingvogn ejes af mig.

Og det er klart at der nok ikke er mange der er opmærksomme på disse regler, da vi jo som udgangspunkt kører i biler med totalvægt under 3.500 kg. Hvis vores bil havde en totalvægt over 3.500 kg. ville vi nok ikke være så meget i tvivl.

Fy det blev en lang tekst.

Mvh
Eddie
59032: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (18-02-2008 09:56:32) (svar på 59009)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Eddie

Jeg har ikke noget arbejde hvor jeg kører med trailer eller kører (ret meget) i det hele taget så du har sikkert ret i at problemet ikke er stort, kører man ordentligt vil politiet ikke gøre noget ved det. Og kan med nogenlunde sikkerhed sige hvor hvor fra man startede og hvor langt man har kørt så er det vel ok. En gang i mellem synes jeg der er lidt for meget formynderi eller hvad man skal kalde det. Omvendt må man vel sige, efter jeg har tænkt lidt over det, at vi må køre med 7 ton totalvægt og øh ja, så er der vel en vis rimelighed i at forlange at chauføren er nogenlunde frisk og veludvilet.

Mvh
Jesper, som slipper for fartskriveren men vil have problematiken in mente hvis et transportbehov skulle opstå.
59008: sv: Fartskriver (17-02-2008 18:49:18) (svar på 58979)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.6.238)
Det har stået heletiden i loven at hvis man kommer over 3500 kg så skal der være fartslriver i bilen det gælder både privat+ erhverv den lov har politiet bare ikke hondhævet. det er eu der forlanger det nu. jeg ser det bare som prof chauffør til hverdag hvordan det er med at holde styr på køretiden + hvil.i vores firma har vi også en lille ladbil+ hænger som køre med biler den skal lige plusselig ha det monteret en udgift på 20,000 kr eller mere og mine kolegar skal også til at sætte sig ind i en masse regler
59018: sv: Fartskriver (17-02-2008 21:26:52) (svar på 58979)
Lars Falk Hansen #7266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.189)
Prøv at se hvad der står på politiets hjemmeside, det giver svar på en masse spørgsmål om fartskrivere:
http://www.politi.dk/da/aktuelt/folketingspoergsmaal/fartskriver_211105.htm

/Lars
59047: sv: sv: Fartskriver (18-02-2008 15:43:15) (svar på 59018)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Der står jo på den side at følgende kørertøjer er undtaget:

Køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport i privat øjemed.

Hvad hvis man kører med et vogntog, der vejer over 3500kg, men ikke kræver hængerkort? Eksempelvis min 110" med en 700KG trailer.

Jakob ES
59084: sv: sv: sv: Fartskriver (18-02-2008 20:12:53) (svar på 59047)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Jakob

Jo... men jeg er sikker på at reglerne om kørekort ikke er en del af dette. Så jeg tror ikke på at de skal blandes ind i det.


Citat
*Køretøjer, der benyttes til ikke- erhvervsmæssig varetransport i privat øjemed*

Det er jo op til politiet at afgører om den pågældende transport er privat eller har erhvervsmæssigt karakter. Og det har det måske hvis du som i eksemplet kører for en bekendt. Men jeg ved det ikke.

mvh

Eddie
59102: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (19-02-2008 09:44:53) (svar på 59084)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Man må jo bare håbe på at bevisførelsen for, at kørslen er erhvervsmæssig, ligger hos anklageren. Jeg mener at man burde jo være uskyldig indtil anklageren har bevist at man ikke har rent mel i posen.

Hvad hvis man smider en gammel motor op på sin trailer, for at køre den ud til en person, der skal købe den. Er det så erhvervsmæssig transport? Man får jo ikke penge for transporten, og jeg lever jo ikke af at sælge stumper til daglig.

Jeg tror bare jeg kører videre.

Jakob E S
59103: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (19-02-2008 09:57:30) (svar på 59102)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Jakob

Men grunden til, at der indstalleres fartskriver mm. er vel netop for at chafføren kan dokumenterer, at han har overholdt køre/hviletidsreglerne...... Så hvor den egentlige bevisbyrde liger - ja......det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Men igen, der er jo ikke noget ulovligt i at flytte en bil eller en motor for venner og bekendte.


mvh
Eddie
59109: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (19-02-2008 11:44:57) (svar på 59103)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg giver dig ret, i at det er derfor der installeres fartskrivere, i biler der bruges erhversmæssigt. Der skal imidlertid ikke være fartskriver i en bil, der anvendes privat. Derfor er problemet, for mit vedkommende, at jeg i givet fald kan riskere at skulle dokumentere at min transport ikke er erhversmæssig. Derfor håber jeg, at det stadig er sådan at man er uskyldig til det modsatte er bevist. Det vil sige at det er politiet, der skal bevise at jeg er en skurk, og ikke mig der skal bevise at jeg er en lovlydig borger.

Derfor kører jeg som sagt bare videre; men jeg kører jo heller ikke erhvervsmæssigt.

Jakob E S
59105: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (19-02-2008 10:26:00) (svar på 59084)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.156.145)
Der er tale om nogle mærkelige regler, for hvad er "Erhvervsmæssig varetransport". Det er når der transpoteres noget som ikke skal benyttes af en selv.

En entreprenør der køre med en maskintrailer, med sin egen minigraver, er ikke "varetransport" (vel at mærke, når den ikke udlejes). og skal dermed ikke andvende fartskriver.

Al kørsel med campingvogn og trailer, til eget brug er derfor også undtaget.

Men det er regler der er svære at fortolke.

Rover hilsen Keld 1582
59104: sv: Fartskriver (19-02-2008 10:18:34) (svar på 58979)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Bemærk denne undtagelse for kravet om fartskriver

"Køretøjer, der inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted anvendes til transport af materiel eller udstyr, som benyttes ved udførelse af førerens erhverv, såfremt kørsel ikke er førerens hovedvirksomhed. "

Det betyder - at du kan kører camping vognen hen til kunden - hvis dette ikke er det hovedvirksomhed.

Du kan kører en motorer eller en bil for din kammerat.

Sålænge du holder det inden for 50 km fra bilens hjemsted (er den adresse som køretøjet er registeret på).



/Per

Der engang i mellem kører med 3.500 KG på krogen uden fartskriver.
59107: sv: sv: Fartskriver (19-02-2008 11:16:40) (svar på 59104)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Igen igen

Keld har helt ret.

Til Per - Nej man kan netop ikke eks. kører en campingvogn ud til kunden. Reglen med 50 km. fra hjemsted handler som Keld beskriver - netop når du selv skal anvende det du har på traileren(eks. en minigraver). I tilfældet med eks. campingvogne til en kunde så gælder køre/hviletid fra 1. meter fra indkørelsen - netop fordi man ikke selv skal anvende/bruge det du har på traileren.

mvh
Eddie
59108: sv: sv: Fartskriver (19-02-2008 11:16:43) (svar på 59104)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Igen igen

Keld har helt ret.

Til Per - Nej man kan netop ikke eks. kører en campingvogn ud til kunden. Reglen med 50 km. fra hjemsted handler som Keld beskriver - netop når du selv skal anvende det du har på traileren(eks. en minigraver). I tilfældet med eks. campingvogne til en kunde så gælder køre/hviletid fra 1. meter fra indkørelsen - netop fordi man ikke selv skal anvende/bruge det du har på traileren.

mvh
Eddie
59142: sv: sv: sv: Fartskriver (20-02-2008 09:37:31) (svar på 59108)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.48.110)
"Hollænderskiven"
eller fastskriveren som den egentlig hedder har ikke mere at gøre i en lastbil end i en bersonbil , på en scoter , eller en cykel for den sags skyld ,
så længe man kører inden for landets grænser kan jeg ikke se nogen grund til at man er sådan efter lastbilernes køre/hviletid.
det er fuldstændigt åndsvagt(undskyld udtrykket)at der er indlagt regler for hvornår man må kkøre , hvornår man skal holde pause , hvornår man skal sove osv , der er ikke ret mange setder i danmark man kan køre mere end 4 timer ad gangen uden at holde stille .

PÅSTAND"dem der vil bryde reglerne gør det alligevel!"

fornuftige chaufføre uanset køretøj holder ind på en rateplads og "powernapper" hvis de føler sig trætte .
det skal der sq ikke være regler om!

lige et surt opstød fra en der er godt træt af regel-danmarks formynderi!

til dagligt kører jeg i en kassevogn med max tilladt totalvægt på 3500 , så jeg er sådan set ikke underlagt reglerne før jeg hænger en trailer på
59143: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (20-02-2008 10:31:49) (svar på 59142)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Måske "Off Topic" men som søn af en nu pensioneret vognmand, er jeg nødt til at være uenig, med dig Brian. Det er min erfaring og klare opfattelse,mat hvis ikke der var køre/hviletidsregler, så ville chaufførene køre til de drattede om, groft sagt. Tid er som bekendt penge. Også inden for landets grænser. Reglerne bliver sikkert brudt, der er også dem der kører uden kørekort, men det er min overbevisning at reglerne stort set følges, især pga. den store risiko, ikke for ulykker, men for bøder eller ligefrem indragelse af kørekort og vognmandstilladelser.

Uden "sladreuret" ville reglerne nok ikke blive overholdt, så jo, det er påkrævet. Så kan man diskutere om reglerne er for stramme, eller om de burde dække alle erhverskøretøjer, som f.eks taxaer.

Hilsen Niels der har husker flere alvorlige ulykker hvor lastbilchauffører har døsset eller ligefrem er faldet i søvn, bag rattet.

59149: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (20-02-2008 12:31:32) (svar på 59143)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvorfor kun erhverv?
Jeg har lige hørt, i forbindelse med den store stigning i antallet af dødsulykker sidste år, at en meget stor del af disse ulykker skyldtes chauffører, der af uransaglige årsager kom over i den forkerte side af vejen.
Risikoen er vel lige stor for en professionel, som for en privat, hvis de ikke er friske til at køre.
Der er i øvrigt en paragraf i færdselsloven, hvor der står det er forbudt at køre hvis man er træt - meget svært at kontrollere.
En chaffør må til gengæld gerne se film hele natten og så køre hele dagen uden at bryde reglerne. Hvor smart er det?

Jakob E S, Der mener at reglerne ofte er for strenge og rammer forkert.
59150: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (20-02-2008 12:51:18) (svar på 59149)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Så længe en altovejende del af menneskeheden ikke, frivilligt, vil opføre sig hensigtsmæssigt, må adfærden reguleres lovmæssigt.
Sådanne love kan ikke udformes så de lige bestemt rammer rigtigt i 100% alle tilfælde.
Der var en ka'l ved navn Moses, der forsøgte med bare 10 love, men det viste sig ikke at være tilstrækkeligt.
Siden hen er der så kommet flere love til og i fremtiden vil der komme endnu flere love til, idet vi alle sammen, hele tiden, afprøver grænser og love til det yderste.
Jeg hader selv på det inderligste at få min adfærd reguleret, men indser at uden love ville vi have noget der er værre end Ragnarok, pga den i ethvert menneske iboende djævel!! :-)
Jeg synes det er en meget glimrende forordning, at der er noget, der hedder køre- hviletidsbestemmelser, selv om jeg også har overtrådt disse, da jeg havde lastvogn.
Det er ikke forsvarligt at have vogntog på 40-50 tons fisende omkring med en halvsovende sjafut ved rattet. Det rammer så desværre os med busser i yderst sjældne tilfælde, og jo mindre vi perrer idet, jo mindre interesserer lovgiverne sig for dette lille emne.
Hvis vi flittigt nok råber op og gør støj om disse fartskrivere, jo lettere vil det være med et pennestrøg at forordne, at alle busser uden undtagelse bare skal installere fartskrivere. Så er der netop ikke flere fortolkninger nødvendige.
mvh
Knud
59164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (20-02-2008 14:37:20) (svar på 59150)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Du her ret! Det er jo egentlig ikke første gang at folk har opfordret til, at vi ikke debatterer regler her på forum.
Måske vi skulle lave en ny regel om at det er forbudt at debattere regler:-)

Jakob E S
59195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (21-02-2008 07:50:19) (svar på 59164)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.68)
Læs reglerne her:
10.04.002 Hastighedsmåler
(1) Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal vise
hastigheden i km/h eller m.p.h.
(2) Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og 10.04.002 (1), anses
som hastighedsmåler.
Biler til godstransport, hvis tilladte totalvægt – inkl. eventuelt påhængskøretøj –
overstiger 3.500 kg, samt biler, som er indrettet til befordring af flere end 9 personer,
føreren iberegnet, skal være forsynet med fartskriver.
Følgende køretøjer er internationalt undtaget fra krav om fartskriver:
- Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde
ikke overstiger 50 km.
- Køretøjer, hvis hastighed ikke må overstige 30 km/time.
- Køretøjer, der benyttes af forsvaret, civilforsvaret, brandvæsenet og
ordensmagten, eller køretøjer, som er under disses kontrol.
- Køretøjer, der benyttes af vandbygningsvæsenet eller af vandværker, gaseller
elektricitetsvæsenet, til renovation, af telegraf- og telefonvæsenet, af
postvæsenet eller af radio og fjernsyn, samt radio- og fjernsynspejlevogne.
- Køretøjer, der anvendes i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer.
- Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver.
- Køretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivoliudstyr.
- Specialkøretøjer til vejhjælp.
- Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation
eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, der endnu ikke
er indsat i drift.
- Køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport i privat øjemed.
- Køretøjer, der benyttes til indsamling af mælk fra gårde og til returnering af
mælketransportspande eller af mælkeprodukter til foderbrug.
Derudover er følgende køretøjer undtaget fra krav om fartskriver ved kørsel i
Danmark:
- Køretøjer til privat personbefordring, indrettet til befordring af højst 17 personer,
føreren iberegnet.
- Køretøjer der anvendes af offentlige myndigheder til egen kørsel, som ikke
konkurrerer med erhvervstransportvirksomheder.
- Køretøjer der af virksomheder inden for landbrug, gartneri, skovbrug eller
fiskeri anvendes til transport af egne produkter og materiel inden for en
radius af 50 km fra køretøjets hjemsted, herunder i kommuner, hvis centrum
ligger indenfor denne radius.
- Køretøjer der anvendes til transport af slagte- og fiskeriaffald eller af dyrekroppe,
som ikke er bestemt til konsum eller forarbejdning.
- Køretøjer der anvendes til transport af levende dyr fra gårde til lokale markeder
og omvendt, eller fra markeder til lokale slagterier.
- Køretøjer der anvendes som butikker til betjening af lokale markeder eller til
dørsalg, til ambulante bank- og sparekasseforretninger, til gudstjenester, til
udlån af bøger, plader eller kassetter samt til kulturelle formål eller udstillinger,
og som specielt er indrettet hertil.
- Køretøjer der inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted anvendes
til transport af materiel eller udstyr, som benyttes ved udførelse af førerens
erhverv, såfremt kørsel ikke er førerens hovedvirksomhed.
- Køretøjer der udelukkende anvendes på øer med et areal på højst 2.300
km2, som ikke er forbundet med fastlandet med en bro, et vadested eller en
tunnel, der er åben for motorkøretøjer.
- Køretøjer, der anvendes til godstransport, og som fremdrives af elektricitet.
- Traktorer, der udelukkende anvendes til jord- og skovbrugsarbejde.
Køretøjer, der benyttes til følgende, er ligeledes undtaget fra krav om fartskriver:
- Rutekørsel med personer i indenlandsk trafik.
- Rutekørsel med personer i international trafik, når rutens endestationer
befinder sig inden for en radius af 50 km i lige linie fra en grænse mellem to
medlemsstater, og når den samlede rutestrækning ikke overstiger 100 km.
I begge ovennævnte tilfælde er det en betingelse, at der anvendes fart- og arbejdstidsplaner
i virksomheden.
Reglerne om hvilke køretøjer, der skal være forsynet med fartskriver, administreres
af Rigspolitiet - Færdselsafdelingen, tlf. 33 14 88 88.


Ovenstående er klippet fra Justitsministeriets hjemmeside og er udgaven oktober 2007... her står klokkeklart, hvilke biler der skal have/bruge fartskirver og hvilke, som er undtaget. Er de undtaget for montering af fartskriver, er de logisk set også undtaget fra, at anvende sådan en tingest.... De fleste af os kan faktisk slå koldt vand i blodet!

Jeg er lige på en tur med en 11,9 tons lastvogn, som er fritaget for montering og brug af fartskriver. Er både i DK, UK, NL og D !