62232:
sv: MY 2005+ Freelander TD4 van (20-04-2008 20:18:48) (svar på
62126)
Karsten Berdiin #6538, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 85.83.16.64)
Hej Alexander
Jeg har en FRL ´01 TD4 van, der lige har rundet 175000. Bilen er en 5 dørs, med automatgear, fartpilot, aircon.
Jeg er rigtig glad for bilen, har bestemt ikke fortrudt at jeg skiftede min 90" ud. Har bevidst valgt en TD4 efter at have læst om flækkede topstykker og underdimensionerede motorer på 1,8. Kører mest på landevej, men deltager også i klubarr, har kørt trial et par gange. Bilen kan sagtens begå sig i terrænet, bare man husker der ikke er så meget frihøjde.
AUT virker super i terræn, bare ned i første og så afsted. Man skal lige vende sig til at give mere gas end normalt, for at Traction Controllen sætter inden. Men det virker bare. Og når det går nedad er HDC til stor hjælp, bare hold retningen, så bremser abs´en stille og roligt. Bare en skam der ikke er flere FRL i terrænet, man kan altså godt lege med, selvom man "bare" kører Freelander.
Har ikke soltag i, så der bliver jeg svar skyldig.
Har også overvejet hævningssæt, men for mit vedkommende bliver det nok bare andre dæk. Tror det kan hjælpe på "fremdriften" langt henad vejen.
Aut. gearet skifter indimellem lidt hårdt, nærmest med et dunk. Ved ikke om det mere skyldes chaufføren end gearkassen. Ellers har jeg ikke haft nogen problemer med den. Den kan godt være lidt vanskelig at gøre ren efter en dag i mudderet. Pladen, der beskytter motoren, virker efter hensigten, men det kan godt være svært at få mudderet ud igen mellem plade og motor.
Kan kun anbefale en FRL, det værste ved den er alt det træk man får når man hænger ud af vinduet for at få en modkørende til at vinke tilbage.
/Karsten, #6538