tilbage

Land Rover Forum  

Index
66578: Hammerite, POR15, zinkgrunder eller noget helt helt andet? (19-07-2008 09:47:05)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
Hvilke alternativer er der til galvanisering og mineraloliebaserede undervognsbehandlinger?

Jeg har i en årrække benyttet Hammerite til en del ting, men er ikke overbevist om at det er stærkt nok til en chassisramme.

POR15 har været oppe og vende i en anden tråd. Er det "hype" eller virker det virkelig så godt (og er det merprisen værd i forhold til Hammerite)?

Zinkgrunder var en god ting, men er de egnede til rammer, og har diverse miljøregler svækket deres effekt?

Findes der undervognsbehandlingsmidler der IKKE indeholder mineralolie?

Index
66579: sv: Hammerite, POR15, zinkgrunder eller noget helt helt andet? (19-07-2008 10:50:16) (svar på 66578)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.246.182)
Hej Peter

noget af det bedste rustbeskyttende grunder er nok corrostabil, dette kan efterfølgende behandles med gummihud /"body" for at beskytte mod stenslag.
en ordentlig zink grunder er dog toppen.

jeg behøver vel ikke at anbefale at få rammen sandblæst og derefter varmgalvaniseret eller metaliseret.... jeg varmgalvaniserede min ramme, og hver gang jeg kigger nermere på andre (ikke galvaniserede)rammer glædes jeg ekstra meget over min egen ramme.

Rh Tom
Index
66585: sv: Hammerite, POR15, zinkgrunder eller noget helt helt andet? (19-07-2008 12:46:04) (svar på 66578)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.79)
Undskyld min nysgerringhed, men er der en specifik - miljømæssig? - årsag til at du ønsker mineraloliefri undervognsbeskyttelse?

POR15 er rigtig godt NÅR det virker - problemet er at metallet vist helst skal være lidt rustangrebet førend POR15 kan hænge ved.

Hammerite virker ikke til chassisrammer. Det skaller af for hurtigt.

Corrostabil zinkgrunder har jeg gode erfaringer med; men den er ekstremt tyndtflydende og vanskelig at arbejde med når man står/ligger under en bil. Desuden skrabes den let af ved mekaniske påvirkninger - eksempelvis stenslag eller kørsel i terræn.

En mulighed jeg ikke har prøvet; men har hørt RIGTIG meget positivt om er Zinga (http://www.zinga-uk.com/zinga_main.html)

Det er en beskyttelse på linie med varmgalvanisering; men til påføring med almindelig pensel. Benyttes bla i off-shore applikationer og til maritimt brug. Ulempen er at emnet skal forberedes med næsten samme grundighed som før varmgalvanisering...

Derudover findes der en svensk ide - undervognsbeskyttelse på linoliebasis... Det kan købes hos Biltema og hos JULA, hvis du skulle komme til sverige - JULA er en slags "Biltema på steorider..."


/Kim Horsevad

Index
66596: sv: sv: Hammerite, POR15, zinkgrunder eller noget helt helt andet? (20-07-2008 09:42:33) (svar på 66585)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
>Undskyld min nysgerringhed, men er der en specifik - miljømæssig? - årsag til at du ønsker mineraloliefri undervognsbeskyttelse?

Ja, bestemt. Jeg har i min tid som automekaniker udviklet allergi over for mineralolieprodukter, så dette undgås såvidt der er mulige alternativer.

Zinga lyder rigtig godt. Det kan være at man skal købe en bøtte eller to og teste det.
Alternativt vil jeg prøve linolien, da den er baseret på hørfrø :o)

Tak for tippene!

Peter/SIIa/3436
Index
66594: sv: Hammerite, POR15, zinkgrunder eller noget helt helt andet? (20-07-2008 09:18:06) (svar på 66578)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
linolie virker super godt. Det giver en sej hinde som ikke tører helt ind. Den er klar/gennemsigtig så man kan se evt. startende rust. Har selv brugt nu i 3 år på min importerede RR og bunden har ikke nogen rust angreb endnu
Index
66705: sv: sv: Hammerite, POR15, zinkgrunder eller noget helt helt andet? (21-07-2008 21:11:29) (svar på 66594)
jan Donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.241.211.126)
bruger du ren linolie eller er det produktet fra bil tema.
har povet at smører jern plade ind i linolie ,og det rustet faktisk ikk