tilbage

Land Rover Forum  

Index
67537: Skifte kølervæske, V8 (07-08-2008 17:08:26)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hejsa,

Jeg skal lige have skåret ud i pap, hvordan man skifter kølervæske på en 3.9 V8. Jeg har boget den i manual og det ser ikke specielt svært ud, men det er en first-timer for mig.

1. Skal jeg tømme ud BÅDE fra nederste kølerslange OG afmontere udluftningspropper på blokken? Og hvor hårdt skal propperne spændes bagefter? (Nm)
2. "Flushe" - betyder det at sætte en vandslange på "filler tower" på toppen af blokken, eller skal jeg bare plaske lidt vand ned i røret?
3. Er der nogen gode fif til hvordan man samler det brugte væske op (jeg vil gerne have en ide om hvor meget jeg tapper af, og vurdere hvor meget snask der er i).

På forhånd tak,

Anders
RR 3.9 EFI, 1991
Index
67593: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 17:43:58) (svar på 67537)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Kom nu - der må da være nogen der har spulet en V8´er igennem. Eller er spørgsmålet bare for dumt?

/anders
Index
67596: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 18:44:02) (svar på 67593)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.147.92)
Nu har jeg ikke specielt meget forstand på V8 og den slags. På mine vogntøjer - gamle som nyere har jeg taget nederste kølerslage af (mellem blok og motor) spand under- og tømt ekspansionsbeholderen, blok og køler (påfyldningen) skyllet køleren igennem - på med ny væske blandet med kalkfrit vand...

Jeg ved ikke om det er det du mener Anders?

Hej

Ebbe
Index
67597: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 18:47:01) (svar på 67596)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hvordan har du skyllet igennem? Med tryk (f.eks. en vandslange) eller har du bare hældt vand på?
Og er det OK at skylle med "kalk-vand"?

Ellers tak.

/anders
Index
67598: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 18:55:21) (svar på 67597)
Mikkel Beister #8223, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.206.222)
Hej Anders

Skyl du bare trygt igennem med en vandslange, og ja alm. vandværksvand er fint..
Ang. propperne er det efter min mening ikke besværet værd, bare sørg for at skylle godt ud overalt.

Mvh. Mikkel
Der har en hængende håndbremse efter Hedeager vand turen
Index
67599: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 18:57:26) (svar på 67598)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.147.92)
enig - haveslange
Index
67613: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 21:39:43) (svar på 67599)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Tak for tips. Det kan næppe gå galt.

Jeg kan godt se at det lyder lidt kyllinge-agtigt men jeg blev lidt forvirret af manualens udførlige beskrivelse og mange udråbstegn ;-)

/anders
Index
67618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 21:54:28) (svar på 67613)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.147.92)
Som mit fædrende ophav altid siger: Man er nød til at spørge - ellers får man aldrig noget at vide!

Held og lykke med operationen.
Index
67622: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (08-08-2008 22:12:46) (svar på 67618)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
den der snak om "kalk-frit vand"... aka demineraliseret vand.... er der virkelig noget om snakken eller er det ikke bare rent fis i en naturgas hornlygte... Er det ikke priært aktuelt hvis man aldrig skifter kølevæske - såfremt man skifter rettidigt er der så noget problem at spore?!

jeg spørger fordi jeg også forsøger at blive klogere herom - jeg har altid anvendt almindeligt postevand på alle typer motorer - forskelligheden har ligget i, om kølevæsken har været ethylenglykol eller propylenglykol - og nu også endelig "langtidsholdbar kølevæske"....

Thorstein # 7334
der tager ferien med ro pga hold ryggen...
Index
67629: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (09-08-2008 08:15:02) (svar på 67622)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.147.92)
Hej Alexander

Det skal jeg heller ikke gøre mig klog på-

Men et par gange har jeg skifte radiator i varmeappratet og en køler - den har været lukket af kalkklodser. Nu har vi en affugter og en kondens tørretumbler (tror jeg det hedder)- de afgiver jo kalkfrit vand - så er jeg da på den sikre siden.

Så er det jo næsten gratis.

-god anledning til at passe sin sofa - med skidt ryg ;-)

Hej
Index
67636: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (09-08-2008 14:19:56) (svar på 67629)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.134)
Destilleret vand har en meget ringere køleevne end almindeligt postevand.
Postevand tilsat frostvæske - eller hvad man nu vil kalde det - køler også mindre end rent postevand. Forskellen er ca. 20 - 25 % mindre køling, hvorfor det ikke er ualmindeligt i frostfrie områder kun at bruge postevand tilsat korrossionsbeskyttelse.
Index
67685: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte kølervæske, V8 (10-08-2008 00:22:59) (svar på 67636)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Jeg fik skiftet og skyllet igennem. Men jeg droppede de to udluftningspropper på motoren - de sidder godt nok skidt! Den ene er semi-svær at komme til, men den anden kunne jeg overhovedet ikke se. Den sad skjult bag en pumpelignende ting og et varmeskjold.

Anyway - samvittigheden føles bedre med ny kølervæske ;-)

/anders