tilbage

Land Rover Forum  

Index
66212: tranfergearkasse (12-07-2008 18:04:36)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej
Jeg har en tranfergearkasse liggende fra en 85` RRC, den har været koblet sammen med en tre gears BORG-Wargner, som nu er historie..
MEN spørgsmålet er nu om denne transferbox passer på på en LT77 fra 87´ og hvordan er gearingen.
Er der nogen der har kendskab, og vil øse ud af det??

Med venlighilsen
K.Bøgvad
Index
66235: sv: tranfergearkasse (13-07-2008 11:42:48) (svar på 66212)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.6)
Indledningsvis skal jeg erkende at jeg intet kendskab har til at RRC har kørt m. Borg-Vargner tomatkasse, derimod
Chrysler do, i så fald er transferkassens udvekslingsforhold ca. 1 til 1 og passer direkte på LT`èren. Her vil udvekslingsforholdet dog blive for højt,
du skal nok have en fra RRC m. 5 man. gear, dvs. omkring
1 til ca. 1,2. Har du hang til store hjul vil det være en fordel at montere en transfergearkasse fra en 90", dvs.
udveksling 1 til 1.41. Vigtigt-vigtigt, skal den LT`eren
på en V8 der har kørt m. tomatkasse skal svinghjullejet der er af stål skiftes med et bronceleje.
Index
66331: transfergearkasse + PTO (15-07-2008 06:25:05) (svar på 66235)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Godmorgen verner
Tak for svaret.
Den ligner til forveksling en R230 transfer gearkasse.
Men om den passer på ved jeg ikke.
Hvad angår gearing, findes der en rimelig måde at udredne gearing på i forhold til omdr. tal / moment / træktræft?

Jeg køre løb på 35" og hvis jeg har 1:4,7 i differne og 1:1 i transfergearkassen ??
Mit moment på motoren ligger godt ved ca 2200omdr.
Ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde min udregning..

Kan huske Michael Witmarsh havde et PC program der kunne hjælpe en på vej.
Tak for tippet ang. stållejet.
Har ikke gjort op med mig selv om der skal en V8 i endnu, jeg har den liggende men er glad dor min turbodiesel.

Det er min oneten til venste(mig i midten)).

Mvh. K.Boegvad

P.s. Kender du til det originale PTO. til R230 transfer, angående, når det et ind koblet om det så er 1:1 med motorens omdr. tal på udgangs flange? Det er den type hvor udgangs flange er bagudvendt.
Index
66364: sv: transfergearkasse + PTO (15-07-2008 20:49:56) (svar på 66331)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)

PTO'en sidder efter hovedgearkassen så udveksling (og omdrejningsretning) afhænger af det valgte gear.

Index
66366: sv: sv: transfergearkasse + PTO (15-07-2008 21:20:53) (svar på 66364)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
hEJ mORTEN
Tak for dit indlæg.
4 gear plejer i mange biler at være 1:1, så mit pto kommer til at køre med samme omdr. som motoren i 4 gear? Er det rigtig forstået?

1st 3.32:1
2nd 2.90:1
3rd 1.40:1
4th 1:1
5th .79:1
Reverse 3.43:1
Final Drive 3.14:1

Fandt lige det her på nettet.
Skal jeg forstå det sådan: hvis jeg deler motoren omdr. med gear redutionen, f.eks i 1 gear, så har jeg omdr. tallet for mit pto?

Rotations retningen for mit PTO er mod uret?(hvis min motor køre med)

Mvh Karsten Bøgvad
Index
66375: sv: sv: sv: transfergearkasse + PTO (15-07-2008 23:10:17) (svar på 66366)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.229)
Godmorgen??? er du i Thailand? Jeg forstod det sådan at du havde en Borg-Warner tomatkasse, men det skyldes sikkert
overdreven vedligeholdelse af væskebalancen. Erkendelsesvis
har jeg ingen praktisk erfaring m. PTO i forb. m. LT77
men som jeg ser det går PTOen i indgreb på den tandede ring der sidder på muffen i enden af højgearsakslen og som MFS skriver skal bilen i et vilkårligt gear for at PTOen virker, transferen skal så stå i neutral for ikke bilen skal køre, omvendt kan man køre med både PTO og bil ved at sætte transferen til. Din opstilling af udvekslingsforhold er korrekt og PTOen drejer mod uret set fra bagenden.
Det er formodentlig mhb. på pumpe til hydraulicspil?
Vedr. hastighed/omdr.- 33" dæk har en omkreds på ca. 2.55 m. kan variere en del efter hvilket fabrikat, diff. er 4.7( fra seriebil?) når kardan har drejet en omgang har hjulet kørt 0.54 m. transfer er 1 til 1, 5.gear er 0.8 : omdr. 2200 x 60 minutt.= dvs. ca 90km/t = 40km/t v. 1000 omdr. det bliver sikkert for høj en gearing, 30-32km/t v. 1000 omdr. kan motoren nok bedre gabe over.
Index
66381: sv: sv: sv: sv: transfergearkasse + PTO (15-07-2008 23:52:07) (svar på 66375)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.229)
Det skal måske lige med at lav udveksling på LT 230
transferkasser altid er den samme nemlig 3.3 uanset hvad høj udveksling end måtte være.
Index
66390: sv: sv: sv: sv: transfergearkasse + PTO (16-07-2008 05:59:17) (svar på 66375)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
God morgen verner, da kl nu er 05.36 på Frb. C.
Serie bil diff gearing, ja det er rigtigt. Jeg har kørt med den gearing før i mine differ og det var godt. Jeg gik tilbage til 1:3,65 ? da jeg renoverede mine aksler sidste sæson. Men for at få det store billed (gearing) til igen at hænge sammen overvejer jeg igen 1:4,7 måske 1:4,11.

Ptoét er til mekanisk RKI, afløseren til det amerikanske Koenig.

Jeg må til regnemaskinen et par dage, mine dæks rotations hastighed måtte jo gerne ramme spillets indspolings hastighed i sidste ende.

Ang. Tomatkasse er det fordi jeg har en liggende med en transfergearkasse på som måske kunne afløse min nuværende som er slidt.
Jeg køre pt. med LT77 som jeg godt kan lige, men mener snart den står for en ombytter og ville sikre mig den nye "tranny" passer på LT77éren.

Tak for alle indput.

Mvh. Karsten Bøgvad