tilbage

Land Rover Forum  

Index
62126: MY 2005+ Freelander TD4 van (17-04-2008 17:09:56)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Freelander folk - og andre LR ejere med erfaringer om en sådan... jeg er af en god ven blevet forespurgt om fejl og mangler / gode ting på en Freelander TD4 fra modelår 2005 og frem - altaå den første model Freelander, men i den faceliftede udgave med 2-delte forlygter. - denne årgang (2005) er valgt,fordi bilen stadig burde være rimelig "frisk" og uden alverdens problemer på vej allerede.... engelske/ øh indiske biler er jo som bekendt aldrig helt fejlfrie... ;)

Jeg har kigget på en del af de ca. 1.500 indlæg der er her på forum , men mangler stadig svar på essentielle spørgsmål.

Idet motoren kommer fra BMW går jeg udfra at den stadig er med kædetræk - det plejer Bimmere at være med... hvad med vandpumpen... på V6'ere er den vist ike for god - lider en TD4 af samme holdbarhedsproblemer (UK fora)

Manuelt gear kontra automatgear.... Er koblingen tilstrækkelig til evt "terrænbrug" (alt med måde bilens størrelse/egenskaber/ manglende reduktionsgear taget i betragtning. Jeg selv hælder til automatgear, men idet jeg ikke har "bilen under huden" kan jeg ikke selv svare tilfredsstillende på hvorvidt man skal vælge det ene frem for det andet... Engelske fora har skrækscenarier om begge dele...

5 døre eller 3.... Den 5 dørs er pæn og praktisk, - på forum kan man læse om diverse problemer med soltag - også rust desværre. Men jeg selv synes bedst om den 3-dørs... den er "sjov" - og med lidt lygtegitre, et 40mm hævningssæt og et par "chunky tires" har den lidt "jeg skal komme efter dig" potentiale... - og den har jo også soltag... med håndkraft!!

hvordan fungerer "softtoppen"... jeg kan godt regne ud, at det faste tag løftes af.. men det bløde "tag"... kan det bruges når man kører eller er det kun til parkering... er det med en gennemsigtig "bagrude" eller hvordan fungerer det?!

Bilen skal IKKE bruges som trækdyr, men som "gaderacer" med lettere ofroad potentiale - jeg har læst at vores gode redaktør's hustru kører i en Freelander 1,8... er der lutter smil på hendes læber eller må Asger få "sorte næver" med jævne mellemrum....

med håbet om spændende svar til en måske kommende LR kører.

Thorstein #7334
der allerede er ramt af engelsk syge...
Index
62152: erfaringer med LR Freelander TD4 van (18-04-2008 13:26:04) (svar på 62126)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Er der virkelig ikke nogen her i klubben, der har nogle erfaringer/viden at dele om en Freelander TD4.... det behøver ikke nødvendigvis være fra årgang 2005 - bare der er tale om en TD4.... gerne med lave og "høje kilometertal - så man muligvis også kan se lidt "frem i tiden" hvad angår fremtidige problemer.. øh oplevelser....

Jeg vil jo nødigt have, at vedkommende skulle købe en japansk/koreansk gryde....

Thorstein #7334
Index
62232: sv: MY 2005+ Freelander TD4 van (20-04-2008 20:18:48) (svar på 62126)
Karsten Berdiin #6538, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.16.64)
Hej Alexander

Jeg har en FRL ´01 TD4 van, der lige har rundet 175000. Bilen er en 5 dørs, med automatgear, fartpilot, aircon.
Jeg er rigtig glad for bilen, har bestemt ikke fortrudt at jeg skiftede min 90" ud. Har bevidst valgt en TD4 efter at have læst om flækkede topstykker og underdimensionerede motorer på 1,8. Kører mest på landevej, men deltager også i klubarr, har kørt trial et par gange. Bilen kan sagtens begå sig i terrænet, bare man husker der ikke er så meget frihøjde.
AUT virker super i terræn, bare ned i første og så afsted. Man skal lige vende sig til at give mere gas end normalt, for at Traction Controllen sætter inden. Men det virker bare. Og når det går nedad er HDC til stor hjælp, bare hold retningen, så bremser abs´en stille og roligt. Bare en skam der ikke er flere FRL i terrænet, man kan altså godt lege med, selvom man "bare" kører Freelander.

Har ikke soltag i, så der bliver jeg svar skyldig.

Har også overvejet hævningssæt, men for mit vedkommende bliver det nok bare andre dæk. Tror det kan hjælpe på "fremdriften" langt henad vejen.

Aut. gearet skifter indimellem lidt hårdt, nærmest med et dunk. Ved ikke om det mere skyldes chaufføren end gearkassen. Ellers har jeg ikke haft nogen problemer med den. Den kan godt være lidt vanskelig at gøre ren efter en dag i mudderet. Pladen, der beskytter motoren, virker efter hensigten, men det kan godt være svært at få mudderet ud igen mellem plade og motor.


Kan kun anbefale en FRL, det værste ved den er alt det træk man får når man hænger ud af vinduet for at få en modkørende til at vinke tilbage.

/Karsten, #6538