tilbage

Land Rover Forum  

Index
24150: Tandrem (17-05-2005 18:07:12)
Dennis Jul Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.40.214)
Ang. skiftning af tandrem, kæmper jeg forgæves med at få bolten på krumtappen løs. Jeg har sat bilen i lavgear, diff. lock samt 1. gear og trukket håndbremsen med lige lidt hjælper det, når jeg tager (står på nøglen) ved kører bilen bare.

Jeg har enda haft en til at træde på bremsen, bilen kører stadig når der tages ved, så den bolt må sidde uhjælpelig fast, er der noget der har et forslag til hvad man så gør?

Mvh.

Dennis


Index
24152: sv: Tandrem (17-05-2005 18:23:20) (svar på 24150)
Thomas Thoning #6669, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.66.164.155)
Følgende er helt på egent ansvar !

Vi kunne heller ikke få den af, så vi satte en fastnøgle på og gav små vrik med starteren et par gange (altså prøve at starte motoren i et halv sekund)

Så opgav den og starter motoren holdt til misbruget !

MEN - Jeg tør ikke tænke på hvad der sker hvis motoren starter, bør sikkert kun forsøges med biler der ikke er så glade for at starte med det samme... ellers såååå

mv
Thomas
Index
24163: sv: sv: Tandrem (17-05-2005 21:54:24) (svar på 24152)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.90)
Hvis du bruger metoden med at vrikke bolten løs med starteren, så husk at fjerne strømledningen til brændstofrelæet først, så der ikke kommer brændstof til motoren!!

I øvrigt er det ret nemt at fremstille et stykke specialværktøj til løsning af den genstridige bolt. Du kan fx. tage udgangspunkt i et stykke fladjern (ca 10mm x 50mm). Heri bores to huller som passer med to af de fire bolthuller i remskiven. I den anden ende af fladjernet bores endnu et hul og derigennem trækkes et stykke reb som binder fladjernet fast til akslen.

Du kan nu fjerne bolten med almindeligt håndværktøj. En 3/4" skraldenøgle vil være at foretrække.

Med mindre du træner vægtløftning til daglig vil du få brug for et seriøst forlængerstykke til skraldehåndtaget. Du skal ca ud på en meter fra bolten før det begynder at blive medgørligt!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad




Index
24157: sv: Tandrem (17-05-2005 19:59:25) (svar på 24150)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.31)
prøv i 5. gear, så skal du se...
Index
24158: sv: Tandrem (17-05-2005 20:28:32) (svar på 24150)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.185)
Hej Dennis.Nogle gange er skruen på krumtappen låst med Loktite ,varm med en varmepistol så går den af som en sveske.
Index
24159: sv: sv: Tandrem (17-05-2005 20:40:05) (svar på 24158)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.36.124)
Hej Dennis,
Ellers af med bundkaret og et stykke træ ind mellem blok og krumtappen ved forreste plejlleje. Jeg fik den af på denne måde ved at sætte en stor rørtang på bolten og vrikke i den. Det var hårdt arbejde, men af kom den.

Klaus
Index
24161: sv: Tandrem (17-05-2005 21:44:22) (svar på 24150)
Carsten Doerwald #3847, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.17.120)
Hej Dennis
Prøv at gøre som Claus foreslår. Sæt den i højeste gear.
Det plejer at virke.
Index
24165: sv: sv: Tandrem (17-05-2005 23:30:56) (svar på 24161)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.120.29)
Hej

Jeg har selv for nylig brugt Hr. Vogters metode - det virker !

Lars Aagesen#6677
Index
24166: sv: sv: sv: Tandrem (18-05-2005 02:10:04) (svar på 24165)
Michael N. Nielsen #5523, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.171.63)
Brug rammen som stødte sæt gaffelnøglen i spæn og kør med starteren husk at pille ledningen af diesel pumpen
Index
24184: sv: sv: sv: Tandrem (18-05-2005 22:24:49) (svar på 24165)
Dennis Jul Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.40.214)
Jeg har prøvet i 5.gear, diff. lock, lav gear, håndbremsen trukket, en til a træde på bremsen og trækket alt hvad 2 mand kan med godt en meter forlænger rør på, den bolt sidder fast!

Er der nogen der kender et godt værksted på fyn?

Mvh.

Dennis
Index
24185: sv: sv: sv: sv: Tandrem (18-05-2005 22:33:18) (svar på 24184)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.90)
Inden du kører på værksted, så prøv lige min metode som jeg beskrev tidligere. Det tager fem minutter at tildanne et stykke fladjern, - og så har man værktøjet til næste gang den bolt skal af...!

Hvis du gerne vil have metoden beskrevet yderligere, eller du har andre spørgsmål, så er du velkommen til at ringe (tlf. 61 33 05 89)..

I øvrigt så tror jeg at din kobling på et eller andet tidspunkt bliver træt af al den hiven og sliden. Du forsøger jo faktisk at løsne bolten med koblingen som modhold.

I øvrigt er bolten meget let løsnet med luftværktøj (af ordentligt kvalitet!)

Nu ved jeg ikke hvilken motor du står og roder med, men samme bolt på min egen 200Tdi er spændt med 330nm og sikret med loctite. Og fuldstændig rigtigt, man skal lægge kræfterne i for at få den løsnet.

Held og Lykke med projektet!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
67893: sv: Tandrem (13-08-2008 20:45:25) (svar på 24150)
Lasse Kiel Madsen #7645, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.93.192.144)
Hejsa

Ved godt det er en lidt sen besvarelse... ja ja 3 år efter. Men ville lige dele min erfaring med dette problem.

Min bolt i krumtappen krævede også et par sved dråber.

Løsningen blev en laststrop rundt om remskiven, samme princip som oliefilter tangen. Dette virker kanont som modhold. Derefter trækker en mand det han kan i en 1½ m trækstang og en anden mand giver et enkelt drøn af en hammer på trækstangen og arbejdet kan hereftr fortsætte.

Mvh
Lasse Kiel Madsen